Projektinformation
Syfte
Projektet syftar till att utveckla, tillämpa och utvärdera koncept och metoder för effektiva beräkningsstöd i den operativa tågtrafikledningen. Fokus kommer vara på en vidareutveckling av den parallelliserade sökalgoritm som utvecklats i det KAJT-relaterade projektet TRANSFORM. Algoritmutvecklingen och utvärderingen kommer utgå från relevanta scenarier definierade i samråd med Trafikverket och fokusera på i huvudsak tre aspekter:
– Kvalitetsmått på föreslagna omplaneringsåtgärder
– Beräkningseffektivitet
– Stabilitet
Med kvalitetsmått avser vi definierade indikatorer som gemensamt illustrerar och kortfattat beskriver en lösnings förutsättningar och förväntade effekter. Med beräkningseffektivitet avser vi algoritmens prestanda över tid och med stabilitet avser vi hur algoritmens prestanda varierar beroende på typ och omfattning av störning. Tillämpningen och utvärderingen kommer att ske genom datorsimuleringar
Genomförande
Projektet har följande delmål:
– Att bevaka forskningsfronten inom angivet område och tillgängliggöra en sammanställning av aktuellt kunskapsläge.
– Att i samverkan med Trafikverket och projektet FR8Rail2 genomföra fallstudier som belyser mer praktiska aspekter kring framtida tillämpning av optimerande beräkningsstöd i den operativa driften av (svensk) tågtrafik.
– Att vidareutveckla de beräkningsmetoder som utvecklats i TRANSFORM-projektet och systematiskt utvärdera dessa experimentellt, som en del av ovan nämnda fallstudier.