Digitala medier
Digitala medier
Inom digitala medier ägnar du dig åt olika sätt att övertyga, glädja och underhålla. Utvecklingen inom medier går fort och mycket förändras, men centralt är att det mer och mer handlar om att mottagaren omsluts av upplevelsen med hjälp av VR, AR och andra tekniker – som sammantaget ger en immersiv upplevelse.
Immersivitet engagerar, lär och utvecklar
Sara jobbar på CGI, där hon bland annat utvecklat en simulator för den Nederländska versionen av SJ, ProRail. Simulatorn används för att testa utveckling, till exempel nya verktyg, på ett realistiskt men riskfritt sätt.
– Vissa lokförare vinkar när de passerar ett mötande tåg i simulatorn. Vid sådana tillfällen känns det som att vi har lyckats!
– Immersivitet hjälper användaren att känna sig mer engagerad i det hen gör. Det ger i det hela en bättre upplevelse och kan hjälpa användaren komma ihåg vad som hänt, om spelet till exempel har en lärande funktion.
Spel i olika former blir allt mer en naturlig del av tillvaron, särskilt för senare generationer, något Sara tror kommer innebära förändring.
– Jag tror att det kommer att leda till att vi ser spel i en större utsträckning i vårt samhälle, inte bara som underhållning, utan även som konstform, lärverktyg, för motivation och så vidare. Spel är något väldigt kreativt, så det kommer att vara spännande att se vad för användningsområden det kan tänkas dyka upp i.
För mig är immersivitet när man kan fokusera på och ha kul med något utan att fundera på hur mycket tid man lägger ner, eller i vilket syfte det görs.
Sara Larsson
Software Engineer and Gamification Designer, CGI