Nadhif, Göteborg

Nadhif, Civilingenjör i spelteknik

Varför valde du BTH?

Jag valde BTH främst för att det var den enda högskolan som hade ett civilingenjörsprogram med inriktning på spel. Det var även ett bra tillfälle för mig att flytta ut från Göteborg och testa bo själv i en mindre stad för att se hur det känns.

Varför valde du din utbildning på BTH?

Jag valde civilingenjör i spelteknik för att jag hade ett intresse i spel och ville jobba med teknologier som gör spel möjligt, men samtidigt ville jag ha en bra grund som mjukvaruingenjör för att även kunna tackla jobb i andra icke-spelrelaterade domän.

Vad är det bästa med BTH?

BTH har bra närkontakt med spelföretag och högskolan är liten som gör så att vissa kurser som har färre studenter känns personliga. Det finns mysiga grupprum man kan plugga i.

Vad är ditt drömjobb efter utbildningen?

Mitt drömjobb är att jobba som en programmerare inom 3d-grafik. Att bygga applikationer, spel eller ej, och lösa problem som gör praktiska och/eller vackra visuella resultat möjligt är någonting jag tycker är spännande. Arbetet som jag tänker mig att göra sträcker sig från mjukvaruarkitektur, rendering, lågnivå-optimering, verktygskapande, m.m.

Vad tror du att du kommer att göra och jobba med efter studierna?

Jag tror att jag kommer jobba med något 3d-grafikrelaterad efter studierna eller spelprogrammering. Exakt vilket företag jag vill till har jag inte funderat mycket på, för jag tror att det alltid finns någonting nytt och intressant att lära mig oavsett var jag hamnar. Jag tänker spendera de första få åren efter studierna att finslipa kompetensen genom att vara proaktiv med att hitta nya erfarenheter och genom att lära mig från de misstag som andra mer erfarna ingenjörer redan gjort.

Vad är det bästa med Karlskrona?

Det bästa med Karlskrona är att man kan gå ut tidigt på morgonen eller sent på kvällen, ta en promenad och bara höra vinden, dina egna fotsteg och vattnet (om du är vid stranden). Att ta en promenad vid stigen bakom campus är en av mina favoritsaker att göra när jag behöver koppla av och är ett gott byte från att lyssna på musik.

Största skillnaden mellan gymnasiet och högskolan?

Största skillnaden mellan gymnasiet och högskolan är att det är högre takt och mer ansvar på dig i högskolan. Plugg sker främst på egen tid och inte under föreläsningstid. Om du halkar efter så är det på dig att ta dig upp igen. Det hjälper mycket att vara självmedveten och reflekterande om sitt eget beteende och hur det påverkar dig vardagligt så att du kan snabbt självjustera om saker går snett. Högskolan ger dig en bra miljö att öva på det!

Hur ser en bättre värld ut, skulle du säga?

En bättre och trevligare värld i mina ögon är en värld där kommunikation mellan personer kan ske på ett ärligare, tydligare och mer omtänksamt sätt. Missförstånd är roten till många problem.

Och hur vill du bidra till att världen blir sådan?

Genom att vara vaksam om min egen kommunikationsstil och ta hänsyn till de kommunikationsstil som min omgivning kör med så att jag kan lättare anpassa och fylla i de glapp jag ser som skapas av missförstånd.

Vilken är din drivkraft? Vad vill du förändra eller uppnå i livet?

Min drivkraft är min nyfikenhet och viljan att göra mitt bästa, oavsett vad det handlar om. Varje ny kurs, uppgift, eller erfarenhet är ett moment som kan användas för att öva, testa och variera på andra mindre kompetenser och lära känna sig själv bättre. Det finns alltid någonting spännande man kan testa; nya (och bättre) kommunikationsmetoder om man jobbar i en grupp, variera studieteknik (spacing/active recall), använda pomodoro, bli bra på att skumma igenom material m.m. Har man bra och finslipade verktyg för att tackla vardagen och sina självgjorda hinder så har man mer energi för att kolla på varje ny erfarenhet med nyfikna ögon och dra ut de små och gömda lärdomarna. Det finns alltid meta-skills som går att öva och som jag kan gynna från och det är kärnan som driver min nyfikenhet dagligen utöver mitt övergripande intresse i 3D-grafik.

Det jag vill uppnå i livet är att bli en väl avrundad person med hög kompetens som mjukvaruingenjör. Jag vill bidra till värdeskapande 3d-teknologier för underhållningsindustrin (t.ex. spel och filmer) och områden som kräver visualisering (t.ex archviz eller modelleringsverktyg). Generellt sätt vill jag vara en person som kan bättre balansera min energi mellan familj, vänner, hälsa, andra kreativa hobby och att fortsätta kasta mig själv in i nya erfarenheter med huvudet först.

9 februari 2022

Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×