Examination med stor valfrihet och tydliga bedömningskriterier

Best Practice 2022

Examination med stor valfrihet och tydliga bedömningskriterier

Robert Nyqvist

Hur kan man pÄ enkelt sÀtt konstruera en projektuppgift som bÄde engagerar kursdeltagarna och har tydliga kriterier för varje betyg?

Önskelista för kursutvecklare

NÀr jag utvecklar en inlÀmnings- eller projektuppgift försöker jag uppnÄ följande:

  1. Uppgifterna ska fÄ studenterna engagerade sÄ till den grad att de gÀrna avsÀtter tid utanför schema-lagd. (Vilket inte alltid Àr sÄ enkelt i matematik.)
  2. Helst ska studenten redan vid inlÀmning ha en god uppfattning vilket betyget hen kommer att fÄ.(Givetvis utan att behövt efterfrÄga förtydliganden under arbetet.)
  3. Det ska vara enkelt att rÀtta och betygsÀtta. (Eftersom jag Àr lat.)

 

Tidigare försök

Förvisso Àr det möjligt att anvÀnda en lÀrandemÄlsmatris med vilken man bedömer och graderar olika förmÄgor och kunskaper. Men oftast undrar studenter vad som krÀvs för att uppfylla de olika kraven i matrisen. Jag har tidigare inte satt samman tydliga lÀrandemÄlsmatriser. Men jag finner dem ocksÄ otympliga att arbeta med. DÀrför sökte jag ett annat sÀtt med vilken jag kan vara sÄ tydligt som möjligt nÀr det kommer till bedömningskriterier.

En möjlig lösning?

Under vÄren 2022 provade jag följande upplÀgg av en projektuppgift i kursen i kryptering. Studenterna fÄr vÀlja mellan fyra olika inriktningar, som till exempel elektronisk röstning (asymmetriska kryptosystem) eller design av ett eget kryptosystem (kryptografi). Till varje inriktningar ingÄr det att man ska lÀsa en eller flera vetenskapliga artiklar och sedan svara pÄ frÄgor. Dessa frÄgor Àr numrerade i fallande ordning frÄn E till A fast med stigande svÄrighetsgrad. För att erhÄlla till exempel betyget C krÀvs att man svarat rÀtt pÄ frÄga E, D och C.

Utfall

Genom att vid konstruktionen av uppgifterna vĂ€lja inriktningar som jag sjĂ€lv tycker Ă€r intressanta sĂ„ förhoppningsvis kommer Ă€ven kursdeltagarna finna dem intressanta. Med flera inriktningar att vĂ€lja mellan ökar jag chansen att varje student finner nĂ„gon inriktning tillrĂ€ckligt intressant. Faktum Ă€r ibland har studenter svĂ„rt att vĂ€lja – de vill arbeta med flera av inriktningarna.

För att enklare kunna formulera frÄgor kopplade jag till varje betyg ett verb:

  • E (Beskriva)
  • D (Redogöra)
  • C (Exemplifiera)
  • B (TillĂ€mpa)
  • A (Analysera)

PÄ sÄ sÀtt var det möjligt att finna frÄgor som var likvÀrdiga i omfattning och svÄrighetsgrad för samma betyg fast i olika inriktningar.

Enligt kursvÀrdering och samtal med kursdeltagare var de positiva till upplÀgget. Vissa nöjde sig med ett E i betyg medan andra satsade pÄ ett högre betyg och nÄdde upp till C-A.

Best Practice poster: Examination med stor valfrihet och tydliga bedömningskriterier

Har du en frÄga? Skriv den hÀr, sÄ Äterkommer vi sÄ snart som möjligt!
×