Design av digitala och immersiva upplevelser
180 hp
- Studietid: 2023 vecka 34 till 2026 vecka 23
- Ort: Karlshamn och Karlskrona
- Undervisningsform: Campus, dagtid, heltid
- Anmälningskod: BTH-87091
- Språk: Undervisningen ges normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
- Utbildningsplan: Ladda ner
Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)
Skapa immersiva upplevelser som förundrar, förbättrar och förändrar. Utbildningen gör dig redo för yrkesroller vi idag inte har namn på, men med en kompetens alla snart skriker efter.
Arbetsmarknaden är mitt i en digital transformation. Människor och maskiner blir allt mer sammanlänkande i cybersociala system och behovet av människor som kan agera brobyggare i de systemen blir därför också allt mer efterfrågade. Utbildningen gör dig till en av dem. Behovet finns redan men det kommer också att bli mycket tydligare för branscher och arbetsgivare vad de faktiskt söker de närmsta åren – att börja en utbildning nu ger alltså en examen med perfekt timing.
Många områden och många valmöjligheter
Framtiden är full av digitala och immersiva upplevelser och med kompetens inom det kan du i princip få lyxen att välja arbetsområde och roll. En examen ger många valmöjligheter och den kompetens du bygger upp kommer mer och mer att användas för en mängd olika kreativa produktioner av upplevelser, spel, film, event, konsert, konst, projektioner, kommunikation, utställningar, upplevelser, handelsplatser, digitala rum, mediaarkitektur, lärande, eller visualisering inom medicin och av forskning.
Specialist i samspelet mellan tekniker och produktioner
Utbildningen ger dig kunskapen att få olika tekniker och upplevda element att samspela för att skapa en total upplevelse. Du kan till exempel arbeta som specialist inom VR, AR och/ eller MR, producent, kreativ tekniker, projektledare, konstnär/designer/digital kreatör, prototyptekniker, utställningstekniker, konstruktör och många andra roller som inte ens har en titel idag. Möjliga arbetsgivare är de som ligger i framkant när det gäller skapande av upplevelser – just nu är goda exempel IKEA, Volvo, spelindustrin och Riksantikvarieämbetet med över 1500 gallerier och museer i hela Sverige. I framtiden kommer exemplen dock att vara många fler.
En utbildning som möter efterfrågan
Design av digitala och immersiva upplevelser är ett av BTH:s program inom huvudområdet medieteknik, och medieteknik av olika typer blir allt mer integrerat i allt vi människor gör.
Programmet kombinerar teknik, kontext och kunskapsteori, vilket ger dig förmågan att arbeta på ett utforskande sätt och skapa kreativa medietekniska gestaltningar.
Mångfald möjliggör helhetsupplevelser
Utbildningens helhetsgrepp på upplevelser speglas i programmets mångfald av områden – du studerar inom designforskning, datavetenskap, elektroteknik, STS (science and technology studies) och humanistiska ämnen. Genom en att bygga en övergripande förståelse lär du dig kombinera interaktivitet och design med tekniska och fysiska möjligheter i innovativa och immersiva lösningar.
Framtidens behov styr utbildningens inriktning
I programmets programråd finns representanter från branschledande bolag och programmets aktörer som är etablerade antagligen kommer att arbeta inom.
Utbildningen omfattar 180 högskolepoäng och leder fram till en filosofie kandidatexamen i medieteknik.
Du som börjar studera höstterminen 2023 kommer att läsa två år på Campus Karlshamn och det avslutande tredje året på Campus Karlskrona.
Studenten Lizzy berättar om mer om programmet. (1:31)
Programinnehåll
Medieteknik
Om utbildningen
Första året: En bred teknisk grund ur ett designperspektiv
Första året lär du dig grunderna för de tekniker och färdigheter som du sedan använder och vidareutvecklar i många olika projekt och sammanhang.
Grunder i digitala och immersiva upplevelser
I kursen ges en orientering om grunderna, begrepp och undersökningsmetod i medieteknik. Programmets inriktning och introduceras och du får en introduktion i grundläggande tekniker och tillämpningar för experimenterande med fokus på immersiva och digitala upplevelser.
Gestaltande programmering – Kursen behandlar begrepp inom området objektorienterad programmering som är centralt inom medieteknik. Detta behandlar kursen genom följande innehåll:
- Teori om objektorienterad programmering
- Datatyper, variabler och konstanter
- Iteration och selektion
- Metoder och attribut
- Klasser och objekt
- Klassrelationer
- Datastrukturer
- In- och utmatning
Realtidsplattformar för upplevelser i 3D
Det andra året börjar med en kurs som introducerar teori och praktik kring de immersiva teknikerna VR (virtual reality) och AR (augmented reality). Kursen behandlar även utveckling av realtidsrenderade upplevelser på mobila plattformar, eftersom det är en förutsättning för VR och AR. Som i övriga kurser formas kursinnehållet för utbildningens fokus och ämnet knyts till interaktion med upplevelsen. Kursen introducerar och behandlar realtidsrendering i 3D, vilket innefattar:
- 3D och realtidsrendering i 3D
- Realtidsrenderings-plattformar
- Material och filformat
- Ljud och ljussättning
- Skriptning och interaktivitet
Användarupplevelse och gränssnitt
I kursen beskrivs och kategoriseras audiovisuella användarupplevelser såsom användargränssnitt och dess viktigaste egenskaper. Du introduceras till tekniken bakom och tekniska faktorer som är viktiga för digitala upplevelser och gränssnitt. Du designar och prövar användartester med hänsyn till etiska perspektiv. Dessa samlade kunskaper och förmågor använder du sedan för ett undersökande projektarbete. I projektarbetet bedömer du kvalitet i användarupplevelser och användargränssnitt med hjälp av självdesignade användartest, där du analyserar och tolkar resultaten i syfte att stödja designprocesser.
Produktion av digitala upplevelser
Kursen börjar med repetition av viktig professionskunskap och verktyg för skapande av digitala upplevelser, för att säkerställa att alla deltagare utgår från en liknande kunskapsnivå. Kursen behandlar områden och ämnen som är centrala för produktion inom digitala medier inom huvudområdet medieteknik, innefattande idéarbete och produktionskunskap, centrala processer och verktyg för genomförande av projekt.
Andra året: Immersivitet, interaktivitet och upplevelse
Immersiva tekniker
Kursen inriktar sig mot mobila plattformar och olika teknologier inom XR (cross reality) – till exempel VR och AR. Kursen behandlar utvecklingsmiljöer och publiceringsprocesser för utveckling mot dessa plattformar. Kursen behandlar även designmetoder för att arbeta med tillämpade spelkoncept.
Medieteknisk prototyputveckling
I kursen utforskar och tillämpar du digital-analog medieteknik, där tekniker såsom AR/VR, omslutande video, 3D-scanning, 3D-printing, soundscape exempelvis kan ingå. Kursen är gemensam med de övriga medieteknikprogrammen Digital ljudproduktion och Digital bildproduktion och du arbetar utforskande och praktiskt mot tematiska upplevelser.
Gränssnitt med immersiva tekniker
Utbildningen fortsätter med en kurs som behandlar rummet och XR, med rummet menar vi space/rymd. Kursen fokuserar mer på tekniker så som VR men även MR (mixed reality). I den här kursen kan du till exempel arbeta med känslan av det fysiska rummet – fast i en virtuell verklighet – och då upptäcka gränslandet emellan dem. Till exempel kan frågor som ”Hur känns en yta?”, ”Hur luktar en 3D-modell?” eller ”Hur låter en interaktion?” vara en del av kursinnehållet.
Interaktivt berättande
Kursen därpå heter Interaktivt berättande och är gemensam kurs med Digital ljudproduktion och Digital Bildproduktion. Kursen ger en historisk överblick av hur berättande utvecklats i förhållande till cross- och transmedia och introducerar dig för olika tekniker och metoder för icke-linjärt och interaktivt berättande.
Design i samverkan
En gemensam kurs med de övriga medieteknikprogrammen som avslutar och sammanfattar det andra året. Kursen fokuserar på tillämpningar av medietekniska kunskaper i olika kontext och metoder för omvärldsanalys och fördjupning i designprocesser.
Tredje året: Kunskapsteorier
Det tredje och sista året läser du alla kurser gemensamt med programmen Digital ljudproduktion och Digital bildproduktion.
Designperspektiv och metoder för medieteknik, Forskningsmetodik för medieteknik och Tillämpad undersökningsmetodik för medieteknik
I dessa kurser integrerar du kritiskt idé- och konceptarbete med skapandet av avancerade medietekniska prototyper med stöd av valda designperspektiv och designmetoder.
Senare under terminen arbetar du med forskningsmetodik. Du orienterar dig inom vetenskapshistoria och kunskapsteoretiska perspektiv, medietekniska forsknings- och professionsperspektiv, och praktiska tillämpningar av metoder och lösningar för medietekniska undersökningar.
Kandidatarbete för medieteknik
Vårterminen det tredje och sista läsåret ägnas helt åt examensarbetet.
För att komma in på programmet krävs följande behörighet från gymnasiet:
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c.
Ser du inte ditt gymnasieprogram? Du kan eventuellt bli behörig genom att läsa en kombination av valbara kurser i ditt program. Kontakta din studievägledare för att se vilka aktiva val du kan göra inom din utbildning för att nå rätt behörighet.
Direkt behörig
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Kan bli behörig
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 2
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 2
I listan hittar du gymnasieprogram som är högskoleförberedande. För att bli behörig krävs för vissa program kompletteringar genom utökat program eller eftergymnasiala utbildningar. Om du har godkänt betyg i Matematik 2 (Matematik B) kan du till exempel bli behörig genom att läsa vårt högskoleförberedande program Tekniskt basår. Det programmet ger dig också platsgaranti till våra ingenjörsprogram. Om du saknar Matematik 2 kan du till exempel läsa in detta på Komvux.
Till behörighetstrappaObservera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2023
Grunder i digitala och immersiva upplevelser, 15 hp
Gestaltande programmering, 7,5 hp
Realtidsplattformar för upplevelser i 3D, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2024
Användarupplevelse och gränssnitt, 15 hp
Produktion av digitala upplevelser, 15 hp
Kurser hösttermin 2024
Immersiva tekniker, 15 hp
Digifysisk gestaltning, 7,5 hp
Gränssnitt med immersiva tekniker, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2025
Digitalt berättande, 7,5 hp
Utställningsteknik, 7,5 hp
Design i samverkan, 15 hp
Kurser hösttermin 2025
Responsiva hållbara miljöer, 15 hp
Virtuell produktion, 7,5 hp
Forskningsintroduktion medieteknik, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2026
Kandidatarbete i medieteknik, 30 hp
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Jag tycker utbildningen ser mycket spännande ut och ligger helt rätt i tiden för vad som kommer att eftersökas för kompetens på arbetsmarknaden när nu digitaliseringen tar högre fart. Skulle jag börjat studera nu hade jag sökt denna utbildning för den kommer leda till spännande jobbmöjligheter där både kreativitet och frontendteknologi möts.
Peter Mattisson
Koncernchef, CIMON med bolag som Skolon, Avalon Innovation, Kubicom, Galio of Sweden
Vill du veta mer om programmet?
Jag heter Lizzy och studerar Design av digitala och immersiva upplevelser. Har du en fråga om programmet? Skicka ett meddelande till mig!
Vad är immersiva upplevelser?
AR, VR och MR – hur hänger de ihop? Jonas reder ut hur de olika verkligheterna hänger ihop och ge dig inspiration att vilja veta mer om området. (4:20)
Studentprojekt
I samarbete med Ericsson Research har studenter utvecklat en prototyp för hur mixed reality kan användas för att träna bort spindelfobi. I projektet används Microsoft Hololens 2 som är ett utpräglat mixed reality (MR) headset. (3:11)
Studenter fick i uppdrag av Ericsson Research att ta fram en prototyp av en Mixed Reality-applikation som kan användas i kontorsmiljö. I filmen berättar studenten Emil mer om applikationen, men också hur det är att jobba tillsammans med ett företag. (2:25)
Mer om digitala medier på BTH
Studier utomlands
På BTH samarbetar vi med utländska universitet genom olika utbytesprogram. För dig som student innebär det en möjlighet att studera utomlands – som en del av din svenska utbildning. Det är ett bra tillfälle att lära känna andra kulturer, vässa dina språkkunskaper och få ett annat perspektiv.
Vi har också egna avtal för studentutbyten med universitet i andra delar av världen.
Är du nyfiken? Läs mer om utlandsstudier
Vill du studera utomlands på detta program passar det bäst under termin 4.
Läs vilka universitet du kan välja
(Inne på sidan, välj subject ”media technology”)
Forskning
På BTH är forskningen inom detta område tvärvetenskaplig. Den kretsar kring digital teknik – visuella, audiella och interaktiva uttryck. Forskarna utvecklar och undersöker bland annat nya former för samspel mellan människa och teknik och hur de kan användas för att skapa bättre lärande och starkare upplevelser.
Att något är immersivt innebär att man lätt tappar bort sig i upplevelsen. Det gäller inte bara spel utan även andra upplevelser, både fysiska och digitala.
Isac
Student på BTH
Här studerar du
De första två åren på utbildningen sker på vårt campus i Karlshamn.
Precis på kajkanten i Karlshamn ligger Campus Karlshamn, vårt mindre campus som helt fokuserar på våra utbildningar inom digitala medier.
Från och med hösten 2025 ändras studieort till Karlskrona.
Campus Karlskrona ligger precis vid vattnet, här finns till och med en badbrygga 50 meter från föreläsningssalarna. Från det moderna bibliotekets studieplatser har du utsikt över havet och utanför finns motionsslingor som tar dig genom skogspartier och längs stranden.
Bra att veta
Vad är digitala medier?
Ta reda på mer om din framtid! Vad kommer du att studera under din utbildning och vad kan du arbeta med efteråt? Vilka branscher kommer att efterfråga din kompetens och vilka delar av vår vardag kommer du kunna påverka?