Spelbranschen kom till Karlshamn
Under helgen har Creative Coast Festival hÄllits pÄ Campus Karlshamn. Det Àr en festival med inriktning mot spel, digital media, reklam och film. Företag som Blizzard förelÀste, liksom Fernanda Drumond frÄn Hans Roslings stiftelse Gapminder.
Runt om i högskolans lokaler stÄr skÀrmar uppstÀllda, dÀr man kan prova pÄ elevernas spel och VR-stationer. UtstÀllare finns ocksÄ pÄ plats. Johanna Björklund stÄr vid ett bord fullt av bilder, tryckta vykort och reklam för sitt företag Taima Creative.
Hon lÀser just nu pÄ Idéinstitutets entreprenörsprogram, som drivs av ALMI Blekinge. Hon hÄller pÄ att starta sitt eget företag inom speldesign. Johanna började för ett antal Är sedan först pÄ Linnéuniversitetet dÀr hon lÀste blandade kurser, bland annat teater. Sedan hittade hon sin utbildning i Karlshamn.
– Jag har sjĂ€lv inte spelat sĂ„ jĂ€ttemycket, sĂ€ger hon. â Jag tycker det Ă€r roligare att skapa mina egna karaktĂ€rer. Spel Ă€r bra pĂ„ det viset, att man fĂ„r blanda vĂ€ldigt mĂ„nga kreativa uttryck, menar hon.
Creative Coast Festival har nÄgra Är pÄ nacken nu. Först var festivalen bara en dag, men sedan 2016 hÄlls den under tvÄ dagar. Det Àr visserligen en branschfestival, men förhoppningen Àr att locka fler Karlshamnsbor till högskolan, inte minst genom de föredrag som anordnas.
En av de som förelĂ€ser Ă€r Fernanda Drumond frĂ„n Hans Roslings stiftelse Gapminder. Fernanda berĂ€ttar hur sned mĂ„ngas vĂ€rldsbild Ă€r â att mĂ„nga har en förutfattad mycket dyster bild av utvecklingen i vĂ€rlden. I sjĂ€lva verket fĂ„r allt fler det bĂ€ttre och bĂ€ttre.
Idag gÄr till exempel 60 procent av alla flickor i lÄginkomstlÀnder ut grundskolan, för att ta ett exempel. Likadant tror mÄnga att Sverige Àr ett medelinkomstland, nÀr vi i sjÀlva verket tillhör de allra rikaste i vÀrlden. En slÄende siffra Àr, att 95 procent av svenskarna uppger att de Àr lyckliga, men de tror bara att 55 procent av landsmÀnnen Àr det.
Under lördagen förelÀste företag som Blizzard (spelet Overwatch) och Johanna Nylander frÄn Dataspelsbranschen.
21 maj 2018