Hybridklassrum – möjliggör effektiv inlĂ€rning pĂ„ distans

BTH Àr ett av tre lÀrosÀten som fÄr del av KK-stiftelsens satsning för att ta fram nÀtbaserade, och internationellt konkurrenskraftiga spetsutbildningar pÄ avancerad nivÄ.

– Jag Ă€r naturligtvis mycket glad över beslutet frĂ„n KK-stiftelsen. Den gör att vi kan erbjuda kurser till studenter och ingenjörer som vill vidareutbilda sig, oavsett ifall de finns i Sverige eller nĂ„gon annanstans i vĂ€rlden, sĂ€ger Alessandro Bertoni, bitrĂ€dande professor i maskinteknik vid BTH.

Tanken Ă€r att forskarna ska testa hybridklassrum – det vill sĂ€ga klassrum som Ă€r en kombination av ett fysiskt klassrum och ett digitalt.

– Vi vill skapa ett sĂ„ kallat ”Active Learning Classroom”, dĂ€r studenter kan delta i gĂ€stförelĂ€sningar, genomföra workshoppar eller delta i övningar pĂ„ distans, tillsammans med studenter pĂ„ campus. DĂ„ kan vi maximera interaktionen mellan deltagarna oberoende av var de befinner sig vilket gör inlĂ€rningen mer effektiv, berĂ€ttar Alessandro Bertoni.

BTH satsar Àven pÄ att ta fram tre nÀtbaserade kurser för att stÀrka, och internationellt positionera, BTH:s forsknings- och utbildningsmiljö inom digital produktutveckling. Satsningen stödjs av Volvo Cars, Dynapac, Blue Science Park, Södra Cell och Techtank som Àven kommer delta utvecklingen av kurserna.

– Detta Ă€r helt i linje med vĂ„r forskningsinriktning kring digitalisering av produktutvecklingen, och att ha en synkronisering mellan forskning och utbildning. Vi ser att teknologierna bakom industri 4.0 Ă€r viktiga och ger stora möjligheter för industrins digitalisering, sĂ€ger Tobias Larsson, forskningsledare vid Product Development Research Lab och professor i maskinteknik vid BTH.

LÀs mer om satsningen hÀr

7 juni 2021

Har du en frÄga? Skriv den hÀr, sÄ Äterkommer vi sÄ snart som möjligt!
×