Student, Technical Artist i spel, 180 hp

Foto på Adrian

Adrian, Technical Artist i spel

På den här sidan kan du läsa en kort intervju där jag berättar om mig själv och min utbildning. Du kan också ställa dina frågor direkt till mig. Fyll i formuläret längst ner på sidan så återkommer jag så snart som möjligt!

Jag har ett stort intresse för hur grafik och kod hänger ihop inom rendering. På fritiden hittar du mig med vänner, spelandes eller skapandes någonting relaterat med grafik eller kod högt troligtvis. 

Jag läser Technical artist i spel. På gymnasiet läste jag Teknik med informations- och mediainriktning.

Intervju med Adrian

Varför valde du att studera på BTH?

Jag valde och studera på BTH för att bli Technical artist i spel eftersom jag visste att jag ville hålla på med spelutveckling och jag hade intresse för både det estetiska och programmeringsrelaterade men jag visste inte exakt vad som jag fann mest intressant att lära mig men här på Technical artist-programmet har jag fått chansen att lära mig både modellering, animation och programmering samtidigt.

Vad är det viktigaste du tar med dig från studietiden?

Att vara beredd på och lägga tiden. Om du är ny inom programmering exempelvis är det en tröskel för många att komma över. Det är viktigt att lägga timmar på det tills du blir säker på vad du gör. Annars är det lätt och komma efter om du inte lägger på en växel i början.

Vad vill du säga till dem som funderar på att börja plugga?

Om du gillar att hålla på med 3D-grafik men samtidigt vill hålla på med det mer tekniska och lära dig hur spelmotorer och DirectX fungerar så rekommenderar jag Technical artist-programmet. Du behöver inte heller känna någon press med förkunskap i vare sig programmering eller grafik så länge du har intresset du lär dig allt här.

Vad har du för framtidsplaner?

I nuläget är min plan att flytta till Stockholm och söka efter ett TA-relaterat jobb i en spelstudio som exempelvis visuella effekter eller något programmerings orienterat.

Fråga Adrian