Kommunikation

Kommunikation

Hur uppnå effektiv interaktion i onlinekurser? Forskning visar att snabb feedback, frekvent lärartillgänglighet och återkommande dialog är avgörande för studenters  prestationer och upplevelse av onlinekursers kvalitet (Xie et al., 2018, Martin et al, 2019). Detta behöver emellertid balanseras mot lärares tidsbudgetrestriktioner. I nedan videos ger vi tips på hur denna tradeoff mellan lärares tidsbegränsning och studenters interaktionsbehov kan hanteras.

 

Videos:

Kommunikationsstrategi: Att välja bland många alternativ.

 

Lästips:

Martin…

K. Xie, G. Di Tosto, L. Lu, Y.S. Cho

Detecting leadership in peer-moderated online collaborative learning through text mining and social network analysis
The Internet and Higher Education, 38 (2018), pp. 9-17
Michael G. Brown, James Schiltz, Holly Derry, Caitlin Holman,
Implementing online personalized social comparison nudges in a web-enabled coaching system,
The Internet and Higher Education,
Volume 43,
2019,
100691,
ISSN 1096-7516,
https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2019.100691.
Min Kyu Kim, Tuba Ketenci,
Learner participation profiles in an asynchronous online collaboration context,
The Internet and Higher Education,
Volume 41,
2019,
Pages 62-76,
ISSN 1096-7516,
https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2019.02.002.

H. Jeong, C.E. Hmelo-Silver, Y. Yu

An examination of CSCL methodological practices and the influence of theoretical frameworks 2005–2009
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 9 (3) (2014), pp. 305-334

. Banna, M.F.G. Lin, M. Stewart, M.K. Fialkowski

Interaction matters: Strategies to promote engaged learning in an online introductory nutrition course
Journal of online learning and teaching/MERLOT, 11 (2) (2015), p. 249
Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt! Under sommaren kan svarstiden vara längre än normalt.
×