Ericsson Space

Ericsson Space är ett unikt labb på institutionen för programvaruteknik – skapat av studenter, för studenter. Här finns arbetsplatser, sköna soffor och avancerad utrustning, allt för att du som student ska kunna testa och tillämpa det du lär dig inom mjukvaruutveckling och säkerhet.

Men labbet är mer än en studieplats. Det är en mötesplats där studenter, lärare, forskare och företag samarbetar för att konstruera, testa och designa ny mjukvaruteknik och säkerhetslösningar med den senaste tekniken. För många är Ericsson Space också ett "andra hem", där studier och gemenskap går hand i hand.

En kille i gul tröja knäböjer framför en hylla med teknisk utrustning

En plats för både lärande och gemenskap

Ericsson Space är öppet alla dagar, året runt, inklusive kvällar och helger. Här möts studenter från olika program och årskullar för att samarbeta och utvecklas tillsammans. Labbet anordnar en rad aktiviteter, bland annat:

  • Workshops inom olika teknikområden
  • Seminarier med företag
  • Programmeringsstugor och pluggkvällar
  • Sociala aktiviteter som film- och spelkvällar

Tillgång till utrustning och undervisning

Labbet erbjuder ett utlåningsprogram, där alla studenter kan låna utrustning för kurser, projekt eller egna idéer. Ericsson Space används även i undervisning och studentprojekt både inom och utanför institutionen.

Samarbete med skolor och framtida studenter

Flera gånger per termin arrangerar BTH temadagar och workshops för högstadie- och gymnasieelever i Ericsson Space. Studenter från labbet ansvarar då för aktiviteter och inspirerar nästa generation teknikutvecklare.

Studenter sitter i saccosäckar i studentlabbet

Områden och projekt i Ericsson Space

Studenterna i Ericsson Space driver och utvecklar en rad spännande projekt inom mjukvaruteknik, cybersäkerhet och innovation. Några av de områden de arbetar med är:

OpenStack-miljö

  • Skapar och underhåller en OpenStack-plattform för kurser och projekt inom cybersäkerhet.

Företagsbesök och samverkan

  • Arrangerar seminarier, workshops och föreläsningar i samarbete med näringsliv och industri.

Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR)

  • Utvecklar applikationer inom software engineering och visualisering.

Internet of Things (IoT)

  • Experimenterar med mikrochips och sensorer för IoT-lösningar.

Robotics

  • Utforskar och utvecklar applikationer inom robotik och mjukvaruteknik, med hjälp av exempelvis Legos och Dobot.

3D-printing

  • Bygger egna 3D-skrivare och vidareutvecklar färdiga modeller.

Besök i grund- och gymnasieskolor

  • Anordnar workshops och temadagar för högstadie- och gymnasieelever, där studenter delar med sig av sin kunskap och inspirerar framtidens teknikutvecklare.