Modulär ljuddesign

Introduktion
Med utgångspunkt i temat ”gestalta en fysisk plats” har studenter på programmet Digital Ljudproduktion vid BTH i Karlshamn designat interaktiva mobila ljudinstallationer som vem som helst med en smartphone kan uppleva.

Bakgrund
Studenterna har själva valt en fysisk plats för att sedan metodiskt observera, dokumentera och analysera den med vetenskaplig utgångspunkt i R. Murray Schafers ansats kring soundscape. Baserat på analysen har de sedan tolkat platsen genom ljuddesign och kroppslig interaktion för att kunna ta fram sin egen version av platsen. Kanske får du höra hur platsen har låtit tidigare eller hur den kan komma att låta i framtiden?

Utställningen
Alla projekten som studenterna har tagit fram presenteras här nedan med både ljud, bild och text. Om du vill testa studenternas mobila ljudinstallationer så hittar du instruktioner för hur du laddar ner och installerar dem längst ned på sidan.

Information
Denna sida är en samlingssida för flera års utställningar i kursen Modulär Ljuddesign vid Campus Karlshamn på Blekinge Tekniska Högskola. Scrolla ned på sidan för att titta bland utställningsbidragen, eller klicka på en av knapparna här nedan för att utställningsbidrag från ett specifikt år.

Mycket nöje!

 

2021 2022

 

UTSTÄLLNINGSBIDRAG FRÅN 2022

Mörrumsån Fiske Experience

 

Mörrumsån Fiske Experience är en app som gör det möjligt att uppleva miljön vid Mörrumsån och även få en känsla av det populära fisket som görs på denna plats vart du än befinner dig, något som aldrig gjorts förut. Applikationen använder sig utav en mängd autentiska ljud från naturlivet runt Mörrumsån som även går att justera med hjälp av volymknappar, till sin egen önskade ljudupplevelse. Den använder sig även av mobiltelefonens gyroskopiska funktioner som gör det möjligt för användaren att fiska och få upp lax, dessa fiskar räknas och kommer visas upp som poäng i appen. Med denna applikation hoppas vi att alla får en mycket lugn och trevlig fisketur vid Mörrumsån vart som helst!

Appen är utvecklad med hjälp av PureData och MobMuPlat.

Skapad av Oscar Bjurström och Albert Salo, Digital Ljudproduktion, BTH.

Ladda ner appen här!

Audio Grind

 

Syftet med vår ljudinstallation är att man är en skejtare och använder då mobilen som sin skateboard. När man öppnar applikationen så introduceras man till menyn där det då står vad för interaktioner applikationen har. För att börja skejta håller man ned fingret på skateboarden. De tricks man kan göra i applikationen är en ”Ollie” och en ”Grind”. För att göra en ”Ollie” så vinklar man upp mobilen och för att göra en ”Grind” vänder man mobilen till höger. Varför ska man använda applikationen? För att det är en unik upplevelse och det är kul för vad det är.

Skapad av Eric Ivarsson och Axel Hellstrand, Digital Ljudproduktion, BTH.

Ladda ner appen här!

Torget

 

Befinn dig på Karlshamns torg genom bara några knapptryck på mobilen!

Torget är en mobilapplikation vars syfte är att försöka återskapa hur ljudmiljön i Karlshamns torg låter i olika väder. I appen kan man skifta mellan soligt och regnigt väder genom några knapptryck. Tanken bakom detta är att försöka skildra hur olikt torget kan låta beroende på väderlek. Mobilapplikationen är till för dem som bor i Karlshamn och har besökt torget, men också för dem som inte har varit där tidigare och vill uppleva Karlshamns torg genom sin mobiltelefon. Appens simplistiska design gör det enkelt för vem som helst att använda den, oavsett hur tekniskt kunnig man är.

I applikationen kan man justera volym, ändra väder mellan sol och regn, stänga av och sätta igång torgets fontän, samt spela upp slumpmässiga ljud för varje väder som panoreras för att ge en mer immersiv upplevelse. För bäst upplevelse bör man ha på sig hörlurar vid användandet av appen. (Notera att de flesta ljud inte kommer direkt från torget, utan att detta endast är en återskapelse av torgets ljudbild.)

Skapad av Nicole Nikolausson och Peter Tieu, Digital Ljudproduktion, BTH

Ladda ner appen här!

Extra Våt Hamn

 

Ljudinstallationens syfte är att förmedla hur det låter på hamnen nära campus en regnig dag. Att ge känslan av att man lyssnar på det. Det är en enkel inblick i hur naturen, specifikt vid havet, spelar in mycket på vissa platser i staden man kanske inte tänker på som att vara nära naturen. Kombinationen av alla stadsljuden, som bilar, båthorn och industri, tillsammans med naturljuden, fåglar, regn och vågor, är mycket intressant och det är något som känns väldigt mäktigt i det.

Skapad av Anton Karlsson, Digital Ljudproduktion, BTH

Ladda ner appen här!

Kyrkan

 

Kyrkan är ett interaktivt ljudlandskap som ska föra tankarna till Malmös kyrkogårdar. I appen kan du lyssna på platsbaserade ljud som panoreras genom telefonens kompass och ett ambiensverk inspirerat av kyrkogårdens stämning. Appen fungerar bäst genom hörlurar men kan annars användas när och var som helst.

Skapad av Timothy Börjesson, Digital Ljudproduktion, BTH

Ladda ner appen här!

Tågstation

 

Syftet med vår applikation är att återskapa den miljö och ljudbild man upplever på en tågstation. Detta baserades på Karlshamns tågstation. Vi ville ge användaren så mycket frihet och anpassning av appen som möjligt och har därför integrerat ett antal sliders och knappar som tillåter användaren att kontrollera vilka ljud de hör och hur hög volym de spelas med. Vi vill erbjuda användaren en behaglig och trevlig upplevelse där de kan uppleva ljud som är avslappnande och engagerande.

Skapad av Sebastian Larsson och Max Litchfield, Digital Ljudproduktion, BTH

Ladda ner appen här!

Boön i tiden

 

Vår ljudinstallation heter Boön i tiden och utgår från Boöns historia och plats i samhället. Genom tre århundraden och tre dynamiska ljudlandskap tar vi med användaren på en resa genom en del av Karlshamns historia. Gränssnittet består av en slider som användaren kan flytta mellan år 1600, 1800 och nutid. Baserat på årtal kommer olika ljudlandskap att spelas upp. Ljudlandskapen som skildras är baserade på historiska platser och sevärdheter som finns på ön. Appen kan därmed fungera som ett verktyg för att förstärka upplevelsen när användaren går vandringsrundan på Boön som är en del av ARK 56.
Vår förhoppning är att få fler människor att ge sig ut och upptäcka Karlshamns fantastiska frilufts/strövområden.

Skapad av Anton Svensson och Hannes Hagman, Digital Ljudproduktion, BTH

Ladda ner appen här!

UTSTÄLLNINGSBIDRAG FRÅN 2021

Digital Park – Ronneby Brunnspark

 

Digital Park är en applikation vars mål är att återskapa ljudmiljön i Ronneby Brunnspark.
Applikationen låter användaren ta del av ljudupplevelsen som denna plats har att erbjuda, utan att fysiskt vara på platsen. Detta är någonting som är extra användbart i dagens läge, med tanke på den rådande COVID-19 pandemin. Användaren får dock inte bara en chans uppleva ljudlandskapet, utan också möjlighet att utforska den både i tid och i rum genom interaktiva element. Applikationen ser även till att ljudupplevelsen inte blir likadan varje gång.

Skapad av Axel Andersson och Felix Montell, Digital Ljudproduktion, BTH.

Ladda ner appen här!

SoundHunt

 

Vår ljudinstallation, SoundHunt, började först som ett försök att få människor att gå ut och röra på sig. Detta känner vi att vi har lyckats med och även lite till. För att vid tidigt stadie, efter att grundidén var lagd, så involverade vi en geocaching princip. Alltså att ha en lagom gömd låda med en del objekt i, efter att ha hittat lådan via appen så är det fritt att ta ett objekt man vill ha ifrån lådan, och även lämna ett eget objekt för någon annan att hitta i lådan. Egentligen bara för att ge användarna ett sätt att kunna känna att de har klarat av en uppgift. Vi använder även denna teknik för att förhoppningsvis kunna minska antalet nya saker som vi köper. För att slippa producera nya objekt och kräva mer resurser ifrån vårt jordklot.

Geocaching idén är ännu i ett underutvecklat tillstånd eftersom lådorna och objekten inte är utsatta eller valda, men de kommer att sättas ut i sinom tid.

Det som är unikt med vår app är att vi har lyckats använda något som tidigare inte har använts i liknande applikationer. Nämligen användningen av ljud. Alltså så kommer användaren att helt blint kunna föras till målet. Vilket ger användaren en helt ny upplevelse aldrig tidigare har skådats.

Skapad av Peter Båth och Anton Bergendahl, Digital Ljudproduktion, BTH.

Ladda ner appen här!

Utvandrarna

 

Utvandrarna är en applikation som är designad för att vara använd vid Utvandrarmonumentet i Karlshamn. Med denna applikation kan du lyssna på en gestaltning av nutida Karlshamn samt en gestaltning av Karlshamn på 1850-talet. Den tid då Karlshamn var en emigrationshamn där många svenskar lämnade sitt moderland för flytta till ett industrialiserat Amerika. Denna applikation är gjord så att du hör vad du kollar på. Om du kollar österut intill bukten hör du vågorna som slår mot stenarna och fabriken tyst i bakgrunden på andra sidan hamnen. Om du sedan vill lyssna på hur detta lät på 1850-talet så hör du ingen fabrik utan istället ångbåten som kommer in i hamnen.

Syftet med denna applikation är att ge användaren en jämförelse mellan Sveriges nutida ljudlandskap och ljudlandskapet på denna plats under 1850-talet. Genom att använda oss av en kompass för att skapa funktionen att man hör vad man står riktad mot och utesluter allt annat skapar vi en renare ljudbild där man kan höra alla detaljer och skillnader tydligare.

Skapad av Hugo Andersson och Emil Persson, Digital Ljudproduktion, BTH.

Ladda ner appen här!

Queescape - Drottninggatan i Karlshamn

 

Genom förinspelade ljudsamplingar från Drottninggatan, både under dag och nattetid, och kompass funktion så kan användaren befinna sig var som helst och ändå använda sig av applikationen och få den ultimata upplevelsen. Med hjälp av applikationen kan man trots den pågående pandemin få höra de olika ljuden från gatan och få känslan av att man är där, utan att vara en risk för andra.

Applikationen är skapad av Mira Bärudde och Esmeralda Norén, som studerar digital ljudproduktion på Blekinge tekniska högskola.

Designad och programmerad i MobMuPlat och Pure data.

Ladda ner appen här!

Woodpecker

 

Woodpecker är en trummaskin som helt består av ljud inspelade i en skog. Syftet med ljudinstallationen är att snabbt få fram ett beat som ger känsla av naturen. Den använder både en vanlig drum sequencer för de vanligaste slagverken samt en euklidisk sequencer för de andra rytmiska elementen. Använd den ensam som den är eller i bakgrunden som trummaskin medans du spelar tillsammans med andra instrument.

Oscar Anderlind, Daniel Christensson, Digital Ljudproduktion, BTH.

Ladda ner appen här!

Karlshamns Torgs Ljudresa

 

I denna app upplever du en simulerad miljö av Karlshamns torg under vissa tidpunkter av dygnet. Du får en chans att vara närvarande under en dag på torget även fast du inte är där. Du kan trycka på de olika klockslagen för att spela upp ljud från torget vid den tidpunkten på dygnet. Alternativa ljud finns även tillgängliga att använda i spalten under.

I den så kallade slumpen kan du slumpa dem alternativa ljuden som finns tillgängliga. Du kan även använda ljudjusteringen för att öka och sänka volymen på dem alternativa ljuden.

I appen har du tillgång till följande:

  • Ljud vid olika klockslag
  • Alternativa ljud
  • Slumpen
  • Volymjustering

Skapad av Felix Stålner och Oliver Nordgren, Digital Ljudproduktion, BTH.

Ladda ner appen här!

Ljudkartan

 

Välkommen till Ljudkartan!

I denna resa förvandlas du till det mäktiga Skogsrået, skogens väktare. Som skogrå har du ett speciellt uppdrag just idag – att patrullera den rödvita motionsleden i Torups bokskog och se till att skogens invånare mår bra! På vägen kommer du stöta på magiska varelser och figurer som kan behöva din hjälp. När du hör ljudet av dessa figurer – stanna upp och lyssna på vad de har att säga! De kanske har någonting roligt för sig! Applikationen lämpar sig bäst för barnfamiljer, men kan även spelas av vuxna med barnasinnet kvar! 😉

För att använda appen, följ instruktionerna för installering av MobMuplat nedan, samt ladda ned Ljudkartan. Gå sedan till starten av den rödvita motionsleden i Torups bokskog och starta appen. Varför inte avsluta rundan med lite grillning och en tur i hinderbanan?

Hoppas ni tycker att vår app verkar intressant! Kolla på vår video för mer information.
Vi önskar er mycket nöje och hoppas ni får en trevlig upplevelse.

Instruktioner för Ljudkartan:

  1. Ladda ner MobMuPlat och för över applikationen Ljudkartan.
  2. Starta MobMuPlat.
  3. I MobMuPlat finns en menyknapp uppe i det vänstra hörnet, klicka på den.
  4. Nu dyker en meny upp med filer som har olika namn. Leta upp “Ljudkartan.mmp” och tryck på den för att öppna applikationen.
  5. I menyn visas avstånd, GPS-position, en regel för bakgrundsljud och en stopp-knapp.
    – Distance to target visar hur många meter man är från nästa händelse.
    – För att upprepa händelsen/ljudet som nyss spelats – skaka på telefonen!
    – Volume ambience är en regel där man kan ställa volymen på naturljuden i bakgrunden.
    – Stop playing current sound stannar uppspelningen av nuvarande ljudhändelse.
  6. Nu har du allt som krävs – ha det trevligt i skogen!

 

Skapat av Viktor Johansson och Johanna Petersson, Digital Ljudproduktion, BTH.

Ladda ner appen här!

Hur gör jag för att uppleva ljudinstallationerna själv?

  1. Surfa in på den här sidan med din mobil.
  2. Ladda hem appen MobMuPlat till iOS eller till Android.
  3. Ladda sedan ner den ljudinstallation som du vill uppleva och kopiera den till MobMuPlats mapp på mobilen.
  4. Starta MobMuPlat, gå in i ’Documents’, klicka på knappen ’show all files’ och klicka sedan på .zip-filen som du laddade ner.
  5. Nu installeras ljudinstallationen och du kan sedan starta den i MobMuPlat genom att klicka på motsvarande .mmp-fil.

 

Se videon till vänster för exempel på hur man går tillväga i iOS.

Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×