Specialistsjuksköterskeprogram med inriktning mot distriktssköterska

75 HP

Välj studiestart :
  • Studietid: 2021 vecka 35 till 2022 vecka 43
  • Ort: Karlskrona
  • Undervisningsform: Campus, dagtid, heltid
  • Anmälningskod: BTH-60540
  • Språk: Undervisningen ges normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Länk till välkomstbrev från ansvarig lärare finns här senast 3 veckor innan kursstart.

Axla ansvar och ledarskap och utveckla dina förmågor för att som distriktssköterska möta ett växande behov inom primär hälso- och sjukvård.

Axla ansvar och ledarskap och utveckla dina förmågor för att som distriktssköterska möta ett växande behov inom primär hälso- och sjukvård.

Kvalificerad som distriktssköterska

Du får de kunskaper i omvårdnad och medicin som behövs för att kunna arbeta som distriktssköterska med ansvar för omvårdnad, sjukvårdande insatser, behörighet att förskriva förbrukningsartiklar och vissa läkemedel samt för hälsofrämjande och förebyggande arbete inom primär hälso- och sjukvård.

Behörighet att axla ansvar

Utbildningen ger en fördjupning inom omvårdnad och medicin för att kunna svara upp mot distriktssjuksköterskans ansvar.  Under utbildningen bygger du en större förståelse för omvårdnad på ett högre plan.

Vetenskapligt och praktiskt lärande

I utbildningen används ett forskande, undersökande arbetssätt med tillämpning av IT. Det stärker utvecklingen av din professionella kompetens för att självständigt och i samverkan leda, genomföra och utveckla ditt arbete. Utbildningen består av både teoretisk och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

BTH forsknings- och utbildningsklinik

Kurser och innehåll

Jag vill inte fastna på ett kontor utan göra skillnad, hjälpa människor och påverka
på ett positivt sätt.

Albert
 Student, Sjuksköterskeprogrammet

Vill du veta mer om programmet?

Här studerar du

På Campus Gräsvik hittar du utbildningar inom teknik, IT, fysisk planering, industriell ekonomi samt hälsa och vård. 

Campus Gräsvik ligger precis vid vattnet, här finns till och med en badbrygga 50 meter från föreläsningssalarna. Från det moderna bibliotekets studieplatser har du utsikt över havet och utanför finns motionsslingor som tar dig genom skogspartier och längs stranden. 

 

Flygbild över Campus Gräsvik

Bra att veta

Här finns information om hur du gör din ansökan, svar på de vanligaste frågorna och vilka datum du måste hålla reda på.

 

Urval
Vid fler antal behöriga sökande än antal tillgängliga platser, till aktuell programstart, görs ett urval med akademiska meriter som grund. Detta går till på följande sätt:

METOD 1 Generell metod

ALLMÄNT
Denna metod är enkel och har en hög grad av legitimitet och rättssäkerhet. Den fungerar bra då de sökande förväntas ha en likartad utbildningsbakgrund.

URVALSGRUND

Tidigare utbildning.

PRECISERING AV URVALSGRUND

Endast antal avklarade högskolepoäng som sökande dokumenterat i samband med sin anmälan beaktas. Utländska poäng omräknas enligt riktlinjer från Högskoleverket.
HÖGSTA MERITVÄRDE
Meritvärdet utgörs av antal avklarade högskolepoäng och beräknas i intervallet 30 - 285 högskolepoäng.
ARBETSMETOD
Urvalet kan till stor del genomföras maskinellt. Om inte alla sökande med lika lägsta meritvärde kan erbjudas plats tillgrips lottning.

Examen
Utbildningen leder fram till följande examen på avancerad nivå:
Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska
Motsvarande benämning på engelska är:
Postgraduate Diploma in Specialist Nursing - Primary Health Care
Utbildningen leder även fram till:
Filosofie magisterexamen
Huvudområde: Omvårdnad
Motsvarande benämning på engelska är:
Degree of Master of Science (60 credits)
Main field of study: Nursing Science


Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomförd utbildning ska studenten:

  • visa kunskap om området omvårdnads vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen (mål för specialistsjuksköterskeexamen och magisterexamen)
  • visa fördjupad metodkunskap inom omvårdnad (mål för magisterexamen)
  • visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
  • visa sådan kunskap som krävs för att ansvara för hälsoundersökning och vaccinationsverksamhet (mål för specifik inriktning)
  • visa kunskap om eHälsans betydelse för att bedriva god och säker vård med patienten och deras närstående som en part i teamet på lika villkor (lokalt mål)
  • visa kunskap om eHälsans möjligheter för att främja, förbättra och effektivisera omvårdnads-, arbets- och kommunikationsprocesser i det dagliga arbetet (lokalt mål)
  • visa fördjupade kunskaper om omvårdnad på akademisk grund för att kunna leda och utveckla omvårdnadsarbetet (lokalt mål)
  • visa kunskap och förståelse som krävs för att få förskrivningsrätt av vissa läkemedel samt förbrukningsartiklar (lokalt mål) Färdighet och förmåga Efter genomförd utbildning ska studenten:
  • visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
  • visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
  • visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
  • visa förmåga att integrera kunskap relevanta för distriktssköterskan och omvårdnad och att analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer även med begränsad information (mål för specialistsjuksköterskeexamen och magisterexamen)
  • visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
  • visa vårdpedagogisk förmåga (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
  • visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer (mål för specifik inriktning)
  • visa förmåga att observera och bedöma komplexa behov av vård, habilitering och rehabilitering hos patienter (mål för specifik inriktning)
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar inom distriktssköterskans verksamhetsområde samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar (mål för magisterexamen)
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper inom distriktssköterskans verksamhetsområde (mål för magisterexamen)
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet (mål för magisterexamen)
  • visa förmåga att med problembaserat lärande som pedagogisk modell kunna identifiera problem, söka, analysera och värdera kunskap för att kunna lösa frågeställningar och rustas för ett livslångt lärande i det kommande yrket som distriktssköterska (lokalt mål)
  • visa förmåga att på evidensbaserad grund kunna leda och bedriva förändring- och förbättringsarbete (lokalt mål)
  • med vårdpedagogisk förmåga genomföra rådgivande och kvalificerade rådgivande samtal vid ohälsosamma levnadsvanor i simuleringsmiljö (lokalt mål) Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomförd utbildning ska studenten:
  • visa självkännedom och empatisk förmåga (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
  • visa förmåga att inom omvårdnad och med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna (mål för specialistsjuksköterskeexamen och magisterexamen)
  • visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete inom omvårdnad (mål för magisterexamen)
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används (mål för magisterexamen)
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap, fortlöpande utveckla sin kompetens och därmed ta ansvar för sin kunskapsutveckling (mål för specialistsjuksköterskeexamen och magisterexamen)
  • visa ett förhållningssätt i vårdandet som är grundat i personcentrerad omvårdnad och som visar att en jämlik vård tillämpas för alla oavsett bakgrund (lokalt mål)
  • visa på ett förhållningssätt gentemot patienter och närstående som underlättar ett liv med sjukdom, funktionsnedsättning, lidande och ge möjligheter till en värdig död (lokalt mål)
  • utifrån ett etiskt förhållningssätt tillämpa, utveckla och implementera eHälsoverktyg/tjänster för att stödja omvårdnad och hälsa (lokalt mål)


Läs mer om antagning här

Frågor?

Programansvarig:

Christel Borg

christel.borg@bth.se

Kvinna med headset

Studievägledare:

studievagledning@bth.se

0455-38 53 00

Utbildningar inom området

Liknande utbildningar

Studieort

Undervisningsspråk

Nivå

Visa endast

Studietakt