3.8 SEO – sökmotoroptimering

Om SEO

En stor andel av besöken på bth.se sker genom så kallad organisk trafik, vilket innebär trafik från sökmotorer. 2020 kom ca var tredje besökare från en sökmotor. Google har en oehört stor marknadsandel i Sverige, där 97 % av svenskarna använde Google under 2020. I praktiken handlar alltså sökmotoroptimering om att optimera sidor för Googles sökmotor.  Sökmotoroptimering är därför en oerhört viktig del om vi vill att besökare ska kunna hitta BTH på nätet.

2. Om Yoast

Vi använder många verktyg för att göra våra sidor så optimerade som möjligt. Det viktigaste verktyget i WordPress heter Yoast. Du hittar inställningar för Yoast längst ner när du skapar en sida. Placeringen är logisk, eftersom det är när innehållet är någorlunda klart man enklast hittar relevanta sökord.

Wordpress, Yoast plugin

3. Analysera innehåll

Yoast hjälper dig till stor del genom att analysera innehållet på sidan du precis skapat. Börja med att klicka på rubriken SEO-analys.

Under den rubriken hittar du problem som behöver åtgärdas (röda), saker som kan förbättras (orangea) och saker som är klara (gröna). Koncentrera dig i första hand på det som är markerat med rött. Det är väldigt svårt att få alla åtgärder gröna, mycket beroende på att vi har en anpassad design som inte Yoast klarar analysera fullt ut. Sträva i alla fall efter att få punkten i rubriken att bli orange, vilket betyder att merparten är ok.

Wordpress, Yoast analys

 

4. Fokusnyckelord, SEO -rubrik och Metabeskrivning

Det är tre fält i Yoast som kan redigeras: Fokusnyckelordsfras, SEO rubrik och Metabeskrivning.

Fokusnyckelordsfras kan du redigera i fältet längst upp (1). För att redigera SEO rubrik (3) och Metabeskrivning (4), klicka på knappen ”Redigera förhandsvisningstext” (2).

Fokusnyckelordsfras

Förenklat är det denna fras som besökare skriver i en sökmotor för att hitta till sidan. Fundera därför vad du själv skulle söka på för att hitta denna information. Vad du skriver här kommer inte att direkt påverka SEO:n, utan är ett verktyg för att hjälpa dig fylla sidan med relevant innehåll.

Sökordsfrasen ska helst vara max fyra ord. Ju längre fras, desto mindre konkurrens får man – men å andra sidan är det inte lika många som kommer söka på det. Med kortare fraser ökar konkurrensen, men med fördelen att det är fler som gör en sökning på frasen. En strategi är alltså att sidor som riktar sig till en bred allmänhet och ska nå många, kan ha kort fokusnyckelordsfras. Sidor som riktar sig till en smalare/mer specifik målgrupp, kan ha längre en längre fras. Använd inte samma fras på två sidor, men detta hjälper Yoast dig att identifiera.

SEO-rubrik

SEO-rubrik (3) är den titel som sidan får i webbläsarens sidflik och i sökresultatet hos sökmotorer. Denna bör vara samma som sidans titel. Det är även bra att lägga till en extra beskrivning efter titeln. Exakt hur många ord titeln ska bestå av varierar (Google baserar längden på antal pixlar och varierar mellan desktop och mobil), men i Yoast ser du när du har uppnått en tillräcklig längd och strecket under rubriken blir grön. Försök även att få med söknyckelordsfrasen i inledningen av SEO-rubriken.

Som regel ska alla SEO-rubriker börja med de förvalda parametrarna ”Sidrubrik” och ”Avgränsare”. Detta för att sidans titel ska börja med ”BTH |”.

Metabeskrivning

Metabeskrivning (4) är den korta beskrivning som visas under titeln i sökresultatet. Det viktigaste är att den har en tydlig koppling till innehållet på sidan, så använd gärna ord som förekommer i sidans text. Längden på beskrivningen ska vara mellan 120 och 156 tecken. Försök även få med fokusnyckelordsfrasen i metabeskrivningen.

Om ingen metabeskrivning är skriven kommer sökmotorer använda sig av den inledande texten på sidan som beskrivning.

5. Gömma sidor från sökmotorer

Vissa sidor vill vi inte ska indexeras av sökmotorerna. Det kan gälla sidor av ren intern karaktär (t.ex. denna handbok). För att gömma en sida, klicka på rubriken ”Avancerat” (1) i Yoast. Under ”Tillåt sökmotorer att visa denna/detta Sida i sökresultat?” (2), ändra inställningen från Ja till ”Nej”.

Du kan även få sökmotorer att inte följa länkarna på sidan. Det kan vara aktuellt vid ex. ett evenemang, där landningssidan ska indexeras, men om vi inte vill att sökmotorer ska indexera det länkade anmälningsformuläret. Detta gör du genom att ändra ”Ska sökmotorer följa länkar på denna Sida?” (3) till ”No”.

6. Byta Facebook-bild

När en sida delas på Facebook används i inlägget en generell bild som är inlagd centralt i Yoast. Denna bild kan du byta ut för individuella sidor.

Börja med att ladda upp bilden du vill använda genom instruktionerna på sidan 4.2 Ladda upp media (länken öppnas i ny flik). Använd formuläret för sidbilder.

I Yoast, klicka på fliken ”Sociala medier” (1), och klicka sedan på knappen ”Select image” (2).

Importera sedan bilden i WordPress genom att följa instruktionerna på sidan 4.3 Infoga media (länken öppnas i ny flik). I Mediaflow kan du använda nedladdningsformatet för toppbilder.

Uppdatera sidan när du är klar. Det kan dröja ett tag innan ändringen har slagit igenom på Facebook.

Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×