Från projektkurs till prisvinnande spelstudio


Förra året vann de Game Concept Challenge och i år prisades de dubbelt i Swedish Game Awards. Whacky Mole Studio fick med spelet Mineral Madness upp farten innan examen.

Simon är en av sex studenter som träffades när de pluggade Civilingenjör i spelteknik på BTH startade Whacky Mole Studio. Starten var en kurs och det blev en resa de inte väntat sig.
– Projektet började under kursen ”Stort spelprojekt” där uppgiften var att utveckla ett spel från grunden, säger Simon.
Kursen ges sista året på civilingenjörsprogrammet och i den arbetar man på samma sätt och med samma processer som i industrin. Precis om programmet i sin helhet fokuserar kursen på tekniken bakom, den som gör spelet möjligt, mer än design och koncept. I den här kursen byggs då tekniken från grunden.

– Under kursens gång fick vi mycket positiv feedback på spelidén och genomförandet från både lärare och andra deltagare i kursen vilket motiverade oss att fortsätta. Vi tyckte även det var väldigt kul att arbeta tillsammans och utveckla spel så när kursen var slut tror jag vi alla ville fortsätta i någon form, säger Simon.

Han tror inte de hade gjort ett spel ihop om de inte gått kursen och att det var den som gav dem den struktur de behövde för att arbeta på rätt sätt och förbättra produkten baserat på feedback och idéer. Upplägget skapade också möjligheter utanför BTH.

– Det var även under kursen som vi blev introducerade till Gameport/BBI och möjligheten att ta projektet vidare till en mer professionell nivå. Det ledde i sin tur till att vi deltog i och vann ”Game Concept Challenge 2022” som i sin tur möjliggjorde nästa steg av resan, med att skapa företag och pitcha spelet för publishers och investerare.

Speltrailer, 2:30.

– Det som fick oss att fortsätta var också den enorma positiva feedbacken vi fick. Speciellt när vi fick höra att det var tillräckligt bra för att jobba med, säger Simon. Han poängterar den största lärdomen är vad man kan göra som grupp om man jobbar på rätt sätt och tar tillvara allas unika perspektiv.

Med spelet Mineral Madness vann Whacky Mole Studio både bästa design och bästa teknologi i Swedish Game Awards 2023.

7 november 2023

Att plugga spelteknik på BTH

Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×