Högskoleingenjör i teknisk spelgrafik

180 hp

:
  • Studietid: 2025 vecka 35 till 2028 vecka 22
  • Ort: Campus Karlskrona
  • Undervisningsform: Campus, dagtid, helfart
  • Anmälningskod: BTH-87125
  • Språk: Svenska
  • Utbildningsplan: Ladda ner

Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)

Läs teknisk spelgrafik och få kompetens i en expansiv bransch

Spelbranschen växer och bara i Sverige behövs 25 000 nya spelutvecklare till år 2030 enligt Dataspelsbranschen. På BTH utbildar vi en del av dessa experter. Är du nyfiken på smarta tekniska lösningar, programmering och spelgrafik och så kan det här vara programmet för dig. Efter examen kan du skapa verktygen som möjliggör grafiken i moderna spelmotorer – och bli en av dem som är med när spelindustrin växer.

Vad kommer du att läsa?

Du får lära dig grunderna i spelutveckling, programmering, 3D-modellering, animering och specialeffekter, samt hur du bygger egenutvecklade verktyg, skripts och shaders. Du kommer också att bekanta dig med den senaste utrustningen inom 3D-skanning, motion capture och VR. En stor del av utbildningen sker i våra labbsalar där du får tillämpa och testa olika teorier och metoder tillsammans med lärare. För att hålla utbildningen aktuell, uppdateras innehållet och upplägget kontinuerligt och förankras med olika företag inom spelindustrin. Som en förberedelse för din framtida yrkesroll kommer du att få testa dina färdigheter mot industristandardiserade spelmotorer i både mindre och större projekt.

Hur ser framtiden ut?

Programmet omfattar 180 högskolepoäng och leder till en högskoleingenjörsexamen i teknisk spelgrafik. Det ger en bred bas och en efterfrågad kompetens. Efter utbildningen kommer du att ha både värdefulla praktiska färdigheter och teoretisk kunskap inom till exempel optimering, produktkvalitet och branschspecifika arbetsflöden. Du kommer att vara kvalificerad för olika roller i en växande bransch, bland annat som teknisk grafiker/technical artist, material artist, visual scripter, technical animator, technical director, tools developer eller programmerare.

Studenterna Tess, Fabian och Rebecca berättar om hur det är att gå programmet. (2:20)

Programinnehåll

Jämför program

Efter utbildningen?

Vanliga yrkesroller efter examen är:

Teknisk grafiker/technical artist, material artist, visual scripter, technical animator, technical director, tools developer eller programmerare.

Vill du veta mer?

Är du nyfiken på programmet, eller undrar du hur det är att plugga på BTH?

Skicka din fråga direkt till en student på programmet!

Fråga en student

Inte behörig?

Tekniskt basår ger platsgaranti på alla våra ingenjörsprogram.

Läs mer om Tekniskt basår

Kontakt

Programansvarig:

Martin Lillqvist

martin.lillqvist@bth.se

Studievägledning:

studievagledning@bth.se

Utbildningstyp

Visa endast

Terminsstart

Studieort

Nivå

Studietakt

Liknande utbildningar