VFU för sjuksköterskeprogrammet

VFU för sjuksköterskeprogrammet

I Sjuksköterskeprogrammet ingÄr verksamhetsförlagd utbildning (VFU) som kompletterar de teoretiska studierna. DÄ fÄr du tillÀmpa dina teoretiska kunskaper och omsÀtta dem i praktiken. Syftet Àr att lÀra sig yrket praktiskt och förena teori med praktik för att kunna arbeta som sjuksköterska. VFU innebÀr att studierna Àr förlagda till en enhet inom HÀlso- och sjukvÄrden. VFU-platserna Àr förlagda inom hela Blekinge lÀn. Ingen reseersÀttning betalas ut. För att du ska kunna studera sjuksköterskans hela arbetsomrÄde omfattar ditt studieschema dagtid, kvÀllar och helger å 32 timmar per vecka. VFU-placeringar organiseras av vÄra VFU-samordnare och som student kan du inte sjÀlv ordna en plats.

VFU genomförs inom Àldreomsorg, sjukhus, primÀrvÄrd, psykiatri och hemsjukvÄrd under terminerna ett, tvÄ, tre, fyra och sex under sammanlagt 33 veckor.

 

 

Rutiner vid stickskador

HĂ€r hittar du information om rutiner vid stickskador

 

Behandling av personuppgifter i samband med VFU

Information om lagring av personuppgifter gÀllande VFU och KLIPP

Studenter berÀttar

För handledare

Reflektion

Reflektionen kan ses som kÀrnan i handledning och Àr grundlÀggande för studentens lÀrande och utveckling. Handledningen innefattar allt frÄn att undervisa i en faktisk vÄrdsituation till att reflektera tillsammans med studenten. Det Àr med hjÀlp av reflektionen som studenten kan utveckla sin förstÄelse för hur teori och praktik hör samman samt utveckla sin sjÀlvkÀnnedom. VÀrdefullt för studenten Àr om reflektion kan ske efter varje pass. Detta behöver inte ta mer Àn 5-10 minuter och följande frÄgor kan vara till hjÀlp vid reflektionen: Vad har jag lÀrt mig idag? Vad har vi gjort bra idag? Vad kunde vi gjort bÀttre? Finns det nÄgra risker i/med vÄrt arbete idag? Vad har vi grundat besluten pÄ idag? Hur har vi kommunicerat idag?

Reflektionen kan ocksÄ ske med flera studenter och handledare. PÄ nÄgra av de verksamhetsförlagda utbildningsplatserna finns ocksÄ kliniska adjunkter frÄn lÀrosÀtet som deltar i reflektionerna. Vid dessa tillfÀllen kan det vara bra att anvÀnda GibbsŽ (1988) reflektionsmodell. Modellen utgörs av sex steg eller stadier dÀr det Àr tÀnkt att man systematiskt ska gÄ igenom steg för steg. Det första steget i processen Àr en beskrivning av en erfarenhet, en hÀndelse som av nÄgon orsak skapat tankar och kÀnslor. Andra steget innebÀr att bringa klarhet, att konkret formulera tankar och kÀnslor. Tredje steget ger hjÀlp att förstÄ sina kÀnslor och tankar med frÄgorna: Vad var positivt/negativt? I det fjÀrde och femte steget analyseras det som hÀnt. Vad byggde jag mitt handlade pÄ? HÀr finns tillfÀlle till ett konstruktivt kritiskt synsÀtt. I det sjÀtte steget formuleras slutligen en handlingsplan. Hur kan jag anvÀnda det jag lÀrt mig? Vad skulle jag göra om det hÀnde igen? Finns det alternativ?

Grafiskt illustration över reflektions-process

Gibbs,G. (1988). Learning by doing: A guide to teaching and learning methods. Further Education Unit, Oxford Polytechnic, Oxford.

 

Att handleda studenter

Handledningen under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) Àr en utvecklande, spÀnnande men ocksÄ krÀvande uppgift. MÄnga olika delar sÄsom planering, bedömning och kommunikation ingÄr i handledningen och den sker pÄ olika nivÄer beroende pÄ vilken termin som studenten gÄr.

 

Peer Learning som handledningsmodell

Peer Learning som pedagogisk modell BTH

VFU Är 1

För att du tidigt ska fÄ en bild av din kommande profession ingÄr tvÄ hospiteringsdagar redan i den första kursen, en dag pÄ en mottagning och en dag pÄ en vÄrdavdelning. Du följer dÄ med en sjuksköterskestudent eller sjuksköterska under deras dag.

I termin 1 och termin 2 har du fyra veckors VFU/termin vilka du gör inom Àldreomsorgen i Blekinge. Gör du din VFU i Ronneby eller Karlshamn har du tid för reflektionstrÀffar en gÄng per vecka tillsammans med dina kurskamrater och en klinisk adjunkt.

VFU Är 2

Det andra Äret Àr VFU indelad i tre block somatisk vÄrd, psykiatrisk vÄrd och primÀrvÄrd. Samtliga studenter roterar mellan blocken vilket innebÀr att du gör en av placeringarna i slutet av termin 3 och de tvÄ andra placeringarna i termin 4.

Somatisk vÄrd

Inom somatisk vĂ„rd Ă€r du pĂ„ en vĂ„rdavdelning under sex veckor. Vissa avdelningar anvĂ€nder handledningsmodellen LUVA (LĂ€rande Utvecklande VĂ„rdavdelning) vilket innebĂ€r att ni Ă€r 6–8 studenter pĂ„ samma avdelning. Studenterna gĂ„r i par och har dĂ€rmed möjlighet att kontinuerligt reflektera med varandra. PĂ„ LUVA har du ingen personlig handledare utan den sjuksköterska som Ă€r ansvarig i arbetslaget för dagen Ă€r din bashandledare. Huvudhandledaren har ett samlat ansvar för samtliga studenter pĂ„ avdelningen och Ă€r den som deltar i bedömningssamtalen och deltar i de reflektionstrĂ€ffar som sker varje vecka tillsammans med en klinisk adjunkt.

Vid övriga avdelningar har du en sjuksköterska som handledare vilken Àr den som deltar i bedömningssamtalen.

Psykiatrisk vÄrd

Psykiatrisk vÄrd inleds med en teorivecka pÄ BTH dÀrefter har halva gruppen VFU i tre veckor pÄ avdelning, mottagning eller mellanvÄrden i lÀnet för att sedan ha tre teoriveckor pÄ BTH dÄ den andra gruppen Àr pÄ VFU.

PrimÀrvÄrd

Under din VFU i PrimÀrvÄrden Àr du under sex veckor antingen pÄ en vÄrdcentral eller med sjuksköterska inom hemsjukvÄrden som ansvarar för ordinÀrt eller sÀrskilt boende.

VFU Är 3

Ditt tredje Är pÄ utbildningen har du en lÀngre VFU pÄ 10 veckor i termin 6. Du vÀljer om du vill göra din VFU inom psykiatrisk vÄrd, hemsjukvÄrd eller somatisk vÄrd. Under din VFU har du möjlighet att hospitera inom företrÀdesvis akutsjukvÄrd.

Om du vĂ€ljer somatisk vĂ„rd Ă€r du pĂ„ en vĂ„rdavdelning, vissa avdelningar anvĂ€nder handledningsmodellen LUVA (LĂ€rande Utvecklande VĂ„rdavdelning) vilket innebĂ€r att ni Ă€r 6–8 studenter pĂ„ samma avdelning. Studenterna gĂ„r i par och har dĂ€rmed möjlighet att kontinuerligt reflektera med varandra. PĂ„ LUVA har du ingen personlig handledare utan den sjuksköterska som Ă€r ansvarig i arbetslaget för dagen Ă€r din bashandledare. Huvudhandledaren har ett samlat ansvar för samtliga studenter pĂ„ avdelningen och Ă€r den som deltar i bedömningssamtalen och deltar i de reflektionstrĂ€ffar som sker varannan vecka tillsammans med en klinisk adjunkt.

Vid övriga avdelningar har du en sjuksköterska som handledare vilken Àr den som deltar i bedömningssamtalen.