Datavetenskap för spelutveckling, 120hp

Studiestart
Hösttermin 2025
Undervisningsform
Distans, Blandad undervisningstid, Helfart
Språk
Svenska
Innehåll på sidan
Innehåll på sidan
Vill du skapa karaktärer och världar i spel – men plugga på distans?
Programmet ger dig en teknisk grund i programmering där du specialiserar dig på spelutveckling. Du lär dig hur kod kan användas för att bygga miljöer, karaktärer och spelupplevelser. Programmet ges helt på distans och är en bantad version av campusprogrammet med samma namn på 180 högskolepoäng.
Vad kommer du att läsa?
Du börjar med grunderna i programmering – som objektorientering, databaser, algoritmer och datastrukturer. Sedan fördjupar du dig i spelutveckling, både i teori och praktik.
Utbildningen innehåller:
- Kurser i programmering och spelteknik.
- Projektarbeten där du skapar spelrelaterade tillämpningar.
- Ett examensarbete där du visar vad du lärt dig.
De första tre terminerna följer samma innehåll som vårt campusprogram i datavetenskap för spelutveckling. Du går i gemensamma kurser via hybridundervisning – där studenter deltar både på plats och online. Det ger dig en flexibel men ändå nära studiemiljö.
Vill du byta till campus? Du kan söka om till det platsbundna programmet under termin två eller tre. Och om du vill fortsätta plugga efter avslutad utbildning, kan du ansöka om att gå det tredje året på campus.
Efter examen – vad kan du arbeta med?
Programmerare och spelutvecklare är fortsatt eftertraktade. Tekniken utvecklas snabbt – men med en solid grund som denna står du stark oavsett vilka verktyg som är trendiga just nu.
Den här utbildningen ger dig förutsättningar att jobba tekniskt inom spelbranschen, men också inom annan utveckling där programmering behövs. Du lär dig verkligen tekniken bakom spelen – inte bara hur man använder verktygen. Det ger dig en långsiktig trygghet och många vägar att utvecklas vidare.
Programmet är en bantad version av campusprogrammet med samma namn på 180 högskolepoäng.
Första året är uppdelat i två delar där ena delen ger dig grunderna i programmering, objektorientering, databaser och algoritmer med datastrukturer. Dessa kurser ger en bas i programmering. Den andra delen av första året ger grunder och fördjupning i spelutveckling.
Andra året fördjupar du dig i spelutvecklingen och läser samtidigt en del breddkurser och någon projektkurs. I slutet av året gör du ett examensarbete på 15 högskolepoäng.
* Valbar kurs
Hösttermin 2025
Programmering och problemlösning med Python, 7,5hp
Spelutveckling - 3D-modellering, 7,5hp
Objektorienterad programmering i CSharp, 7,5hp
Spelutveckling - Karaktärsmodellering, 7,5hp
Vårtermin 2026
Spelutveckling - Animation, 7,5hp
Algoritmer och datastrukturer, 7,5hp
Spelprojekt med spelmotor, 7,5hp
Hösttermin 2026
Individuellt programvaruprojekt, 7,5hp
Diskret matematik och algoritmer, 7,5hp
Spelobjektsutveckling (Game asset creation), 7,5hp
Vårtermin 2027
Självständigt arbete i spelutveckling, 15hp
När det är fler behöriga sökande än det finns platser till en utbildning, fördelas platserna genom ett urval. Till våra grundutbildningsprogram tillämpas betyg/högskoleprov. Läs mer om urval här.
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Vanliga frågor
Grundläggande behörighet samt Matematik 3b alt 3c.

