Hybridklassrum â möjliggör effektiv inlĂ€rning pĂ„ distans
BTH Àr ett av tre lÀrosÀten som fÄr del av KK-stiftelsens satsning för att ta fram nÀtbaserade, och internationellt konkurrenskraftiga spetsutbildningar pÄ avancerad nivÄ.
– Jag Ă€r naturligtvis mycket glad över beslutet frĂ„n KK-stiftelsen. Den gör att vi kan erbjuda kurser till studenter och ingenjörer som vill vidareutbilda sig, oavsett ifall de finns i Sverige eller nĂ„gon annanstans i vĂ€rlden, sĂ€ger Alessandro Bertoni, bitrĂ€dande professor i maskinteknik vid BTH.
Tanken Ă€r att forskarna ska testa hybridklassrum â det vill sĂ€ga klassrum som Ă€r en kombination av ett fysiskt klassrum och ett digitalt.
– Vi vill skapa ett sĂ„ kallat âActive Learning Classroomâ, dĂ€r studenter kan delta i gĂ€stförelĂ€sningar, genomföra workshoppar eller delta i övningar pĂ„ distans, tillsammans med studenter pĂ„ campus. DĂ„ kan vi maximera interaktionen mellan deltagarna oberoende av var de befinner sig vilket gör inlĂ€rningen mer effektiv, berĂ€ttar Alessandro Bertoni.
BTH satsar Àven pÄ att ta fram tre nÀtbaserade kurser för att stÀrka, och internationellt positionera, BTH:s forsknings- och utbildningsmiljö inom digital produktutveckling. Satsningen stödjs av Volvo Cars, Dynapac, Blue Science Park, Södra Cell och Techtank som Àven kommer delta utvecklingen av kurserna.
– Detta Ă€r helt i linje med vĂ„r forskningsinriktning kring digitalisering av produktutvecklingen, och att ha en synkronisering mellan forskning och utbildning. Vi ser att teknologierna bakom industri 4.0 Ă€r viktiga och ger stora möjligheter för industrins digitalisering, sĂ€ger Tobias Larsson, forskningsledare vid Product Development Research Lab och professor i maskinteknik vid BTH.
7 juni 2021