Kommunikationen av hållbarhetsvärden som delas mellan produktutvecklare och kunder är en viktig katalysator för effektiva samarbete som inspirerar till hållbar konsumtion och bidrar till att nå hållbarhetsmål.
Projektinformation
Finansiär: KK-stiftelsenStatus: AvslutadForskningsområde: Strategisk hållbar utvecklingKontaktperson: Sze Yin Kwok, sze.yin.kwok@bth.seProjektbudget: 2,9 mnkrProjektstart: 2019-02-01Projektslut: 2021-10-31Projektpartner: Tarkett, Kinnarps
Syfte
Denna forskning syftar till att stödja information om produktens hållbarhet till konsumenterna genom att ta itu med fem mål:
- Undersöka befintliga verktyg som kommunicerar produktrelaterad hållbarhetsinformation till sina kunder;
- Undersöka kundernas uppfattning och preferens för produkthållbarhetsinformation;
- Hur du modellerar kundernas preferens för hållbarhetsinformation med hjälp av dataanalys;
- Utforska möjligheterna att använda digitala lösningar för hållbarhetskommunikation mellan företag och kunder;
- Föreslå ett systematiskt tillvägagångssätt för att överbrygga hållbarhetskommunikationsgapet mellan kunder och produktutvecklare.
Genomförande
Forskningen kommer att innebära
i) en fördjupad fallstudie av de två bolagen;
ii) användarstudier och samskapade experiment (t.ex. ”produktrutan”, ”buy-a-feature”-övningen) för att skapa förståelse för hur kunderna prioriterar egenskaper för produkthållbarhet (Backcasting); och
iii) dataanalys för att skapa kvantitativa prediktiva modeller för att förstå hur ny teknik kan förbättra hållbarhetskommunikationen mellan bolagen och deras kunder