Matematikaktiviteter

BTH - med fokus pÄ matematisk problemlösning

Utvecklingen av kreativa matematiska lösningsstrategier stÄr i fokus för flera av de matematikaktiviteter som erbjuds vid BTH. Syftet Àr att genom utmanande problemlösning fÄ elever och studenter att trÀna pÄ generella arbets- och förhÄllningssÀtt som Àr hÄllbara och vÀrdefulla för fortsatta (matematik)studier.

Bild pÄ Linda Mattsson, lektor i matematik med en grupp unga elever under Möjligheternas dag
Linda Mattsson, lektor i matematik med en grupp unga elever under Möjligheternas dag.

SÀrskilt matematikbegÄvade och matematikintresserade elever (Äk F-7) vÀlkomnas varje Är till Möjligheternas dag för att tillsammans med likasinnade grotta ned sig i lekfulla och spÀnnande matematikaktiviteter. I samarbete med EhrensvÀrdska gymnasiet bedriver ocksÄ BTH, sedan flera Är tillbaka i tiden, kontinuerlig och utmanande matematikundervisning för sÀrskilt matematikbegÄvade och matematikintresserade högstadie- och gymnasieelever.

Varje vecka vĂ€lkomnas kommunens högstadieelever att, under ordinarie skoltid, delta i avancerad matematisk problemlösning fristĂ„ende frĂ„n gymnasiets kursplaner. Vidare har BTH ett nĂ€ra samarbete med gymnasieskolans spetsutbildning i matematik – Leonardo, inte minst genom samlĂ€sning av matematikkurser pĂ„ högskolenivĂ„. HĂ€r möts civilingenjörsstudenter och gymnasieelever exempelvis i en specialutformad kurs i matematisk problemlösning. Varje Ă„r hĂ„lls pĂ„ BTH en konferens, Best practice, för all lĂ€rarpersonal i syfte att utbyta kunskap och erfarenhet inom pedagogik och didaktik. Vid Best practice Ă„r 2019 presenterade Linda och Robert sin kurs i matematisk problemlösning.

Genom övnings- och examinationsuppgifter som krÀver kreativa matematiska lösningsstrategier tvingas studenter att fokusera pÄ de matematiska komponenternas grunder vilket möjliggör utveckling av högre matematiska kompetenser. Vidare skapar kursupplÀgget förutsÀttningar för utveckling av personliga och professionella förmÄgor vÀsentliga för lÀrande i ingenjörers tillÀmpningsÀmnen och utövande av framtida yrkesroll. UpplÀgget frÀmjar ocksÄ dialogen studenter emellan.

Denna syn pÄ matematisk problemlösning tillskrivs allt större fokus pÄ BTH:s matematikkurser. Exempelvis Àr kursen Matematik grundkurs med problemlösning, som Àr obligatorisk för blivande högskoleingenjörer sedan 2021, inspirerad av denna grundtanke. De studenter som vÀljer att lÀsa kursen Kryptering 1 möter Àven de undervisnings- och examinationsmoment sÀrskilt utformade i samma anda inom matematisk problemlösning.

I samarbete med Nationellt Centrum för Matematikutbildning vid Göteborgs universitet, driver ocksÄ BTH den nationella nÀtportalen Mattetalanger, vilken Àr en resurssida för lÀrare i deras utveckling av undervisning för sÀrskilt matematikbegÄvade och matematikintresserade elever. Mattetalanger har Àven samlat mÀngder av matematikaktiviteter, forskning inom sÀrskild begÄvning och exempel pÄ praktiknÀra aktiviteter, vilka Àven riktar sig till elever och förÀldrar.

Andra reflektioner kring BTH:s matematikundervisning

Vid Best practice institution 2021 höll Linda Mattsson, universitetslektor i matematik, föredraget VÄga vÀlja att se bortom det uppenbara! Om konsten att och vÀrdet i att stÀlla avslöjande förstÄelsefrÄgor vid muntliga examinationer. I denna presentation beskrivs hur en viss form av muntlig examination kan anvÀndas för att pröva studenters förstÄelse i ett Àmne. KÀrnan i examinationen Àr de varsamt utformade följdfrÄgor som studenterna fÄr under examinationen. UpplÀgget har visat sig uppmuntra studenter till livliga Àmnesdiskussioner och samarbeten sinsemellan, fÄ dem att reflektera över vad de kan och inte kan, trÀna dem att stÀlla frÄgor om stoffet de stÄr inför samt fÄ dem att erfara att de vÀxer med höga förvÀntningar. Vidare har examinationen blivit ett vÀrdefullt lÀrtillfÀlle för sÄvÀl studenter som oss lÀrare. Det intressanta Àr att allt börjar med en rutinuppgift. Ta del av utdelat material: VÄga vÀlja att se bortom det uppenbara!

Vid Best practice 2021 höll Linda Mattsson och Robert Nyqvist, universitetslektorer i matematik, presentationen Filmade interaktioner mellan novis och expert – en alternativ metod för att undervisa Ă€mnesinnehĂ„ll och studieteknik i grundlĂ€ggande programmering. Metoden bygger pĂ„ ett naturligt samtal dĂ€r den nyfikna novisen (Linda) stĂ€ller oförberedda frĂ„gor till experten (Robert). DĂ„ studenter kĂ€nner vĂ€l igen sig i novisens roll, och upplĂ€gget möjliggör att studenter fĂ„r ta del av tvĂ„ lĂ€rares helt olika kompetenser, har metoden varit mycket uppskattad bland studenter.

Vid Best practice 2021 beskrev Anna SvÀrd Olsson, gymnasielÀrare i matematik och fysik, sitt arbete med Att frÀmja studietekniken för ingenjörsstudenter som lÀser Analys 1. Initiativet var uppskattat av studenterna.

Vid Best practice 2020 höll Malin Bernelf, universitetsadjunkt i matematik, ett föredrag som hon valt att kalla Halvflippad distansundervisning i matematik – teknik och lĂ€randestruktur. Malin beskriver hur hon tagit tekniken till hjĂ€lp i den hastiga övergĂ„ngen  frĂ„n traditionell förelĂ€sning pĂ„ campus till distansundervisning med anledning av Covid-19 vĂ„ren 2020.

 

Publikationer

Bernelf, M. & Mattsson, L. (2019). JÀmförelse av civilingenjörsstudenters prestationer pÄ tentamensuppgifter klassificerade som fordrande kreativa matematiska lösningsstrategier respektive imitativa lösningsstrategier. I C. Hansson (Red.), LÀrarlÀrdom: högskolepedagogisk konferens 2019 (1:a uppl. s. 24-43). Karlskrona: Blekinge Tekniska Högskola. 

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:bth-19106

Mattsson, L. & Bernelf, M. (2019). Krav pÄ kreativa matematiska resonemang i en inledande matematikkurs för civilingenjörsstudenter. I L. Pettersson & K. Bolldén (Red.), 7:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar (1:a uppl. s. 127-134). LuleÄ: LuleÄ tekniska universitet. 

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-79996

kontakt

Linda Mattsson
linda.mattsson@bth.se
Universitetslektor matematik

Robert Nyqvist
robert.nyqvist@bth.se
Universitetslektor matematik

Malin Bernelf
malin.bernelf@bth.se
Universitetsadjunkt matematik

Har du en frÄga? Skriv den hÀr, sÄ Äterkommer vi sÄ snart som möjligt!
×