Synliga lärandemål

Synliga lärandemål

Spelar det någon roll? Med synliga lärandemål avses att studenter blir informerade om kursens mål i samband med kursstart och under kursens gång.  Empirisk forskning har identifierat denna aspekt som kritisk för studenters motivation och lärande (Jaggars and Xu, 2016; Baldwin & Ching, 2019).  I videos nedan ges tips på hur du kan hantera denna kursstruktursaspekt.

 

VIDEOS (Tricks of the trade)

 Lärandemål vid kursstart

Lärandemål under kursens gång

Kursmålskarta: ett integrerat förslag

 

LÄSTIPS

Baldwin, S.J. & Ching, Y-H. (2019). An online course design checklist: development and users’ perceptions. Journal of Computing in Higher Education, 31(3): 156-172. doi: 10.1007/s12528-018-9199-8

Jaggars, S., & Xu, D. (2016). How do online course design features influence student performance? Computers and Education, 95: 270-284. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.01.014

Phillips, J.J. and Phillips, P.P. (2008), Beyond Learning Objectives: Develop Measurable Objectives That Link to the Bottom Line ASTD PressBirmingham, AL.

Osueke, B., Mekonnen, B., & Stanton, J. D. (2018). How undergraduate science students use learning objectives to studyJournal of Microbiology and Biology Education, 19(2), 1–8. doi: 10.1128/jmbe.v19i2.1510

 

 

Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×