Civilingenjör i spelteknik, 300 HP
Studiestart
Undervisningsform
Campus, Dagtid, Helfart
Språk
Svenska
Innehåll på sidan
Innehåll på sidan
Vill du utveckla nästa generations spelmotorer och skapa teknik som får världar att vakna till liv? Då är det här utbildningen för dig.
Spelbranschen växer snabbt – bara i Sverige behövs över 25 000 nya utvecklare de kommande åren. Som civilingenjör i spelteknik får du spetskunskap som inte bara används i spel, utan också i allt från simuleringar till industriella 3D-system. Du blir expert på prestanda, grafik och realtidsprogrammering – och får en utbildning som är lika tekniskt utmanande som den är kreativ.
Vad kommer du att läsa?
Under utbildningen jobbar du med tekniker i framkant och bygger egna spelmotorer i stället för att bara använda färdiga verktyg. Du jobbar praktiskt från start, med föreläsningar, labbar och projekt i små grupper.
Du lär dig:
- Realtidsprogrammering.
- Avancerad 3D-programmering.
- Expertkunskaper inom systemutveckling med höga krav på prestanda.
- Spel- och grafikmotorer från grunden.
Du kan också välja valbara kurser för att forma din egen profil – kanske inom AI, grafik eller något annat som kompletterar din kompetens på det sätt du vill.
Sista året gör du ett större projekt i samarbete med ett företag, och du bygger under utbildningen flera spelprototyper som du kan visa upp som arbetsprover när du söker jobb. Du får även möta gästföreläsare från branschen och kvaliteten på utbildningen säkras i samarbete med företag som King, AMD och Blackdrop Interactive.
Efter examen – vad kan du jobba med?
Utbildningen är fem år och leder till en civilingenjörsexamen i spel- och programvaruteknik. Du blir attraktiv för jobb inom den internationella spelindustrin – men också inom andra teknikintensiva branscher där 3D, realtid och grafik behövs.
Efter examen kan du till exempel arbeta som:
- Spelutvecklare eller 3D-programmerare.
- Systemutvecklare eller teknikkonsult.
- Specialist på interaktiva 3D-applikationer.
- Teknikledare eller chef inom techbolag.
Utbildningen omfattar 300 högskolepoäng och leder fram till en civilingenjörsexamen i spel- och programvaruteknik.
Vill du veta mer?
Jag heter My ooch är student på BTH. Är du nyfiken på utbildningen, eller undrar du hur det är att plugga på BTH? Skicka en fråga direkt till mig!
Mer om utbildningen
Här förvandlar du kod till kraftfulla spelmotorer – och lär dig tekniken bakom spel som verkligen presterar.
Som civilingenjör i spelteknik får du djup kunskap om spelutveckling, realtidsprogrammering och avancerad programvaruteknik. Du bygger en stark teknisk grund – och utvecklar samtidigt spetskompetens inom spelteknik.
Du lär dig både teoretiskt och praktiskt genom föreläsningar, seminarier, labbar och projekt. Många moment sker i grupp – det gör att du får träna på att samarbeta, precis som i arbetslivet. Inlärningen stimuleras i hög grad av samarbete och därför är stora delar av undervisningen schemalagd. Det gör det enklare att öva upp din praktiska förmåga att tillämpa teoretiska moment, när du har andra studenter och lärare när under tiden.
Gästföreläsare från spelbranschen kommer in med ny kunskap och inspiration. Vissa delar av undervisningen hålls på engelska, men det mesta är på svenska.
Spelutveckling på djupet
Du jobbar med flera egna spelprojekt under utbildningen – både som övningar och i större, skarpa samarbeten. Fokus ligger på tekniken bakom spelen. Speldesignen bestämmer du ofta själv. Du lär dig att:
- bygga komplexa program från grunden
- utnyttja modern hårdvara
- programmera i C++
- arbeta med realtid, prestanda och optimering
Vi ställer tekniska krav i projekten – och ökar utmaningen steg för steg. Du tränas i att anpassa dig, lösa problem och leverera resultat av hög kvalitet.
Utbildningens upplägg
År 1–3
Du får en stabil grund i datavetenskap, programvaruteknik och spelteknik. Du tränar på att tänka som en ingenjör, genom att kombinera teori med praktiska moment och utveckla din förmåga att arbeta i team.
År 4–5
Här fördjupar du dig inom spelutveckling. Du läser både teoretiska och praktiska kurser, gör projekt och får en introduktion till hur man startar eget. Under det fjärde året väljer du valbara kurser och formar utbildningen efter dina intressen.
Examensarbete
Utbildningen avslutas med ett examensarbete på en termin och 30 högskolepoäng, där du får använda dina kunskaper i ett större projekt. Du kan göra arbetet i samarbete med ett företag inom spelbranschen, där vi på BTH har många kontakter, eller ett annat relaterat område. Examensarbetet är perfekt chans att knyta kontakter.
Efter examen
Du har både djup teknisk spets och bred kompetens i mjukvaruutveckling. Det gör att du kan jobba inom många branscher – inte bara med spel. Du kan arbeta som programmerare, systemutvecklare eller teknisk specialist inom olika delar av samhället.
Plugga utomlands
Du har goda möjligheter att läsa delar av utbildningen utomlands. Det är en chans att få nya perspektiv, träffa människor från andra kulturer och växa som person – både i karriären och i livet.
Observera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
* Valbar kurs
Hösttermin 2026
Spelutveckling och ingenjörsarbete, 6 HP
Programmering och problemlösning med Python, 6 HP
Industriell ekonomi, översiktskurs, 6 HP
Envariabelanalys 1: funktioner och differentialkalkyl, 6 HP
Vårtermin 2027
Envariabelanalys 2: differentialekvationer och integralkalkyl, 6 HP
Digital etik och hållbar utveckling, 6 HP
Datastrukturer och algoritmer, 6 HP
Hösttermin 2027
Vårtermin 2028
Hösttermin 2028
Skripting och andra språk, 6 HP
Multiprocessorprogrammering, 6 HP
Vårtermin 2029
Utökad verklighet (XR), applikationer och interaktionstekniker, 6 HP *
Datakommunikation och nätverksteknik, 6 HP *
Kandidatarbete i teknik för spelteknik, 18 HP
Introduktion till visuell dataanalys, 6 HP *
Kompilator- och översättarteknik, 6 HP *
Tillämpad Cloud Computing och Big Data, 6 HP *
Ledarskap i högteknologiska och kunskapsintensiva organisationer, 6 HP *
Hösttermin 2029
Forskningsmetodik i datavetenskap, 6 HP
Tillämpad artificiell intelligens, 6 HP
Vårtermin 2030
Utökad verklighet (XR), applikationer och interaktionstekniker, 6 HP *
Avancerad maskininlärning, 6 HP *
Datakommunikation och nätverksteknik, 6 HP *
ICT startups och högteknologiskt entreprenörskap, 6 HP *
Kompilator- och översättarteknik, 6 HP *
Introduktion till visuell dataanalys, 6 HP *
Ledarskap i högteknologiska och kunskapsintensiva organisationer, 6 HP *
Hösttermin 2030
Vårtermin 2031
När det är fler behöriga sökande än det finns platser till en utbildning, fördelas platserna genom ett urval. Till våra grundutbildningsprogram tillämpas betyg/högskoleprov. Läs mer om urval här.
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Vanliga frågor
Grundläggande behörighet
Du behöver också:
Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4
Eller:
Fysik nivå 2, Kemi nivå 1, Matematik - fortsättning nivå 2
Tekniskt basår ger platsgaranti på alla våra ingenjörsprogram.