Tidpunkt för publicering av innehåll

Tidpunkt för lansering av kursinnehåll

Är det viktigt när innehåll publiceras på en onlinekurssite? Forskningsresultat indikerar att lansering av allt kursmaterial upfront kontra kontinuerligt spelar roll för studenters aktiva deltagande och prestation. Emellertid divergerar empiriska resultat i favör för respektive strategi beroende på kontext (Mullaney et al, 2015; Martin and Whitmer, 2016).  I nedan videoklipp ger vi därför tips om vad du ska beakta vid val av lanseringsstrategi.

 

 

VIDEOS

Lansera allt kursmaterial upfront

Lansera kursmaterial allteftersom

 

 

LÄSTIPS

Mullaney, T., & Reich, J. (2015). Staggered Versus All-At-Once Content Release in Massive Open Online Courses: Evaluating a Natural Experiment. Proceedings of the Second (2015) ACM Conference on Learning @ Scale, 185194. http://dx.doi.org.miman.bib.bth.se/10.1145/2724660.2724663.

Martin F,  and Whitmer JC (2016) Applying learning analytics to investigate timed release in online learning. Technol Knowl Learning 21(1):59–74 doi: 10.1007/s10758-015-9261-9

Zhang, J.Y. X. ZhangQ. Zou, and S. Huang2018. “What Learning Analytics Tells Us: Group Behavior Analysis and Individual Learning Diagnosis Based on Long-Term and Large-Scale Data.” Educational Technology & Society. 

Ifenthaler, D., Gibson, D., & Dobozy, E. (2018). Informing learning design through analytics: Applying network graph analysis. Australasian Journal of Educational Technology, 34(2). https://doi.org/10.14742/ajet.3767