Tips för startups från spelentreprenörer

Var börjar man om man vill starta en spelstudio? Hur tar man en spelidé hela vägen till release? Vad är bra att tänka på och hur löser man finansiering och allt annat som måste göras mellan första tanken och att man har ett bolag?

Spelutbildningarna på BTH bjöd tillsammans med Blekinge Business Incubator (BBI) in till en förmiddag full av fakta och inspiration kring att starta upp något inom spel. BBI och entreprenörer från spelbranschen delade med sig av erfarenheter, lärda läxor och tips för till studenterna på BTH:s fyra olika spelutbildningar.

Max Danielsson framför byggnad på Campus Gräsvik.

Max Danielsson, utvecklare och CEO på Blackdrop Interactive

– Förmiddagen gav studenterna en inblick i hur det fungerar i industrin. De fick en push till att våga testa sina idéer, med tydliga exempel från spelutvecklare som visar att man inte alltid behöver skapa ett stort spel för att släppa ett spel, säger Patrik Svensson, programansvarig för ett av de nya spelprogrammen på BTH.

Föreläsare var Max Larsson, spel- och affärsutvecklare på BBI, Niklas Mikkelsen, tidigare student på BTH och medgrundare och CEO på Something We Made, och Max Danielsson, också tidigare student från BTH och CEO och utvecklare på Blackdrop Interactive.

Patrik Svensson, programansvarig för en av BTH:s nya utbildningar inom spelteknik.

”De fick en push till att våga testa sina idéer, med tydliga exempel från spelutvecklare som visar att man inte alltid behöver skapa ett stort spel för att släppa ett spel.”

Patrik Svensson, programansvarig Datavetenskap för spelutveckling – distans

 

 

Allt kan börja med en idé – något man brinner för

Man behöver inte alltid skapa ett helt spel för att släppa något. Allt kan börja med en idé som skissas med penna och papper för att sedan utvecklas till en prototyp – och som därefter utvecklas vidare till ett spel.

– Hitta ett projekt och en idé som du brinner för, fokusera på en sak i taget – produkten är kärnan i projektet. Omringa dig med och hitta andra som är olika långt in i samma resa som du tar. Det kommer inte bara ge dig tips och stöd för att komma framåt, utan kan även ge möjligheter till ovärderliga kontakter för att få tag på resurser i olika former. Hitta ett community, det finns både lokalt och online. Bland annat startar Max Larsson nu ett Launchpadprogram som verkar väldigt lovande, säger Max Danielsson, CEO på Blackdrop Interactive.

Många vägar att gå och mycket hjälp att få

Studenterna fick också en tydlig bild av vilka vägar som finns och vilken hjälp de kan få via BBI och Gameport – och en extra uppmaning att faktiskt testa sina idéer och tävla i Game Concept Challenge. Givetvis nämndes också BTH Innovation Office, som kan hjälpa till att göra verklighet av idéer.
– De fick klart för sig hur viktigt nätverkande och sociala kontakter är för att hjälpa varandra, för att komma långt och lära sig mer. Känslan i rummet var att motivationen för att skapa något hade ökat, säger Patrik.

Max Larsson, spelutvecklare och affärsutvecklare på BBI.

Bra budskap som ger mersmak

– De tydligaste budskapen var att inte vara rädd, alltid testa sina idéer, prototypa mycket, ta och ge feedback till varandra för att lära sig av varandra. Nätverka. Åk på nätverksträffar och ställ frågor man har till folk som arbetar i industrin, summerar Patrik dagen.

Max Danielsson tror på framtiden och att spelbranschen har många möjligheter, om du har rätt utbildning och satsar rätt.
– Jag tror det finns ett tillväxttillfälle för små bolag nu. Året har fyllts med många stora företagsfloppar som visar att spelare är trötta på det som de lite större och komplexa företagen jobbar med och söker något nytt och fräscht. Så länge man ser till att skalan på sitt spel matchar storleken på intresset så går det att få det att fungera och gå i vinst. Det finns inget som pekar på att intresset för spel på konsumentsidan minskar eller försvinner. Och personligen tror jag det fortfarande finns massvis med outforskade sidor i mediet.

”Jag tror det finns ett tillväxttillfälle för små bolag nu.”

Max Danielsson, CEO på Blackdrop Interactive

29 april 2025

BTH Innovation Office

BTH Innovation Office är en funktion som stöder innovationer och entreprenörskap som är sprunget från personal, forskare och studenter på BTH. Här arbetar idag sex personer med olika områden alltifrån kommunikation med våra studenter och utveckling av innovationsmodeller till handfast stöd till idébärare.

Läs mer om BTH Innovation Office

Blekinge Business Incubator & Gameport

BBI är en plats där idéer blir globala tillväxtraketer. Här får du tillgång till experter, nätverk och resurser som hjälper dig att ta din vision till nästa nivå. Om du är redo att accelerera, tänker stort och vill göra skillnad på en global marknad, är BBI redo att möta dig. Gameport är en del av Blekinge Business Incubator.

Läs mer på BBI:s webbplats

Plugga spelteknik?