MagnettÄg kan bli lösningen pÄ framtidens snabba landtransporter menar forskare

MagnettÄg

HÄllbarhetsforskaren Henrik Ny vid BTH uppmanar Sveriges transportpolitiker att inleda en oberoende utredning som jÀmför olika framtidsscenarier för investering i snabba landtransporter. Enligt hans studie kan magnettÄg vara det som ger bÀst kundnytta, Àr bÀst för samhÀllsekonomin och ger minst miljöpÄverkan.

Under 2020 och 2021 intensifierades den svenska debatten om snabba landtransporter. Motstridiga fakta och Äsikter har presenterats pÄ ett sÀtt som Àr oförenligt med ett globalt hÄllbarhetsperspektiv. Samtidigt Àr det viktigt med ett helhetstÀnk och att samarbeta mellan alla samhÀllssektorer för att lösa den komplexa hÄllbarhetsutmaningen.

Henrik Ny slÀppte nyligen en oberoende kunskapsöversikt kring hur framtida snabba landtransporter skulle kunna bidra till ett hÄllbart samhÀlle.

-Rapporten riktar sig till svenska transportpolitiker och andra beslutsfattare pÄ hög nivÄ inom transportsektorn. Den pekar pÄ att svenska transportpolitiker snarast borde inleda en seriös oberoende utredning som jÀmför Ätminstone de tre framtidsscenarier för höghastighetsmarktransporter som presenteras i vÄr kunskapsöversikt, sÀger Henrik Ny.

Henrik Ny har i rapporten tagit fram tre huvudalternativ, scenarier, för framtidens snabba landtransporter:

Scenario 1: Uppgradera befintligt system.
Detta kan tillföra vissa marginella fördelar men riskerar att inte möta vare sig privatpersoners eller industrins transportbehov, att öka samhÀllskostnaderna samt att krÀva kraftfulla styrmedel och tvingade regler för att kunna skydda miljön.

Scenario 2: Bygg nytt höghastighetstÄgssystem.
Detta skulle sannolikt kunna bli för privatpersoners och industrins transportbehov och för samhÀllsekonomin men det skulle ocksÄ ha en kÀnnbar miljöpÄverkan.

Scenario 3: Bygg ett nytt jÀrnvÀgssystem med magnettÄg.
Detta skulle kunna ha den bÀsta potentialen att möta privatpersoners och industrins transportbehov och samtidigt skapa fördelar för samhÀllsekonomin med minst miljöpÄverkan.

-Det Àr viktigt att vi tittar tillrÀckligt brett sÄ vi fÄr med effekterna för hela transportsektorn och samhÀllet i stort. DÄ ser jag att magnettÄg verkar vara den bÀsta lösningen. Det Àr detta jag menar bör utredas seriöst, anser Henrik Ny. Han fortsÀtter:

-Om den hÀr inledande studiens slutsatser kunde bekrÀftas av en djupare utredning och om politiker och andra högre beslutsfattare kunde agera dÀrefter sÄ kunde Sverige bli först i Europa med att bygga den nya genombrottsteknologin magnettÄg. Detta skulle ocksÄ kunna ge Sverige framtida exportmöjligheter genom att bli ett starkt alternativ för magnettÄgskunnande.

Henrik Ny leder gruppen SustainTrans dÀr fokus ligger pÄ forskning inom snabbomstÀllning till hÄllbara transport- och energisystem.

LÀs rapporten hÀr.

4 april 2022

Har du en frÄga? Skriv den hÀr, sÄ Äterkommer vi sÄ snart som möjligt!
×