Mattias Dahl
Professor
Institutionen för matematik och naturvetenskap
Rum J3539, Karlskrona
Forskningsområde: Systemteknik
Mattias Dahl, anställdes vid Blekinge Tekniska Högskola 1993 och sedan 2018 är han professor vid fakulteten för teknikvetenskap. Han är aktiv inom forskningsområdena systemteknik och matematik med tillämpningar som bl.a. innefattar Simulering och Utveckling, Optimering och Modellering av tekniska system i vid mening. Forskningen har under de senaste åren väsentligen behandlat aktuella problemställningar inom intelligenta transportsystem (ITS) området i samarbete med bl.a. Transportstyrelsen och Trafikverket där t.ex. teknikburna mätsystem med drönare och satellit har studerats och används. Delar av forskningens fokus har varit att genomföra yttäckande förändringsanalyser samt hur detta skulle kunna användas i praktiken. Mattias är delaktig till flera kommersiella patent för mobil kommunikation såväl som datorseende (Länk till BTH patent – Innovationskontor Syd) och forskningsresultaten har vid flera tillfällen uppmärksammats samt i några fall även blivit produktifierade. Mattias har bl.a. erhållit teknikbrostiftelsens stipendium för innovation samt verifiering för tillväxtmedel från Vinnova.
Mattias har en högskoleingenjörsexamen i elektroteknik från Chalmers, civilingenjörsexamen i datateknik från Luleå Tekniska Universitet, teknisk licentiat examen i teletransmissionsteori från Lunds Tekniska Högskola samt doktorsexamen i tillämpad signalbehandling från Blekinge Tekniska Högskola, 2000, och han blev därmed lärosätets andra (2:a) teknologie doktor genom tiderna. Mattias har även sedan 1997 på konsultbasis bistått svenska företag och organisationer med att lösa tekniska problem, utveckla nya avancerade tekniska system och produkter samt undervisa specialkurser.
Mattias har varit ordförande för högskolans första forskningsprofilsatsning från KK-stiftelsen och har även varit forskningsledare för forskargruppen i matematisk modellering forskning är speciellt inriktad mot optimering av tekniska system, självlärande metoder, artificiell intelligens och analys. Forskningen bedrivs tillsammans med industri och omgivande samhälle och har i flera fall resulterat i patent. Mattias har även varit ordförande vid forskningskonferenser och granskat forskningsbidrag för internationella tidskrifter. Han har deltagit vid utvärderingar av ingenjörs- och forskarutbildning samt utfört utredningsuppdrag för riksdagsförvaltningen och regeringens utredningstjänst.
Senaste publikationer
- Majid Joshani, Bruna Palm, Mattias Dahl, Mats Pettersson, "Ghost Target Analysis and Compression in FMCW Radars", Proceedings of the IEEE Radar Conference, ISSN 1097-5764, EISSN 2640-7736, Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), 2025
- Henrik Fredriksson, Mattias Dahl, Johan Holmgren, "Datadriven restidsanalys", 2025
- Simon Hallösta, Saleh Javadi, Mattias Dahl, Mats Pettersson, "Multispectral Image Registration and Sensor Calibration for Low-Altitude Agricultural Drones", International Geoscience and Remote Sensing Symposium (IGARSS), ISSN 2153-6996, EISSN 2153-7003, pp. 6209-6213, Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), 2024
- Majid Joshani, Bruna Palm, Mattias Dahl, Mats Pettersson, "Using a Two-Dimensional Autoregressive Model for Interference Mitigation in FMCW Radar", Proceedings International Radar Symposium, ISSN 2155-5745, EISSN 2155-5753, pp. 18-23, IEEE Computer Society, 2024
- Henrik Fredriksson, Mattias Dahl, Johan Holmgren, Benny Lövström, "Addressing Local and Regional Recharging Demand", Procedia Computer Science, ISSN 1877-0509, pp. 65-72, Elsevier, 2024