PYS-projektet
Utveckling av kritisk språkfärdighet för samhällsbärande professioner
Projektet
Utgångspunkt:
I professionsutbildningar är språket en kritisk professions färdighet – inte minst ur ett säkerhetsperspektiv – och ett viktigt verktyg i yrkesutövandet.
Vad sker när teori möter praktik?
- Sjuksköterskeutbildningen, BTH
- Polisutbildningen, LNU
- Officersutbildningar, SSS

Logo för projektet PYS
Syfte och mål
Syfte
Lyfta professionsspråk som en kärnkompetens:
- Justera och kommunicera språkliga målbilder som en del i yrkessocialisationen.
- Utveckla studenters professionsspråk och deras förståelse för de säkerhetsaspekter som är relevanta för det specifika yrket.
Mål
- Utveckla kompetens i professionsspråk som en del i den yrkesmässiga identiteten och det professionella kunnandet.
- Identifiera vilka olika dimensioner som inryms i ett professionsspråk.
- Utveckla en pedagogisk praktik (metoder & verktyg) för att i utbildningarna träna professionsspråk (aktiviteter & examination).
- Bidra till pedagogiskt samtal och en kollegial kultur, där utmaningar identifieras och goda exempel sprids.
- Överföra erfarenheter till andra professionsutbildningar.
Tidplan och aktiviteter
Fas 1: Inventering – hur sker utveckling av professionsspråket under utbildningen? (våren 2024)
- Lärarworkshoppar (Goda exempel och utmaningar)
- Dialogseminarium med studenter (Hur ser de på professionsspråk och behov av träning?) Projektkonferens (Dela med sig av resultat)
Fas 2: Utveckling – ”best practice” (hösten 2024)
- Lärarworkshoppar samt dialogseminarium och enkäter med studenter
- Erfarenhetsutbyte med UHR-projektet “Metodstöd för professionell och akademisk litteracitetsutbildning”.
- Projektkonferens
Fas 3: Fortsatt utveckling & utvärdering (våren 2025)
- Projektkonferens
Fas 4: Dokumentation och spridning (våren 2025 och fortsatt arbete)
Kontakt
Vicky Vicky Johnson Gatzouras
Pedagogisk utvecklare
vicky.johnson.gatzouras@bth.se
Telefon: 0455-38 53 61