FAQ grundutbildningar

FAQ – utbildningar på BTH

Nedan hittar du våra studenters svar på de vanligaste frågorna om deras utbildningsprogram (program på grundnivå).

Saknas en fråga som du vill ha svar på? Du kan själv skicka frågor till våra studenter på sidan Fråga en student!

Det jag tycker är bäst med programmet är att man alltid läser något som man kom dit för.

Upplägget med min utbildning jämfört med det traditionella upplägget för civilingenjörsprogram är att vi bara läser en matte/fysik kurs i taget. Detta gör att man alltid läser någon form av mjukvaruutveckling, det gör att man alltid känner sig motiverad till studierna.

Matten och fysiken är helt okej, det är duktiga föreläsningen och all litteratur hittills har varit supergivande! Det jag rekommenderar är att man är med i starten av varje mattekurs eftersom det är så enkelt att hamna efter.

Med lunchen så har jag alltid en matlåda med mig, finns en dedikerat ”matsal” för studenter med kylskåp och mikrovågsugnar. Om man vill köpa mat finns det en restaurang på skolan och några som det är gångavstånd till utanför campus.

Specifika aktiviteter beror mycket på vad du är ute efter. Jag rekommenderar starkt att vara med på nollningen, det är ett superbra sätt att lära känna skolan och skaffa kompisar :). Vill man vara med i studentlivet finns ”sappningen” som är en förlängning på nollningen och man får se alla sidor av vad man kan göra för att njuta eller bidra till studentlivet. Sedan finns det KIDS, dom håller på med olika idrottsaktiviteter. Finns nog ännu mer men jag har inte så bra koll på dem…

Studieteknik är något som är oerhört viktigt. Jag rekommenderar starkt att titta på denna videon av Björn Liljeqvist från KTH.

Att studera med eller utan studieteknik

Det är bra om du håller igång matten och programmeringen lite under sommaren, vissa känner att de har svårt att hänga med i de första kurserna när man börjar.

Kul att du ställer denna frågan till mig eftersom att jag hade problem med matten länge. För att summera det jag säger: Du blir bra på matte om du lägger tid på det!
Jag började lära mig matte på riktigt när jag läste teknik på gymnasiet. Det var inte enkelt, men efterhand att man lär sig så inser man också att matten faktiskt används till mycket utanför själva matteboken (Galet? Jag vet!😅)

Men efterhand som man fick lite intresse för det så började det gå bättre med matten.

Så mitt tips till dig är att inte ge upp och alltid försöka, det är tungt ibland med så är det bara. Något som har hjälp mig massor är studietekniken.

Jag kan förstå att det låter tjatigt att prata om studieteknik, men detta videon har hjälp mig en massor: https://www.youtube.com/watch?v=XgMiaSjJfTk

Det som är viktigt att förstå också är att man inte gör något nytt. Det kan vara som du säger ”extreeeemt svårt”, men det är inte omöjligt!😉 För att summera det jag säger: Du blir bra på matte om du lägger tid på det!

Utbildningen är väldigt bred vilket innebär att man kan specialisera sig inom vilket digitalt bildområde som helst. Jag brukar säga att vi lär oss att lära oss, vilket inte passar alla då det kräver en del självdisciplin, men som definitivt är värdefullt då ny teknik gör att marknaden och yrkesområdet ständigt förändras. Det skolan främst ger dig är verktyg för att kunna utvecklas. Du har bland annat tillgång till workshops, mentorskap och resurser, men du väljer själv vad du vill lära dig och får möjlighet att utforska dessa metoder genom undersökning och gestaltning.

Jag är inte jättebra på 3D, men jag har haft workshop i maya och mudbox och vi har lärare i både spel och bild som är jätteduktiga på 3D som kan handleda dig oavsett vilket/vilka program du vill lära dig använda.

Digitala verktyg byts ut snabbt, så vill du arbeta med ny teknik så är lärarna öppna för det. På skolan finns både 3D skanners, drönare och 3D-printers som kan användas till att göra både digitala och fysiska modeller.

Vad du kan jobba som beror helt på vad du använder din studietid till. Ta reda på vad du måste kunna för att vara aktuell för de tjänster du är intresserad av.

Jag tror definitivt att du skulle kunna lära dig en hel del om arkitekturvisualisering, men du behöver se till att planera dina projekt så du lär dig det som är relevant. Det är ingen yrkesutbildning, men du får stora möjligheter att bygga upp din portfolio och sen har du en häftig kandidat som du kan sätta på ditt CV.

Alla har olika sätt att arbeta på och olika intresseområden. Vissa använder främst mus, andra ritplatta och vissa kodar mer eller mindre fram bilder.

Jag förstår din oro då jag hade liknande tankar innan jag äntligen vågade satsa på skapandet, men jag kan lugna dig med att säga att jag trivs mycket bra på utbildningen. Det krävs en hel del disciplin eftersom utbildningen är väldigt bred, men det har också gett mig utrymme att anpassa mina studier. Jag visste redan från början att jag ville bli kommunikatör och har anpassat mina studier så att jag utvecklar färdigheter som är relevanta för yrket, så jag tror definitivt att utbildningen kan passa dig!

Alla som går på programmet har olika intresse-/kunskapsområden, erfarenheter och utbildningsnivåer och det är väldigt svårt att säga vem som är mer begåvade än någon annan, men jag skulle vilja påstå att det är rätt oviktigt! Oavsett hur lätt man har för att lära sig så är syftet ändå att lära sig. Drivet och intresset är mycket viktigare än begåvning då man måste vara öppen för att lära sig.

Det tar 2 min med buss och kanske 15-20 min att gå från stationen till campus så det är inga konstigheter att ta sig dit. Själv pendlade jag från Kristianstad innan corona och det har gått hur fint som helst.

Angående antalet lektioner i veckan så varierar detta beroende på kurs, men oftast har vi minst 1 lektion i veckan. I vissa kurser kan det dock vara heldagar med både workshops och föreläsningar måndag till fredag.

Vi är definitivt ett kreativt gäng med många olika intresseområden, och det är just det som gör det så härligt.

Att studera bildproduktion på BTH kräver en del disciplin för att få ut det man vill av utbildningen. Skolan är dock riktigt bra på att stötta upp med relevanta kurser, resurser, handledning och workshops. Vi har haft flera olika typer av workshops, däribland ljussättning, där vi blir introducerade till grunderna. Du kan sedan individuellt arbeta vidare med dessa tekniker och metoder med stöd från lärare och andra resurser.

Vad man lär sig brukar inte vara lika viktigt som hur man lär sig, eftersom digitala verktyg ständigt förändras. Därför brukar jag alltid säga att vi lär oss att lära oss. På så vis är du alltid aktuell på arbetsmarknaden.

I varje kurs gör vi alltid en undersökning och en gestaltning. Detta innebär att du har flera goda chanser att bygga upp din portfolio samtidigt som du kombinerar praktiskt och teoretiskt lärande. Samtidigt kan du alltid ta hjälp av lärare och resurser för projekt som du arbetar med på fritiden.

Jag har själv inte läst samhällsplanering så jag kan inte säga vad skillnaderna är på pricken, men i min klass (jag läser ju en master nu) går två personer som läste samhällsplanering under kandidaten. Det de tycker är den största skillnaden är just avsaknaden av de gestaltande momenten som vi på fysisk planering läser. Om man läser samhällsplanering är det mer fokus på stora frågor som strategier, teorier och analyser på en översiktlig nivå. På fysisk planering läser vi absolut om de bitarna men i de flesta fall i samband med att vi ska planera för en miljö, som ett nytt bostadsområde eller en idrottsanläggning. En av de personerna som läste samhällsplanering i kandidaten brukar säga att han är väldigt glad för att han bestämde sig för att läsa mastern på BTH eftersom det var mycket han inte lärt sig på sin kandidatutbildning som efterfrågas på arbetsmarknaden. Så, i korta drag är den största skillnaden att fysisk planering är en blandning mellan design och teori vilket enigt min och många av mina kompisars erfarenhet många gånger efterfrågas av arbetsgivare.

Karlskrona är en liten stad och utbudet för evenemang är självklart mindre än det är i större städer. Det finns däremot många föreningar på skolan som ofta anordnar evenemang. Varje vecka (när det inte är en pågående pandemi…) anordnar Blekinge studentkår både after schools och kårkvällar som innebär fest, aktiviteter eller bara häng med andra studenter. Många gånger per år anordnas även sittningar och större fester som är till för alla studenter på skolan. På fysisk planering har vi även flera föreningar som anordnar allt från gästföreläsningar, arbetsmässor, fika, fest och roliga evenemang. För att ge exempel på några aktiviteter som anordnas av föreningarna på fysisk planering: linjefest med tema (sker 4 gånger per år där alla klasser roterar mellan att vara ansvariga och gäster), grill och chill (korv, spel och häng mellan klasserna vid havet) och påskäggsjakt (PlanKan, vår linjeförening, gömmer påskägg och lägger då och då ut ledtrådar på sin Instagram. Leder ofta till ganska mycket spring i korridorerna men jag tror lärarna förlåter oss 😉). Så kort och gott finns det massa att hitta på! Jag har aldrig upplevt att det inte finns något att göra när man börjar bli sugen på att hitta på något, men det beror självklart på ens egna intressen eftersom alla aktiviteter inte passar alla såklart.

Det går jättebra att bara läsa tre år. Man får då en kandidatexamen och har massa kunskap i ryggsäcken. Den här kunskapen räcker gott och väl till att klara sig i arbetslivet, men om man väljer att läsa mastern fördjupar men den kunskapen ytterligare. Alla mina kompisar från kandidatklassen som inte valde att läsa vidare fick jobb direkt efter de tog examen, så det är inga problem alls. För att regelrätt få kalla sig just planeringsarkitekt måste man ha läst i 5 år och sen även jobbat ett tag, men det är ju bara en titel. Som sagt stoppar inte det en från att få jobb ändå.

Vad kul att du är intresserad av fysisk planering. Om man behöver en portfolio beror lite på vilket jobb man söker. Många kommuner, som många börjar arbete på efter examen, kräver inte särskilt ofta en portfolio men det är desto vanligare att de vill att man visar upp några projekt man har gjort. De flesta visar då upp projekt vi har utfört under utbildningens gång eftersom dessa alltid är verklighetsförankrade. På vissa större kommuner, till exempel Stockholm stad, där konkurrensen är lite större kan det även vara fördelaktigt med en portfolio, men det är inte alltid krav. På privata arkitektfirmor, som Tengbom eller Sweco, är det däremot oftare krav på att man har en portfolio att visa upp när man söker jobb där, men jag vet personer som inte har behövt det.

För att sammanfatta lite krävs det inte alltid portfolio, jag skulle nästan säga att det är oftare att det inte krävs, men det beror också på vad det är för slags jobb man söker efter utbildningen. Många arbetsgivare kollar snarare på att man har fått en examen och att man har ett bra personligt brev och CV.

Schemat skiljer sig ofta från kurs till kurs och beroende på om det är i början eller slutet av kursen, så det är svårt att ge ett kort och koncist svar på din första fråga. Oftast är det dock flest föreläsningar i början av en kurs och i den senare delen arbetar man mer individuellt eller i grupp med inslag av handledningar eller seminarium där man får hjälp med uppgiften eller kan diskutera med klasskompisar. Vissa kurser är dock upplagda med kortare deluppgifter. För att ge ett exempel var min senaste kurs upplagd på det viset att veckorna inledas med en föreläsning och därefter arbetar man med uppgiften, har handledning i mitten och inlämning/presentation i slutet av veckan. Men som jag skrev i början är det väldigt blandat så det är svårt att beskriva hur en vanlig vecka brukar se ut. Detta gäller både för kandidaten och mastern. Däremot tycker jag personligen att jag hade tid för mer fritid/extrajobb under kandidaten än vad jag har nu i mastern, men det säger sig kanske självt.

Jag tycker att åldersfördelningen på fysisk planering är relativt bred, men majoriteten av studenterna är ändå mellan 20-35. Jag personligen har dock aldrig upplevt eller sett att någon inte kommer in i gänget eller har för stor skillnad i tankesätt på grund av ålder. Däremot tycker jag verkligen vi studenter är bra på att kompletterar varandra och ta hjälp av varandras erfarenheter som du själv beskriver.

Bra fråga! Vad vi lär oss på utbildningen är utan tvekan relevant även i Danmark och vår kunskap skulle säkerligen tas emot även där. Vad jag däremot är osäker på är att en del av vår utbildning är knuten till svenska lagar och hur dessa står gentemot danska vet jag inte. Om arbetsgivare i Danmark ser det som ett hinder vet jag inte heller, det beror kanske på vilket jobb du söker. Oavsett vet jag ändå personer som har börjat jobba utomlands efter examen från BTH så det går absolut, men du kanske bör skicka din fråga till programansvarig för fysisk planering. Patric vet garanterat hur detta fungerar bättre än mig. Här är hans mejl: patric.karlsson@bth.se

Själva undervisningen är alltid frivillig, men självklart med risk för att man missar information som kan vara bra att ha inför tenta eller liknande. Däremot finns det en del obligatoriska moment som man måste medverka på för att få godkänt. Vad dessa moment är eller när under kursens gång de är skiljer sig åt. Ibland kan det enda obligatoriska momentet under en kurs vara tentan, men ibland kan det även vara delpresentationer, workshops och seminarium. Vissa kurser har många obligatoriska moment och andra få. En i min klass har jobbat en dag i veckan under mastern och det har funkat bra för henne. Däremot är det bra om man i sitt arbete kan vara flexibel, själv välja vilken dag i veckan man jobbar eller kanske ta igen lite på kvällarna, för ibland är det intensivt i skolan och som du kanske förstått från mina tidigare svar skiljer schemat åt beroende på kurs så ibland behöver man befinna sig på skolan en hel del. Efter den här pandemin har vi alla dock blivit vana vid att jobba i grupp via videosamtal så det är ju inte omöjligt att kunna jobba i grupp från håll nån dag ibland, men man får komma överens om det internt i gruppen. Vissa bryr sig säkert mer om att alla ska ses i verkligen medan andra inte bryr sig alls.

Utbildningen är helt gratis, men man kommer stå för vissa kostnader för kurslitteratur och visst material själv.

Det brukar inte vara några problem att få tag i begagnad kurslitteratur, för någon hundring per bok (men det beror på vad det är för bok såklart), eftersom äldre studenter nästan alltid säljer vidare litteraturen till klasserna under – mycket smidigt eftersom man då får igen nästan all kostnad man lagt på kurslitteratur när man säljer vidare den. Gruppen där denna försäljning sker heter ”FysPlans litteraturmarknad” och finns på Facebook. Du kan gå med i den redan nu! Annars finns även all kurslitteratur på vårt bibliotek men det finns inte så många upplagor av böcker där så det räcker till alla i klassen såklart, men är man snabb kan man lyckas låna böckerna.

Materialet man brukar köpa inför utbildningen kan gå på en del, kanske 500-1000 kr. Det är bland annat pennor, papper, linjaler och skisspapper. Detta använder du dock genom hela utbildningen så du kommer få mycket användning av det. Man brukar få en lista med det material som bör köpas in inför kursstart. Ett tips är att köpa det viktigaste, som ett begränsat antal tuschpennor, några blyertspennor, en skissrulle och ett block med ritpapper. Ofta kan man låna ex lim, vinkellinjal eller tejp från andra studenter om det visar sig att du behöver det. När man pluggat några veckor brukar man ha en bild av vad man vill köpa till sin egen samling och kan då lägga en till beställning eller gå till en exempelvis bokhandel.

Angående mat är vanligt att man tar med sin egna matlåda inför lunch. Kylar och mikrovågsugnar finns på skolan. Det finns också en restaurang på skolan där man kan köpa mat (dock inga sjuka studentpriser så länge jag har pluggat här tyvärr) samt några simpla restauranger runt skolan.

Några andra kostnader tror jag inte du behöver tänka på. Man kan ofta komma undan relativt billigt om man planerar sina inköp, lånar material av varandra, säljer vidare kurslitteratur och lagar sina egna matlådor 🙂

Det finns datorsalar på skolan och fysisk planering har en helt egen bara för fysplanare. De datorerna är utrustade med alla program man behöver för att läsa utbildningen och några studenter sitter alltid där när de gör kartor i exempelvis CAD som vi använder. Det brukar funka toppenbra! De flesta har dock ändå en egen dator. Om man vill ha de programmen man jobbar i under utbildningen är det bra om man har en något starkare dator. Jag köpte exempelvis en Mac Book pro när jag började för 5 år sedan. Den har funkat toppen! Vill man däremot bara ha en egen dator för att anteckna på under lektionerna och skriva skrivuppgifter fungerar ju en väldigt basic dator eller padda med tillhörande tangentbord. Men återigen är det inget måste att ha en egen dator även om det kan vara skönt i alla fall när man skriver inlämningar, så kan man sitta var man vill i skolan eller även hemma.

Jag har bott nästan överallt i Karlskrona känns det som så jag kan dra min livshistoria och erfarenheter från de olika stadsdelarna jag bott i, haha. Jag har inte flyttat runt för att det är svårt att hitta något bra boende men för att jag sakta men säkert uppgraderat mig. De flesta områden inom Karlskrona upplever jag som bra och det är väldigt bra bussförbindelser här trots att staden är liten. När jag först flyttade hit flyttade jag in i ett kollektiv i Lyckeby som är en av de nordligaste delarna av staden. Det är en lugn stadsdel som jag verkligen trivdes i, skönt att komma bort en bit från skola och centrum, men ändå med en del shopping eftersom stora butiker som Maxi, Willys, Elgiganten, klädbutiker med mera finns här. Näst intill alla stadsbussar går genom Lyckeby så det är enkelt att ta sig till skolan och centrum om man bor nära en busshållplats. Jag trivdes okej med att bo i ett kollektiv men kände ändå efter ett halvår att jag ville ha en egen lägenhet, men det beror ju såklart på vad man är för människa och vad man har för preferenser.

Därefter bodde jag i Bergåsa som ligger precis bredvid skolan. Det är också ett lugnt område men många villor och två större lägenhetshus för studenter. Nära till skolan förstås men en liiiten bit till matbutiker och shopping. Det är dock ganska nära en tågstation.

I stan, Trossö, som jag också ha bott på är det såklart nära all sorts service och det tar ungefär 30 min att gå till skolan, 15 min att cykla och 10 min med buss som går hela tiden. Här bor också ganska många studenter.

Pantarholmen som jag hamnade på sen ligger mitt emellan stan och skolan vilket är optimalt enligt min mening och dessutom ligger Willys där. Det tar då 15 min att gå till både skolan och stan. Det är också ett lite lugnare område. Det finns hyresrätter här men också en del bostadsrätter och de i min klass som äger sin lägenhet bor just här.

Slutligen är Galgamarken ytterligare en stadsdel som ligger precis vid skolan. Här bor en hel del studenter eftersom lägenheterna är något billigare här. Precis som i Bergåsa är det dock en liten bit ifrån matbutiker och främst shopping. Det finns en hel del andra stadsdelar såklart, många studenter hamnar även i exempelvis Kungsmarken och Mariedal som har ett rykte av att vara något mer otryggt, men de jag känner som bor och har bott där har trivts väldigt bra. De har bra bussförbindelser mellan stan, skolan och Lyckeby och man är lite mer beroende av bussen här. Om man inte älskar att cykla i ur och skur då.

De flesta hyr sina lägenheter men några har även köpt. Även det är väl egentligen en preferens men det är såklart inte värt att köpa en bostad förrän man är säker på att utbildningen är rätt för en. Vill man bo i kollektiv har Karlskronahem en hel del studentbostäder till för just de som vill dela boende. De har dessutom inget kösystem för studentlägenheterna så det är först till kvar som gäller där, vilket innebär att det är enklare att få en studentlägenhet. Annars finns det en hel del privata hyresvärdar som inte brukar vara allt för svåra att lyckas få bostad hos. Man brukar få anmäla sig på deras hemsida.

Via den här länken kan du läsa mer om att hitta bostad i Karlskrona och du hittar en hel del hyresvärdar där: https://www.karlskrona.se/Bo-och-bygga/bostader-och-tomter/hitta-bostad/ .

Här är en facebookgrupp du kan gå med i också: https://www.facebook.com/groups/335489973201359 och det finns garanterat fler om du söker lite.

Ett tips är också att hålla utkik via blocket som en del privata hyresvärdar använder för att lägga ut sina lägenheter. Det brukar inte vara några problem med att hitta en bostad men börja sök direkt när du vet att du har blivit antagen, eller innan såklart.

Schemat varierar väldigt mycket från kurs till kurs. Generellt är dagarna som längst 9-16 men många gånger har man föreläsningar på exempelvis förmiddagen och eget arbete på eftermiddagen, så då får man lägga upp dagen som man vill. Det är dessutom inte allt för sällan man har möjlighet att ta långhelg. Visa kurser när man jobbar mer individuellt har man även ganska stor möjlighet att sitta en del hemma om man vill, ibland hela dagar och ibland en förmiddag eller eftermiddag. Jobbar man med ett designprojekt i grupp är det bra att sitta tillsammans men om man vill sitta mycket hemma även i grupparbeten kan man ju välja att jobba tillsammans med klasskompisar som också vill det.

Man får absolut lära sig skiss-tekniker men det är inget man lägger supermycket tid på. Man får grunderna inom utbildningen men tycker man det är väldigt roligt kan man ju fortsätta öva hemma. Många är oroliga över att man måste vara bra på att rita och måla men det är absolut inget krav 🙂

Ja, under utbildningens gång har man lite olika former av tentor, eller examinationsmoment. Vi har inte supermånga tentor (om man jämför med de andra utbildningarna som finns på BTH) och vi läser bara en kurs åt gånger vilket innebär att vi aldrig har två eller tre tentor samma vecka. Det är väldigt skönt! De flesta tentorna är salstentor men det förekommer även några hemtentor som man då får lite längre tid på sig att utföra. Tentor förekommer dock inte i alla kurser utan man kan även examineras genom exempelvis paper, små uppsatser eller designprojekt.

Examensarbetet tyckte jag absolut var roligt! Det var kul att själv få styra vad man ville undersöka då man kunde fördjupa sig i något man tyckt varit extra intressant under utbildningens gång. Man får bra hjälp av sin handledare, en lärare som hjälper en med uppsatsen. Dessutom kan man skriva i par vilket är skönt eftersom man då kan bolla idéer och diskutera sånt som är lite svårt. Innan man börjar sitt examensarbete har man dessutom kurser som förbereder en inför uppsatsen. I kurserna lär man sig exempelvis hur man skriver bra problemformuleringar, syften och frågeställningar. Man lär sig även en del om teorier innan examensarbetet så det mesta är inte helt främmande när man väl sitter där. Men självklart är det ibland jobbigt och utmanande, men absolut inget man behöver oroa sig för tycker jag 🙂

Jag kan tipsa dig om att gå mer i Facebookgruppen ”FysPlans litteraturmarknad” där äldre studenter säljer sin litteratur till de yngre. Då kommer man undan billigt och kan i sin tur sälja kurslitteraturen till nästkommande studenter (så man förlorar i stort sätt inga pengar alls). Det kommer även ut andra tips i den gruppen och ibland även en och annan lägenhet som en annan fysplanare ska flytta ifrån. Angående bostad, om du nu kommer behöva flytta hit, kan då gå in på denna sida på BTH så kan du läsa mer om hur man hittar en bostad här: https://www.bth.se/utbildning/nyss-antagen/bostad/. Du behöver dock inte oroa dig över att inte hitta något boende för av min erfarenhet löser det sig alltid och det är inte supersvåra att få en helt okej lägenhet till ett helt okej pris. Men se till att börja sök direkt när du blivit antagen! Det sista tipset är att söka CSN för ett helt år och inte bara ett halvår när du väl söker, då har du mindre press på att klara alla examinationer under det första halvåret.

Om bostad på bth.se

De senaste åren har antagningsstatistiken på gymnasiebetyg utan kompletteringar legat på ungefär 15. Det innebär att man har ungefär C i genomsnitt på sina betyg eller något lägre men då även har läst kurser som man kan räkna som merit, exempelvis ett tredje språk på en viss nivå, extra engelska eller matte. Via den här länken kan du själv söka på fysisk planering och se de antagningspoäng som varit för olika urvalsgrupper samt under olika år: https://statistik.uhr.se/ Men kom ihåg att detta kan skilja sig från år till år.

UHR:s antagningsstatistik

Personligen tyckte jag att några tentor var lite svårare, speciellt den första innan man kom in i tänket kring hur tentor brukar funka och hittade den studieteknik som funkade för en själv. Men jag tycker att våra tentor är mycket enklare än de min partner, som läser till ingenjör, har. Det beror ju dock på hur man själv är som person och vad man tycker är enkelt och svårt. Är man på alla föreläsningar, hänger med i uppgifter under kursens gång och ser till att börja plugga i tid brukar det lösa sig för de flesta. Och om man får någon tenta efter sig gör det absolut ingenting. Det är något som händer de flesta nån gång ibland och man får många chanser på sig att klara den vid annat tillfälle.

Jag är supernöjd med utbildningen! När jag var klar efter mina 3 första år kände jag att jag kunde så mycket om yrket som man kan lära sig innan man väl börjar jobba med det. Mycket av det vi lär oss är nämligen sådant man även ska göra i yrket sen. Jag tycker också att det är en bra blandning mellan praktiska moment och mer teoretiska. När man hunnit tröttna lite på att skissa, rita och designa kommer det en skrivkurs och vise versa. Lärarna är också toppenbra. Det är en bra blandning på de som har mycket erfarenhet av arbetslivet och de som har forskat en del. Lärarna är avslappnade och vill att man ska klara av utbildningen så jag har aldrig känt att jag inte vågar ställa dumma frågor eller inte fått den hjälp jag behöver.

Man behöver absolut inte läsa mastern, de extra två åren, efter kandidatutbildningen. I min kandidatklass gick cirka 60-70 personer och ungefär 20-30 pluggade vidare på mastern. Alla från min kandidatklass som inte pluggade vidare fick jobb ganska direkt efter deras examen, och vissa fick jobberbjudande redan innan de vara klara med utbildningen. Masterutbildningen fungerar som en fördjupning av det man redan har lärt sig under kandidatutbildningen. Det är när man läst den man efter ett antal år inom yrket och lite administrativt jobb får titeln planeringsarkitekt och får också såklart lite mer lön, men som sagt är det inget krav för att man ska vara eftertraktad på arbetsmarknaden 😀

Man är ganska många som går i varje klass, det skiljer sig lite från år till år men runt 60-70 genom utbildningstiden är vanligt. Oftast är man några fler i början. Det är vanligt att man arbetar i grupp och under det första året blir klassen indelad i så kallade ritsalar, då kommer man väldigt nära sin ritsal som består av ungefär 16 Pers.

Jag tycker att de flesta kurser är roliga och det är skönt att man varierar mellan design-kurser och mer teoretiska. Då tröttnar man inte. Men roligt är ju såklart när det ingår studieresor. I 2 an var vi tex i Växjö och i 3an var vi i Stockholm. Sen tycker jag att detaljplane- och översiktsplanekurser är väldigt roligt. Då reglerar man mark och vatten i ett mindre område eller en hel kommun utifrån faktorer som trygghet, jämlikhet, trafik, behov, natur, hållbarhet osv. Tuffast tyckte jag det var i de första kurserna innan man helt förstod vad allt handlade om och hur man skulle plugga på bästa sätt. Det hade egentligen inget att göra med själva innehållet i kurserna utan bara att man skulle komma in i högskolelivet.

Jag pluggar min master nu så jag är inte klar med min utbildning. Men jag har jobbat en sommar som planarkitekt. Skolan förbereder en väldigt bra inför arbetet och jag har hört många arbetsgivare säga vi som läst fysisk planering är eftertraktade på grund av just det. Det är dessutom ganska enkelt att få jobb och de flesta får jobberbjudande redan innan examen eller får man ett jobb strax efter sin examen vilket är skönt 🙂

Vad man arbetar med skiljer sig ganska mycket åt beroende på vilket jobb man söker och får. Men vanligt är att man gör detaljplaner och översiktsplaner som jag beskrev tidigare. Man skulle också kunna säga att man är ansvarig för att samordna olika människors, politikers och företags behov och viljor när det kommer till den byggda miljön. Det är därför vår uppgift att samla in dessa behov och väga dem mot varandra och komma med förslag som gynnar helheten. Man är därför ofta i kontakt med medborgare, skolor, företag och politikerna för att föra dialoger med dem. Slutligen är det även vanligt med att skapa andra viktiga dokument som kan handla om hur vi ska hantera framtida klimatkriser, bostadsförsörjning, segregation, god kommunikation osv.

Det finns väldigt mycket olika arbetsuppgifter och det jag beskrivit här ovan är bara en bråkdel. Man kan verkligen välja vad man vill jobba med. Vissa vill fokusera på frågor kring miljön, andra kring människor, vissa vill jobba med små kvarter och andra med hela regioner.

Min plan till/efter sommaren när jag fått min examen är att få ett jobb som passar de intressen jag utvecklat under studietiden. För mig är det sociala frågor om jämlikhet, trygghet och fokus på barn. Det kommer ut ganska många jobb just nu inför sommaren så jag har smått börjat söka dem jag tycker låter kul, de flesta inom kommuner.

Vad man kan arbetar med skiljer sig ganska mycket åt beroende på vilket jobb man söker och får. Men vanligt är att man gör detaljplaner och översiktsplaner. I dessa planer reglerar man juridiskt mark och vatten i ett mindre område eller en hel kommun utifrån faktorer som trygghet, jämlikhet, trafik, behov, natur, hållbarhet osv. Det kan också handla om att göra utredningar för vissa platser där man funderar på att bygga bostäder, en skola eller liknande. Man är också som en projektledare som är ansvarig för att samordna olika människors, politikers och företags behov och viljor när det kommer till den byggda miljön. Det är därför vår uppgift att samla in dessa behov och väga dem mot varandra och komma med förslag som gynnar helheten. Man är därför ofta i kontakt med medborgare, skolor, företag och politikerna för att föra dialoger med dem. Slutligen är det även vanligt med att skapa andra viktiga dokument som kan handla om hur vi ska hantera framtida klimatkriser, bostadsförsörjning, segregation, god kommunikation osv.

Det finns väldigt mycket olika arbetsuppgifter och det jag beskrivit här ovan är bara en bråkdel, och man behöver inte nödvändigtvis jobba med just det. Man kan verkligen välja vad man vill jobba med. Vissa vill fokusera på frågor kring miljön, andra kring människor, vissa vill jobba med små kvarter och andra med hela regioner. Det finns många olika arbetsgivare, och inom dessa skiljer sig arbetsuppgifterna såklart. Här är några aktuella arbetsgivare: kommuner, privata firmor, länsstyrelse, naturvårdsverk, trafikverket eller till och med militären. Beroende på vad man själv tycker är speciellt intressant under utbildningen kan man när man söker jobb därför söka sig mot de arbeten som behandlar det som intresserar en, ex trafikplanering, klimat- och naturfrågor eller mer juridiska frågor. Det finns gott om jobb när man tagit examen och många från både min kandidatklass och masterclass har blivit erbjuden jobb redan innan de hunnit bli färdiga med utbildningen.

Att läsa fysisk planering var för mig ingen självklarhet. Jag var väldigt osäker på vad jag ville efter min student så jag hade kollat upp ett antal, helt skilda, utbildningar och sökte de jag var mest intresserade av. Där låg fysisk planering högst upp, helt enkelt för jag tyckte det lät roligast, men exakt vad det var visste jag inte. De andra utbildningarna var allt ifrån biotekniker till lantmätare. Jag kom i alla fall in på fysisk planering och beslöt mig för att testa, och det träffade rätt i prick!

Jag har, som du förstår, inte läst samhällsplanering så jag kan inte säga vad skillnaderna är på pricken, men i min klass (jag läser en master nu) går två personer som läste samhällsplanering under kandidaten. Det de tycker är den största skillnaden är just avsaknaden av de gestaltande momenten som vi på fysisk planering läser. Om man läser samhällsplanering är det mer fokus på stora frågor som strategier, teorier och analyser på en översiktlig nivå. På fysisk planering läser vi absolut om de bitarna men i de flesta fall i samband med att vi ska planera för en miljö, som ett nytt bostadsområde eller en idrottsanläggning. En av de personerna som läste samhällsplanering i kandidaten brukar säga att han är väldigt glad för att han bestämde sig för att läsa mastern på BTH eftersom det var mycket han inte lärt sig på sin kandidatutbildning som efterfrågas på arbetsmarknaden. Så, i korta drag är den största skillnaden att fysisk planering är en blandning mellan design och teori vilket många gånger efterfrågas av (många) arbetsgivare.

Om du är intresserad av att få titeln planeringsarkitekt är dessutom vägen att gå att läsa fysisk planering på BTH, för att senare läsa till en master. Mer om det kan du läsa här: https://www.arkitekt.se/din-karriar/bli-arkitekt/arkitektutbildning/att-bli-och-vara-planeringsarkitekt/

Schemat skiljer sig nämligen ofta från kurs till kurs och beroende på om det är i början eller slutet av kursen, så det är svårt att ge ett kort och koncist svar på din första fråga. Oftast är det dock flest föreläsningar i början av en kurs och i den senare delen arbetar man mer individuellt eller i grupp med inslag av handledningar eller seminarium där man får hjälp med uppgiften eller kan diskutera med klasskompisar. Vissa kurser är dock upplagda med kortare deluppgifter. För att ge ett exempel var min senaste kurs upplagd på det viset att veckorna inleddes med en föreläsning och därefter arbetar man med uppgiften, hade handledning i mitten och inlämning/presentation i slutet av veckan. Men som jag skrev i början är det väldigt blandat så det är svårt att säga hur många dagar i veckan men är i skolan. Det kan vara allt från inga alls, om man är i slutet av en kurs och mest jobbar individuellt, till att man är i skolan så gott som varje dag.

Den största skillnaden är den skalan man arbetar i. I den strategiska mastern arbetar man mer övergripande, om frågor som berör hela regioner eller kommuner, exempelvis handlar en kurs om landsbygdsutveckling. I mastern inom stadsplanering arbetar man på en lite mindre skala, det kan exempelvis handla om att föreslå hur en stadsdel kan utvecklas. I höstas arbetade jag (som läser stadsmastern) till exempel med att ge ett förslag på hur det ”nya Kiruna” skulle planeras och byggas, med tanke på flytten som sker där nu. Med den lägre skalan kommer även mer designmässiga aspekter, så i stadsmastern ritar man även mer och gestaltar. I den strategiska mastern är det mer dokument och uppsatser som skrivs. De båda programmen har dock både teoretiska och designmässiga moment, men som sagt är det övervägande design i stadsmastern och övervägande teoretiskt i strategen. Oavsett vad blir man, om man läst fysisk planering under kandidaten, behörig till samma sorts jobb i slutändan så beroende på vad man väljer att läsa under mastern påverkar det inte sina framtida jobb särskilt markant. Vi brukar tipsa dem som ska söka in till mastern att välja det man tycker är roligast och vill syssla med de närmsta 2 åren.

IT säkerhetsprogrammet består av 30hp Matematik av 180hp.  Alltså är matematik 1/6 av programmet.

Jag själv hade också svårt för matematiken så det är den jag har fått lägga mest tid på! Allt går och man lägger ner tiden och om du har förkunskapskraven Matematik 3c klarar du av den med mycket studerande. Det är min åsikt,

Jag själv använder:

OMEN Laptop 17-cb1024no – i7H & NVIDIA® RTX2070 Super med  512 GB PCIe NVMe M.2 SSD, 16 GB DDR4-2933 SDRAM (2 x 8 GB).

Men mest för att jag håller på med lite annat än CAD också. Det viktigaste är processorn och grafikkortet. Det finns CAD-sal i skolan som är tillgänglig för studenter i vanliga fall (Covid 19 har påverkat detta). Det finns datorer lite överallt i skolan där man kan jobba med CAD  och andra arbete. Detta ska inte vara något stort problem.

När det gäller  de sista två åren så pluggar man sitt mastersprogram. Det finns två inriktningar man kan välja på BTH, dvs Tillämpad mekanik  och Innovation och hållbar produktutveckling vilket jag läser det.

Jag själv tycker själv att mastersprogrammets är enklare än de tre första åren. Fördelen är att man inriktar sig djupare i vissa ämne och att det finns valbara kurser där man själv välja vissa kurser. Detta gör att du kan välja de kurser som du gillar och tycker att de kan vara bra för din framtida karriär (det är inte alla kurser som man får själv välja).

Att utbildningen är på distans var anledningen till att just jag valde den från första början.

Min upplevelse av distansstudierna har bara varit positiva. Det ställer en del krav på dig som student när det kommer till struktur och planering, att man gör det man behöver och avsätter den tid som krävs för skolarbetet. Känner man att man klarar av det ansvaret så rekommenderar jag verkligen att studera på distans då det skapar en stor frihet och går utmärkt att kombinera med sin övriga tid.
Jag tror inte att skolarbetet i sig hade varit svårare eller lättare om det varit på plats, dock ser jag det stora värdet i att kunna lägga upp mina studietimmar som det passar mig.

Kurserna och föreläsningarna för programmet ”Produktutveckling 120hp” är utformade för distansstudier till skillnad från andra program som har fått gå på distans nu när Covid-19 är aktuellt.

Under utbildningen är det inte så mycket matte, det är några tentor samt NKSE (sluttentan i sista terminen) som handlar om läkemedelsräkning. Där måste man ha alla rätt, men själva matten är inte svår. Det är mer att läsa texten noggrant och svara i rätt enhet som efterfrågas, oftast är det inga räknefel som gör att man inte klarar tentan utan det är att man läst fel i texten.

På denna länken:

https://www.uhr.se/studier-och-antagning/Antagningsstatistik/soka-antagningsstatistik/ 

kan du se antagningsstatistik för VT2021, om du läst på gymnasiet och vuxenutbildning tror jag att du hamnar i urval BII eftersom du kompletterat ditt betyg med andra kurser.

BII för VT2021 låg på 14,5 poäng
BII för HT2020 låg på 15,62 poäng.

Det finns en del studenter som väljer att plugga någon termin utomlands, de som jag känner som gjort det, har varit utomlands i termin 5 i samband med att man skriver examensarbetet. Finns lite information på hemsidan om utomlandsstudier, på denna länk om den kan vara till hjälp 😊

Studera utomlands

Ja det stämmer om du väljer och läsa Technical Artist i spel så får du lära dig göra plugins i Maya. Skolan undervisar i nuläget bara Maya. På plugin kursen kommer du och lära dig skriva verktyg i både Python och Mayas egna språk Mel, När jag läste kursen skrev vi ett skript i Mel som genererar en boundingbox till valfri mesh som skulle kunna användas till för exempelvis kollisions beräkning i spel. Vi fick också skriva ett skript i python som manuellt exporterar 3D modeller till ett specifikt filformat.

Med plugins kommer du kunna underlätta arbetsflödet för både dig själv och dina kollegors arbeten och kan användas för att atomisera arbetsflödet i maya. Som exempel skulle du kunna skriva ett skript som skapar styrbara kontroller på ett skelett som ska animeras för att spara tid med och konfigurera kontrollerna eller exempelvis göra ett skript som skapar en ljussättning i din scen inför rendering.

Finns ett par olika områden som studenter oftast brukar bo i: Minervavägen, Krebo, Galgamarken, Annebo (Kallas också för gamla infartsvägen) sen finns det ett lägenhetsområde en bit längre bort som heter Kungsmarken. Det är dom populäraste platserna för studenter att bo på. Allt förutom Kungsmarken är precis vid skolan av vad jag nämnde. Hyran brukar variera från ställe till ställe som sagt men vad jag hört från andra jag känner tenderar hyran på i mellan 4000 och 6000 kronor. Finns inte riktigt något kösystem vad jag känner till på dom flesta ställena tenderar det att vara först till kvarn, Jag länkar några sidor studenter brukar hyra förstahandskontrakt på.

Karlskronahem Minervavägen 20 Victoria Park

Jag brukar i genomsnitt ha en lektion om dagen. Första året hade jag däremot omkring två till fyra föreläsningar i veckan beroende på vilken kombination av kurser som jag läste för stunden. C++ kursen tenderar att ha omkring tre föreläsningar i veckan men vanligtvis har en kurs oftast bara en eller två stycken. Men desto längre in i programmet som du läser blir det mindre handhållet och blir oftare studentens ansvar men jag rekommenderar starkt att lära sig planera sina studier så fort som möjligt.

Programmet begär att du läser en kurs extra i tredje året och då är det helt ditt egna ansvar att söka upp vilken kurs du vill och det kan vara på vilken skola i landet som helst.

Var inte särskilt mycket som överraskade mig första året men på början av andra året trappar tempot upp mycket hårdare och flera svårare och mycket tyngre kurser kickar i gång då som exempelvis linjär algebra och 3D programmering så mitt råd skulle vara och göra sig beredd och lägga lite extra timmar i veckan under andra året för att hålla ikapp med tempot.

Men det jag gillar mest med mina studier är att jag kan få lära mig någonting som jag alltid haft intresse för och det är mycket lättare och plugga något som man har valt helt själv och har ett brinnande intresse för men även gemenskapen jag fått med mina klasskamrater här nere i Karlskrona.

Utanför skolan så håller Blekinges studentkår i en pub som är öppen på helgerna under mer normala omständigheter och brädspelskvällar brukar hållas en gång i veckan, ibland händer det spontanevenemang som kan vara lite vad som helst som exempelvis studentarrangerat LAN en gång per termin.

Skolan har olika nationer och egna nationsrum. Det brukar variera hur det ser ut mellan olika nationer men sällan något händer inom specifikt Boss, vilket är Technical artists  delade nation med alla andra spelutvecklings program på BTH. Om du vill läsa på mer om specifikt boss så kan du följa den här länken: https://boss.bthstudent.se/

Studentkåren har också något som kallas för Kvazit och sittningar men mer om det kommer du antagligen bli introducerat på under nollningen.

BOSS (Blekinge Organiserade Spelstudenter)

I technical artist programmet är det inga förväntningar att du ska kunna programmera alls när du har börjat. Du kommer få lära dig programmera helt från grunden i c++. Jag hade personligen förkunskaper i programmering innan jag började på programmet men flera av mina klasskamrater började programmering för första gången någonsin när dom började på Technical Artist programmet. Många av personerna som började med programmering i början av utbildningen är riktigt duktiga idag, Så länge du är redo och lägga tiden och  göra ditt bästa samtidigt som du har intresset så kommer du med högtrolighet bli duktig med programmering på ganska kort tid. Tempot är relativt snabbt men man har omkring 3 föreläsningar på 4 timmar i veckan när man börjar med c++ kurserna och lärarna i introduktionskurserna är riktigt pedagogiska och duktiga på att lära ut. Dom kommer visa dig allt från grunden med väldigt mycket detalj med hand hållning i början. Senare under första året kommer du få lära dig programmera i mel och python för maya och även c# i unity men dom kurserna kommer du få arbeta mer självständigt då du förväntas få en relativt bra koll på programmeringen i dom första två c++ kurserna.

Matematiken du kommer få lära dig är linjäralgebra, då kommer du få lära dig hantera matriser och vektorer. Det kommer och vara viktig kunskap för senare i utbildningen när du får lära dig 3D programmering för att kunna förstå hur 3d rymden fungerar teoretiskt. Det är bara en ren matematik kurs i programmet just nu och den kommer du ha på andra året. 3D programmeringen kommer också ha matte men den är mer diskret och är kopplad direkt till arbetet.

I valbar kurs får du i nuläget välja en valfri kurs att läsa vad du vill i sista året. Det enda som inte är tillåtet att läsa är en kurs som är ekvivalent till vad man redan har läst på skolan fast någon annanstans. Tidigare har jag hört från vår program ansvariga lärare att det var snack om att begränsa valfriheten på kurs i programmet men det var bak när jag började programmet för snart två år sedan och jag har inte hört något sen dess så förhoppningsvis lär det vara en fullt valbar kurs i framtiden också.

Du behöver inte ha någon tidigare kunskap i programmering. Många som börjar har ingen erfarenhet av programmering och lyckas ändå. Om du har förkunskap i programmering i är det en stor fördel men inget du behöver ha. Det kommer inte finnas några förväntningar i att du ska kunna något i programmering när du börjar studera. Under hösten kommer du få lära dig grunden i programmering inom språket c++.

Technical Artist fungerar som en hybrid av grafiker och spelprogrammerare. Du kommer få lära dig en bredd av kunskaper i både grafik och programmering. På grund av bredden av kunskap kommer du ha merit för att kunna söka både grafiker och programmerings relaterade yrken inom spel. Men en Technical Artist i sig är ett relativt nytt yrke inom och vad jag fått förklarat av lärare så tenderar Technical Artists att jobba med att göra verktyg åt grafiker och programmerare för att stärka länken i mellan rollerna. Ett exempel kan vara att skriva scripts som genererar kontroller till ett animations skelett eller kalkylera hitboxes för 3d objekt. En technical artist bygger grundstenar för grafiska verktyg som behöver en programmerares input. Här är en länk till en kort Youtube video om hur det ser ut som att jobba som Technical Artist på Ubisoft: https://www.youtube.com/watch?v=mJCkPqpn_Zk

Gällande boende så finns det ett par platser du kan söka bostad på. Om du söker förstahandskontrakt kan du söka bostad via Karlskronahem, Victoria Park, SbsStudent. Jag kommer länka bostads sidorna till dig så du kan registrera dig och kolla vad det går att välja mellan med gott om tid. Jag har också länkat en Facbook grupp för att bo inneboende eller annan form av andrahandskontrakt. Majoriteten av platser som du söker på är det först till kvarn. Vissa av Karlskronahems studnetbostäder har ingen hyra på sommaren och jag har hörtatt ssb student har liknande villkor men inget jag kan garantera.

https://www.karlskronahem.se/ https://www.victoriapark.se/sv-se/ https://sbsstudent.se/minervavagen/ https://m.facebook.com/groups/143070572776493?group_view_referrer=search

Karlskronahem Victoria Park Minervavägen 20 Facebookgruppen "Studentbostad i Karlskrona"