Välkomstbrev Högskoleingenjör i teknisk spelgrafik – HT-23

Grattis till din studieplats på BTH!

Välkommen till programmet Högskoleingenjör i teknisk spelgrafik!

För att behålla din plats på programmet måste du registrera dig på kurserna och delta vid uppropet. Registreringen är öppen 28 juli till 9 augusti 2023. Läs mer om registrering nedan.

Terminen börjar måndagen den 21 augusti 2023. Klockan 09.00 hälsar rektor Mats Viberg dig välkommen på Campus Karlskrona. Uppropet sker kl. 10.00 i sal G412. Om du absolut inte kan närvara vid uppropet måste du på förhand kontakta programansvarig.

Första veckan är en introduktionsvecka då programmets kurser startar och varvas med information och aktiviteter. Mer information om introduktionsveckan inklusive schema kommer att publiceras i Studentportalen.

Du har möjlighet att träffa Studentstöd som kan ge dig tips och svara på frågor inför terminsstart. De finns på plats den 17 augusti kl. 10:00-14:00 i hus J, plan 2, Campus Karlskrona, Valhallavägen 1. Passa på att samtidigt utforska vårt fina Campus och skaffa ett BTH-kort i receptionen.

Den 7:e Aug 15:00 kommer vi att anordna en digital träff där du kan ställa frågor till oss och få mer information kring programstart. Mer information angående detta kommer att skickas till dig via mail. Vi som jobbar inom programmet ser fram emot att träffa dig, vid frågor tveka inte att höra av dig.

Varmt välkommen till BTH!

Martin Lillqvist

Programansvarig

martin.lillqvist@bth.se

Det här ska du göra

1. Aktivera ditt studentkonto (från 26 juli)
Du kommer att få ett epost med länk till aktiveringen. Du kan läsa mer på Studentportalen – Kom igång.

2. Registrera dig på kurserna (från 26 juli)
För att behålla din plats på programmet måste du registrera dig på kurserna. Instruktioner finns på Studentportalen – Kom igång.

3. Delta på uppropet (26 augusti)
Om du av någon anledning inte kan närvara vid uppropet måste du kontakta programansvarig. Om du inte deltar vid uppropet eller inte meddelat att du inte kan närvara förlorar du din plats på programmet.

Lärplattform och utrustning

BTH förutsätter att alla studenter har tillgång till egen dator. Det finns endast en begränsad tillgång till datorer i våra datorsalar på campus. Du behöver även ha tillgång till kamera, headset med mikrofon och internetuppkoppling vid digital undervisning. Här hittar du eventuella rekommendation om prestanda för din dator.

Lärplattformen Canvas används för samtliga kurser och program på campus och i digital undervisning. När du aktiverat ditt studentkonto och registrerat dig på kurs har du access till program- och kurssidor i Canvas.  Här hittar du mer information om Canvas, Zoom och andra digitala verktyg som du har tillgång till på BTH.

Några av labbsalarna som du kommer att befinna dig i under din studietid hos oss har inte tangentbord eller mus, detta för att underlätta städning i salarna samt av hygienskäl. Det är därför viktigt att du har tangentbord och mus som du kan ta med dig till dessa salar. Vi rekommenderar också att du investerar i en extern SSD-hårddisk för att lagra projektarbeten på.

Program- och kursinformation

Information från programansvarig om programmet och från kursansvarig om kurser hittar du på respektive sida i Canvas. Deltagande på program- och kursupprop är alltid obligatoriskt. Om du av någon anledning inte kan delta ska du meddela det till program- eller kursansvarig.

Kurser under den inledande terminen är:

, 6,0 hp Studietid: 2023 vecka 34 till 2023 vecka 43 Kurskod: DV1574

, 6,0 hp Studietid: 2023 vecka 34 till 2023 vecka 43 Kurskod: MA1495

, 6,0 hp Studietid: 2023 vecka 35 till 2024 vecka 2 Kurskod: DV1669

, 6,0 hp Studietid: 2023 vecka 44 till 2024 vecka 2 Kurskod: MA1448

, 6,0 hp Studietid: 2023 vecka 44 till 2024 vecka 2 Kurskod: DV1635

Kom förberedd till högskolan

Inför studiestart är det viktigt att du fräschar upp dina matematikkunskaper. För matematik kan du gå in på Förkunskaper i matematik. Notera att kursen Matematik grundkurs med problemlösning startar under introduktionsveckan (vecka 34). Inför kursstart bör du ha införskaffat kursboken Avancera II – Matematik 4 för basår och gymnasium. 1:a upplagan. Petersson, H. (2019). ISBN 978-91-44-13325-6.

Om du inte programmerat förut eller vill fräscha upp gamla programmeringskunskaper för att komma väl förberedd för den inledande programmeringskursen rekommenderar vi Programmering i Python.

Flertalet av böckerna som är kurslitteratur finns digitalt att hitta på BTH:s bibliotek.

 

Har du frågor?

Om du fortfarande har frågor efter att du läst välkomstbrevet och besökt sidan
Nyss antagen, kontakta då studentreception@bth.se.

Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×