Studentkonto
Ditt studentkonto vid Blekinge Tekniska Högskola är nyckeln till dina studier. Med det får du tillgång till e-post, Microsoft 365, datorsalar och andra viktiga resurser. Här kan du läsa om hur du aktiverar och skyddar ditt konto för en smidig studietid.
Så aktiverar du ditt studentkonto
Om du är ny student behöver du aktivera ditt konto. Det kan du göra tidigast fem veckor innan terminen startar. Aktivering av studentkonto görs via sidan Hantera studentkonto. Där kan du också ändra och återställa ditt lösenord.
- Höstterminen: Från slutet av juli
- Vårterminen: Från slutet av december
Problem med aktivering?
Om du får ett felmeddelande som säger att kontot inte finns, vänta en dag eller två och försök igen. Fungerar det fortfarande inte? Kontakta studentreception@bth.se.
Ditt studentkonto ger dig tillgång till
- E-post och Microsoft 365
- Lagring av filer och dokument
- Datorsalar
- Lärplattform
- Bibliotekets e-resurser
- Personlig hemsida. Via din hemkatalog får du tillgång till en www-mapp där du kan bygga din egen hemsida.
Återaktivera ditt konto
Fyra månader efter slutdatum på din senaste kurs inaktiveras ditt konto. Du kan återaktivera ditt konto under två år via sidan Hantera studentkonto.
Viktigt att veta:
- Om du inte har en pågående kursregistrering i Ladok efter återaktivering, inaktiveras kontot igen efter 60 dagar.
- Ditt konto raderas två år efter aktiv registrering.
Säkrare inloggning med tvåfaktorsautentisering (2FA)
Tvåfaktorsautentisering (2FA) ger ditt konto extra skydd samt minskar risken för kontokapning och dataförlust genom att kräva en extra verifiering utöver lösenordet när du loggar in på BTH:s system.
Så aktiverar du tvåfaktorsautentisering
Första gången du loggar in får du välja en extra autentiseringsmetod. IT-avdelningen rekommenderar appen Microsoft Authenticator eftersom det är säkrare än sms.
Ändra inställningar för 2FA
Du kan uppdatera dina autentiseringsmetoder på mysignins.microsoft.com.
Varför Microsoft Authenticator?
- Lika enkelt att använda som BankID.
- Säkrare än sms eller telefonsamtal.
- Ger möjlighet att verifiera med sifferkod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
Bra att veta
- Om du redan har loggat in med 2FA på din enhet behöver du inte göra det igen, så länge du använder samma enhet och lösenord.
- Om du loggar in på en ny enhet eller med ett nytt lösenord måste du bekräfta inloggningen med 2FA igen.
- Om du använder ett inkognito- eller privat fönster måste du alltid logga in med 2FA.

Höj tillitsnivån på ditt studentkonto
(Gäller endast om du har svenskt personnummer i Ladok.)
För att logga in i Ladok behöver ditt studentkonto ha en hög tillitsnivå.
Vad betyder tillitsnivå?
Tillitsnivån visar hur säkra vi är på att just du äger kontot. För att få en hög tillitsnivå måste du styrka din identitet, det vill säga verifiera vem du är.
Så höjer du tillitsnivån
Gå till konto.bth.se och välj ”Höj tillitsnivå” under ”Kontots tillitsnivå”.
Styrk din identitet med e-legitimation
Det enklaste sättet att styrka din identitet är att använda BankID eller Freja eID Plus.
Om du saknar e-legitimation
Du kan i stället använda en engångskod. Så här gör du:
- Hämta en kod i receptionen eller hos IT helpdesk genom att visa en godkänd ID-handling.
- Om du inte kan komma till BTH kan du få koden via ett online-möte med IT helpdesk.
- Vi kan även skicka en kod till din folkbokföringsadress.
Kontakta IT helpdesk på ithelpdesk@bth.se eller ring 0455-38 51 00 om du behöver hjälp.
Var försiktig med appar
Om du loggar in i appar med ditt studentkonto delar du samtidigt med dig av tillgången till dina tjänster på BTH. Appen kan i vissa fall agera som dig och komma åt funktioner och information som bara du ska ha tillgång till.
Dela aldrig ditt användarnamn eller lösenord med någon annan.
Var också uppmärksam på nätfiske
Det handlar om falska mejl, sms eller webbplatser som försöker få dig att lämna ut dina inloggningsuppgifter. Klicka inte på misstänkta länkar och lämna aldrig ut lösenord via e-post.
Personuppgifter
Din personliga integritet är viktig för högskolan. BTH hanterar dina personuppgifter enligt gällande personuppgifts- och integritetslagstiftning. Information om vad detta innebär, vilka uppgifter vi samlar in, varför vi gör det samt hur de används, sparas och skyddas hittar du här.
Frågor?
Kontakta oss via e-post på studentreception@bth.se