Technical artist i spel

Anmälan öppnar 2020-03-15

Fakta

  • Undervisningsform: Campus, dagtid, heltid
  • Anmälningskod: BTH-87019
  • Period: 2020 vecka 35 till 2023 vecka 22
  • Nivå: Grundnivå
  • Huvudområde: Utveckling av digitala spel
  • Anmälan: Anmälan öppnar 2020-03-15
  • Välkomstbrev: Länk till välkomstbrev från ansvarig lärare finns här senast 3 veckor innan kursstart.
  • Ort: Karlskrona
  • Språk: Undervisningen ges normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
  • Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c.
Urval

Vid antagningen till ett utbildningsprogram ska högst 67 % av platserna fördelas i ett betygsurval och minst 33 % i ett provurval. Sökande som uppfyller kraven för flera urvalsgrupper ska ingå i samtliga. Meritpoäng inför urval enligt Områdesbehörighet A8/8.

Läs mer om antagning här



Examen

Utbildningen leder fram till följande examen på grundnivå:
Filosofie kandidatexamen
Huvudområde: Utveckling av digitala spel
Motsvarande benämning på engelska är:
Degree of Bachelor of Science
Main field of study: Digital Game Development

Lärandemål
Kunskap och förståelse

Efter genomförd utbildning ska studenten:
  • visa grundläggande förståelse för 3D-modellering, 3D-grafik, spelprogrammering och verktygsutveckling
  • visa förståelse för problemen med att koppla 3D-modellering och implementation av 3D-grafikprogrammering
  • visa förståelse för hela processen inom spelutveckling och alla större moment som finns inom denna
  • visa kunskap om vilka andra roller som finns i ett spelutvecklingsprojekt samt hur kunskapsutbytet mellan dem sker och kan utvecklas
  • vara orienterad om aktuella forskningsfrågor inom området för utveckling av digitala spel
  • kunna redogöra för olika forskningsmetoder, insamling och analys av data.


Färdighet och förmåga

Efter genomförd utbildning ska studenten:
  • kunna realisera och implementera verktyg och metoder för koppling mellan 3D-modellering och implementation av 3Dgrafikprogrammering
  • självständigt kunna söka kunskap och på egen hand tillägna sig färdigheter inom det snabbt föränderliga området spelutveckling
  • självständigt kunna identifiera, formulera och lösa problem inom huvudområdet utveckling av digitala spel
  • ha god förmåga att utveckla en programvara genom att, i grupp, aktivt delta i planerandet, organiserandet och genomförandet av ett sådant projekt
  • kunna beskriva en arbetsprocess för andra både visuellt, muntligt och skriftligt
  • visa förmåga att kunna genomföra uppgifter inom givna tidsramar
  • forskningsunderbyggt kunna redogöra för state-of-the-art tekniker inom ett specifikt spelområde
  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomförd utbildning ska studenten:
  • kunna resonera kring förvärvade grafik- och teknikkunskaper och hur de gynnar rollen som yrkesverksam spelutvecklare
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
  • ha insikt om spelutvecklingens påverkan på samhället
  • visa förmåga att för arbetet inom huvudområdet göra relevanta bedömningar med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • kunna förhålla sig till vetenskapliga begrepp
  • kunna värdera och jämföra den vetenskapliga utvecklingen inom utveckling av digitala spel i allmänhet, i synnerhet spelprogrammering och 3D-modellering.


Jobbprofiler

Student med examen från programmet kan bl.a. arbeta som grafiker eller programmerare inom följande branscher: Spelutveckling, reklam, visualisering, utbildning eller annan mjukvaruproduktion.

Kurser i detta program

Kontakta oss

Programansvarig: Martin Lillqvist

Studievägledning