Datavetenskap för spelutveckling, 180hp

En person som sitter framför två datorskärmar.

Studiestart

Hösttermin 2025

Undervisningsform

Campus, Dagtid, Helfart

Språk

Svenska

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Matematik 3b alt 3c.

Vill du skapa karaktärer, miljöer och funktioner i spel? Och förstå hur tekniken bakom verkligen fungerar?

Du får en stabil grund i programmering och specialiserar dig inom spelutveckling. Här utvecklar du både kod och kreativitet – i en utbildning som kombinerar teori och praktik och ger dig möjligheter att sedan fortsätta utvecklas i din yrkesroll.

Vad kommer du att läsa?

Du lär dig grunderna i programmering – som objektorientering, databaser, algoritmer och datastrukturer. Sedan fördjupar du dig i spelutveckling genom projekt, teori och tillämpningar.

Utbildningen innehåller:

  • Kurser i spelprogrammering och teknisk design.
  • Projekt där du bygger spelmiljöer och funktioner.
  • Valbara kurser inom datavetenskap, programvaruteknik eller matematik.
  • Forskningsmetodik och ett examensarbete.

Du får arbeta med verkliga problem, både individuellt och i grupp, och bygger en portfolio med spelrelaterade projekt du kan visa upp efter examen.

Efter examen – vad kan du arbeta med?

Efter examen kan du arbeta som programmerare, 3D-artist och liknande inom webb, speldesign, animation, SFX eller VFX. Programmerare och tekniska spelutvecklare är efterfrågade – och arbetsmarknaden ser ljus ut framöver också. De olka tekniker som används förändras snabbt, men med den här utbildningen har du kunskaper som håller över tid.

Du får en teknisk och kreativ grund att stå på – som ger dig stora möjligheter att växa inom både spelbranschen och andra områden där programmering och interaktiv utveckling spelar en roll.

Vanliga yrkesroller efter utbildningen

  • Programmerare
  • 3D-artist inom webb
  • 3D-artist inom spelutveckling
  • 3D-artist inom animation, SFX eller VFX
En man som sitter vid ett skrivbord framför en dator.

Första året är uppdelat i två delar där ena delen ger grunderna i programmering, objektorientering, databaser och algoritmer med datastrukturer. Dessa kurser ger en bas i programmering. Den andra delen av första året ger grunder och fördjupning i spelutveckling.

Andra året fördjupar du dig i spelutveckling och läser samtidigt en del kurser som ger bredd. I slutet av året genomförs ett projektarbete på 15 högskolepoäng.

Tredje året fokuseras på forskningsmetodik, examensarbete och projekt i spelutveckling. Samtidigt har du möjligheten att via valbara kurser fördjupa dig inom spelutveckling eller bredda dig inom områden som datavetenskap, programvaruteknik och matematik.

När det är fler behöriga sökande än det finns platser till en utbildning, fördelas platserna genom ett urval. Till våra grundutbildningsprogram tillämpas betyg/högskoleprov. Läs mer om urval här.

Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.

Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.

Vanliga frågor

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Matematik 3b alt 3c.