VÀrd för prestigefylld transportkonferens

BTH har blivit utsett att arrangera “Maglev 2024”, den 26:e upplagan av den internationella konferensen om magnetiska transportsystem. Det blir första gĂ„ngen denna konferens hĂ„lls i Skandinavien sedan dess start 1977.

Den internationella konferensen ”Maglev” Ă€r vĂ€rldens mest prestigefyllda akademiska konferens för sĂ„ kallad magnetsvĂ€varteknik dĂ€r magnettĂ„g Ă€r en av de mest kĂ€nda tillĂ€mpningarna. Nyligen avgjordes var nĂ€sta konferens skulle hĂ„llas. I tuff konkurrens med flera europeiska storstĂ€der segrade BTH:s bud, med transport- och energiexperten Henrik Ny som högst ansvarig. Konferensen kommer dĂ€rför att genomföras i Malmö och Köpenhamn i september 2024, med BTH som arrangör.

– Framför allt var det BTH:s starka fokus pĂ„ resurseffektivitet, hĂ„llbarhet och utvecklingsscenarier som övertygade, menar professor Johannes KlĂŒhspies, ordförande i The International Maglev Board som samlar branschen. KlĂŒhspies  var en av dem som starkt stödde förslaget att konferensen skulle placeras i Skandinavien.

BTH:s rektor, Mats Viberg, Àr entusiastisk inför det kommande evenemanget:

– För Blekinge Tekniska Högskola och vĂ„ra samarbetspartner och sponsorer Ă€r det en Ă€ra att anordna en internationell konferens som denna och en enorm möjlighet att visa upp högskolan och regionen för vĂ€rlden.

Det pÄgÄr idag mycket forskning och utveckling pÄ detta omrÄde i Kina, Japan, Sydkorea och Tyskland. Flera banor Àr ocksÄ i drift. PreliminÀra studier gjorda av Henrik Ny pekar pÄ att magnettÄg skulle kunna bidra starkt i transportsektorns pÄgÄende effektivisering och elektrifiering och konkurrera med bÄde traditionella höghastighetstÄg och inrikesflyg:

– MagnettĂ„g skulle kunna bli nĂ€sta generations transportsystem. TĂ„g som körs med denna metod Ă€r tystare, snabbare, effektivare och de har mycket lĂ€gre underhĂ„llskostnader. Dessutom kan brobanan byggas med hĂ€lften sĂ„ mycket betong och fĂ€rre tunnlar behövs Ă€n för traditionella höghastighetstĂ„g sĂ„ Ă€ven byggkostnaden kan bli lĂ€gre för magnettĂ„g.

Martin Prieto Beaulieu, projektledare för BTH:s satsning sammanfattar mÄlet med konferensen:

– Vi vill engagera en ny generation ingenjörer, tillhandahĂ„lla en plattform för alla magnetsvĂ€varteknologier samt erbjuda hĂ„llbarhetsutvĂ€rderingar och -simuleringar för att framtidssĂ€kra dem. Detta bygger pĂ„ BTH:s 30-Ă„riga erfarenhet av strategisk hĂ„llbarhetsforskning.

Fakta
The International Maglev Board (IMB) Àr en vetenskaplig ideell organisation som bestÄr av internationellt kÀnda transportforskare, ingenjörer och experter. IMB Àr inte kopplad till företagsintressen.

LĂ€s Henrik Nys rapport ”Fast Ground Transport for Sweden: An Independent Overview for Strategic Investment Decisions.”

28 oktober 2022

Har du en frÄga? Skriv den hÀr, sÄ Äterkommer vi sÄ snart som möjligt!
×