Utveckling av kritisk språkfärdighet för samhällsbärande professioner

Projektet “Utveckling av kritisk språkfärdighet för samhällsbärande professioner” beviljades finansiering för perioden november 2023-juni 2025 inom Universitets- och högskolerådets (UHR) satsning "Det högskolepedagogiska lyftet”. I projektet samarbetar sjuksköterskeutbildningen vid Blekinge Tekniska Högskola (BTH), polisutbildningen vid Linnéuniversitetet (LNU) och officersutbildningen vid Sjöstridsskolan (SSS).

Projektet utforskar språkanvändning i tre professionsutbildningar och tar sin utgångspunkt i att språket är en kritisk professionsfärdighet – inte minst ur ett säkerhetsperspektiv – och ett viktigt verktyg i yrkesutövandet. Projektet undersöker om och på vilka sätt professionsspråk lyfts fram och studenternas språkutveckling främjas inom professionsutbildningarna.

Syfte och mål

Syfte

Lyfta professionsspråk som en kärnkompetens och en väsentlig del av det professionella kunnandet:

  • Justera och kommunicera språkliga målbilder som en del i yrkessocialisationen.
  • Utveckla studenters professionsspråk och deras förståelse för de säkerhetsaspekter som är relevanta för det specifika yrket.

Mål

  • Utveckla kompetens i professionsspråk som en del i den yrkesmässiga identiteten och kunnandet
  • Utforska vilka olika dimensioner som inryms i ett professionsspråk.
  • Utveckla en pedagogisk praktik för att i utbildningarna träna professionsspråk (läraktiviteter & examination).
  • Bidra till pedagogiskt samtal och en kollegial kultur, där utmaningar identifieras och goda exempel sprids.
  • Bidra till erfarenhetsutbyte mellan utbildningarna samt överföra erfarenheter till andra professionsutbildningar.

Presentationer: konferenser och nätverk

Erfarenhetsutbyten

Inom projektet:

  • Projektkonferens 1, april 2024, Linnéuniversitetet
  • Projektkonferens 2, november 2024, Sjöstridsskolan
  • Projektkonferens 3, maj 2025, Blekinge Tekniska Högskola

Externt:

  • Erfarenhetsutbyte med projektet ”Metodstöd för professionell och akademisk litteracitetsutveckling”, Södertörns högskola och Malmö universitet, UHR-projekt kring litteracitet, september 2024. Länk till presentation

Pågående arbete

  • “Is professional language visible in syllabi for nursing education? A pilot study for a systematic review”. Författare: Charlotte Romare, Ana Luiza Dallora, Vicky Johnson Gatzouras och Terese Lindberg.
  • “Professionsspråk i undervisning– polisutbildningen som exempel”. Författare: Cecilia Jonsson, Martin Bergqvist, Victor Alinder och Niklas Kilsgård.

Finansiär: Universitets- och högskolerådet

Status: Pågående

Område:

Projektstart: 2024-01-01

Kontaktperson: Vicky Johnson Gatzouras

Projektpartner: Linnéuniversitetet, Sjöstridsskolan

Projektledare
Vicky Johnson Gatzouras

Pedagogisk utvecklare

Skicka e-post

Gå till profilsida

I projektet ingår:

  • Cecilia Jonsson, LNU, cecilia.jonsson@lnu.se
  • Martin Bergqvist, LNU, Martin Bergqvist@lnu.se
  • Victor Alinder, LNU, victor.alinder@lnu.se
  • Niklas Kilsgård, LNU, niklas.kilsgard@lnu.se
  • Sofia Ask, LNU,
    sofia.ask@lnu.se
  • Filippa Stenberg, BTH, filippa.stenberg@bth.se
  • Charlotte Romare, BTH, charlotte.romare@bth.se
  • Terese Lindberg, BTH, terese.lindberg@bth.se
  • Susanne Jacobsson, BTH, susanne.jacobsson@bth.se
  • Åse Nygren, BTH, ase.nygren@bth.se
  • Pedher Johansson, BTH, pedher.johansson@bth.se
  • Elisabet Malvebo, SSS, elisabetmalvebo@utb.mil.se
  • Malin Pagels, SSS, malin.pagels@utb.mil.se
  • Linda Gars, SSS, linda.gars@mil.se