BTH:s kvalitetssystem
Kvalitet i utbildning, forskning och verksamhetens förutsättningar
BTH:s kvalitetssystem är utformat i syfte att stödja medarbetares och studenters arbete med att utveckla BTH som forsknings- och utbildningsmiljö. Systemet ska säkerställa att BTH fullgör de krav och mål som anges i nationella regelverk och rekommendationer samt att högskolans egna kvalitetsmål uppnås.
Kvalitetssystemet omfattar områdena forskning, utbildning, och verksamhetens förutsättningar.
Högskolan gör kontinuerliga uppföljningar i syfte att identifiera behov av utveckling, kompetensförstärkning och förändring av infrastruktur. Varje uppföljning sker i ett-, två- eller tre-årscykler och består dels av att samla in underlag, och dels av en uppföljningsdialog mellan ansvariga och ledning vilket utmynnar i en ny eller uppdaterad handlingsplan
Högskolan genomför också regelbundna externa granskningar i tre- och sexårscykler. Syftet är att få en riktmärkning av verksamheten utifrån externa sakkunnigas perspektiv
BTH:s kvalitetssystem (pdf) | Policy för kvalitetsarbetet(pdf) | Kvalitetsrapport 2020/2021 (pdf) |
Utbildning
QU-1 Uppföljning av kurser
QU-2a Uppföljning och utveckling av utbildningsprogram
QU-2b Uppföljning av allmänna studieplaner
QU-3 Uppföljning och revidering av individuella studieplaner
QU-4 Uppföljning av pedagogisk utveckling
QU-5 Uppföljning av studentinflytande
QU-6 Uppföljning och utveckling av utbildningsstöd
QU-7a Extern granskning: Utvärdering av utbildning
QU-7b Extern granskning: Utvärdering av utbildning på forskarnivå
Forskning
QF-1 Uppföljning av fakultetsmedelsfördelning
QF-2 Uppföljning av god forskningssed
QF-3 Uppföljning och utveckling av forskningsstöd
QF-4 Extern granskning: Utvärdering av forskningsområden
Verksamhetens förutsättningar
QV-1 Uppföljning och utveckling av komplett miljö
QV-2 Uppföljning av kompetensförsörjning
QV-3 Uppföljning av lokalförsörjning och gemensam infrastruktur
QV-4 Extern granskning – Tematisk utvärdering