Högskoleingenjör i teknisk spelgrafik, 180 HP
Studiestart
Undervisningsform
Campus, Dagtid, Helfart
Språk
Svenska
Innehåll på sidan
Innehåll på sidan
Spelindustrin växer snabbt. Bara i Sverige behövs 25 000 nya spelutvecklare fram till 2030, enligt Dataspelsbranschen. På BTH utbildas du till en av dem som kan vara med och skapa nästa generations spelupplevelser.
Här kombinerar du teknik och kreativitet. Du får kunskap om hur spelens grafik byggs upp – från kod till visuell effekt – och lär dig skapa verktygen bakom moderna spelmotorer.
Vad kommer du att läsa?
Du får en bred teknisk grund inom spelutveckling. Under utbildningen lär du dig bland annat:
- Programmering
- 3D-modellering, animering och specialeffekter
- Bygga egenutvecklade verktyg, skripts och shaders
- Spelmotorer och skriptbaserade verktyg
Du får också arbeta med avancerad teknik som:
- 3D-skanning
- Motion capture
- Virtuell verklighet (VR)
Stora delar av undervisningen sker i våra moderna labbsalar. Där får du testa idéer, program och metoder i praktiken – ofta tillsammans med lärare och andra studenter.
Utbildningen är nära kopplad till branschen. Kursinnehållet uppdateras kontinuerligt i dialog med spelutvecklingsföretag för att spegla aktuella behov och arbetssätt.
Du får också jobba med både mindre och större projekt där du använder industristandard som Unreal Engine eller liknande verktyg.
Efter examen – vad kan du arbeta med?
Utbildningen omfattar 180 högskolepoäng och leder till en högskoleingenjörsexamen i teknisk spelgrafik.
När du är klar har du både praktiska färdigheter och teoretisk förståelse för:
- Optimering av grafik och kod
- Kvalitetssäkring av produkter
- Tekniska arbetsflöden i spelutveckling
Du kan arbeta med olika roller i spelbranschen, till exempel som:
- Technical artist
- Material artist
- Visual scripter
- Technical animator
- Technical director
- Tools developer
- Spelprogrammerare
Med din kompetens är du väl förberedd för en framtid inom en bransch där tekniken ständigt utvecklas – och där du är med och driver förändringen.
Vill du veta mer?
Jag heter Tess och är student på BTH. Är du nyfiken på utbildningen, eller undrar du hur det är att plugga på BTH? Skicka en fråga direkt till mig!
På programmet får du en helhetsförståelse för tekniken bakom spelgrafik. Du lär dig programmering, skripting och grafiska metoder – och hur dessa samverkar för att skapa moderna spelupplevelser.
Utbildningen innehåller många kreativa och tekniska utmaningar, inspirerade av hur spelindustrin faktiskt arbetar. Du växlar mellan teori och praktik och utvecklar samtidigt dina kunskaper inom områden som ledarskap och industriell ekonomi.
År 1 – grunderna i spelutveckling
Du börjar med baskurser i spelutveckling, grafik, programmering, matematik och fysik. Här bygger du en stabil grund och får en översikt över hela spelutvecklingsprocessen. Det första året avslutas med ett projekt där du tillämpar det du lärt dig.
År 2 – fördjupning och verktygsutveckling
Det andra året fokuserar på skripting och hur du utvecklar egna plugins och verktyg för grafikmjukvaror. Du arbetar med:
- optimering av spelgrafik
- animationstekniker
- 3D-skanning
- 3D-programmering
- specialeffekter
År 3 – projektarbete och examensarbete
Det tredje året inleds med ett större projekt som simulerar hur ett spelutvecklingsprojekt går till i verkligheten. Du läser också forskningsmetodik och förbereder dig för examensarbetet.
Under den sista terminen skapar du egna speltekniska verktyg och genomför ett självständigt examensarbete, ofta kopplat till ett skarpt projekt eller ett företag.
Studiernas upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, lektioner, laborationer, inlämningsuppgifter och projekt. Du studerar ofta tillsammans med studenter från andra utbildningar, vilket ger bredd och variation.
Det mesta av undervisningen sker på svenska, men mycket kurslitteratur och programvara är på engelska.
Observera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
* Valbar kurs
Hösttermin 2026
Spelutveckling inom teknisk spelgrafik, 6 HP
Programmering och problemlösning med Python, 6 HP
Vårtermin 2027
Prototyputveckling inom teknisk spelgrafik, 12 HP
Skripting för spelgrafik, 6 HP
Hösttermin 2027
3D-programmering i spelmotorer, 6 HP
Ledarskap och projektverksamhet, 4 HP
Matematisk statistik med programvara, 6 HP
Vårtermin 2028
Litet spelprojekt för teknisk spelgrafik, 10 HP
Fysik för teknisk spelgrafik, 6 HP
Hösttermin 2028
Forskningsmetodik i datavetenskaper, 6 HP
Stort spelprojekt för teknisk spelgrafik, 24 HP
Vårtermin 2029
När det är fler behöriga sökande än det finns platser till en utbildning, fördelas platserna genom ett urval. Till våra grundutbildningsprogram tillämpas betyg/högskoleprov. Läs mer om urval här.
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Vanliga frågor
Grundläggande behörighet
Du behöver också:
Fysik 2, Matematik 3c
Eller:
Fysik nivå 2, Matematik - fortsättning nivå 1c
Tekniskt basår ger platsgaranti på alla våra ingenjörsprogram.