Högskoleingenjör i teknisk spelgrafik

180 hp

:
  • Studietid: 2024 vecka 35 till 2027 vecka 22
  • Ort: Karlskrona
  • Undervisningsform: Campus, dagtid, heltid
  • Anmälningskod: BTH-87102
  • Språk: Undervisningen ges i normalfallet på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)

Gillar du programmering, spelgrafik och smarta tekniska lösningar? På det här programmet får du lära dig att skapa verktygen som möjliggör grafiken i moderna spelmotorer.

Inom teknisk spelgrafik gäller det att hitta kreativa lösningar för grafiken i moderna spel. Du får lära dig grunderna i spelutveckling, programmering, 3D-modellering, animering och specialeffekter, samt hur du bygger egenutvecklade verktyg, skripts och shaders. Du kommer också att bekanta dig med den senaste utrustningen, till exempel 3D-skanners, motion capture och VR.

Var beredd på ett jobb i spelbranschen

En stor del av utbildningen är förlagd i våra labbsalar där du får tillämpa och testa olika teorier och metoder tillsammans med lärare. För att hålla utbildningen aktuell, uppdateras innehållet och upplägget kontinuerligt och förankras med olika branschaktörer. Som en förberedelse för din framtida yrkesroll kommer du att få testa dina färdigheter mot industristandardiserade spelmotorer i både små och stora kursprojekt.

Flera olika roller i en växande bransch

Som högskoleingenjör i teknisk spelgrafik får du en bred bas att stå på och en efterfrågad kompetens. Efter examen kommer du att ha både praktiska färdigheter och värdefulla kunskaper i optimering, produktkvalitet och branschspecifika arbetsflöden. Du kommer att vara kvalificerad för olika roller inom spelindustrin, bland annat som teknisk grafiker/technical artist, material artist, visual scripter, technical animator, technical director, tools developer eller programmerare.

Programinnehåll

Jämför program

Efter utbildningen?

Vanliga yrkesroller efter examen är:

Teknisk grafiker/technical artist, material artist, visual scripter, technical animator, technical director, tools developer eller programmerare.

Läs mer om lönelägen och statistik på SACO:s webbsida.

Inte behörig?

Gå ett Tekniskt basår så höjer du din behörighet och får platsgaranti på alla våra ingenjörsprogram.

Läs mer och anmäl dig till Tekniskt basår

Forskning

Spelteknik ett brett forskningsområde på BTH. Bland annat forskar vi på olika teorier, metoder och tekniker för design och utveckling av digitala spel, interaktiva simulationer och system för visualisering. Det finns också en stark koppling till datavetenskaplig forskning som storskalig dataanalys, AI och maskininlärning.

Läs mer om vår forskning inom datavetenskap.

Här studerar du

På Campus Karlskrona hittar du utbildningar inom teknik, IT, fysisk planering, industriell ekonomi samt hälsa och vård. 

Campus Karlskrona ligger precis vid vattnet, här finns till och med en badbrygga 50 meter från föreläsningssalarna. Från det moderna bibliotekets studieplatser har du utsikt över havet och utanför finns motionsslingor som tar dig genom skogspartier och längs stranden. 

 

Flygbild över Campus Gräsvik

Frågor?

Programansvarig:

Martin Lillqvist

martin.lillqvist@bth.se

Studievägledning:

studievagledning@bth.se

Vad är spelteknik?

Ta reda på mer om din framtid! Vad kommer du att studera under din utbildning och vad kan du arbeta med efteråt? Vilka branscher kommer att efterfråga din kompetens och vilka delar av vår vardag kommer du kunna påverka?

Utbildningstyp

Visa endast

Terminsstart

Studieort

Nivå

Studietakt

Liknande utbildningar

Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×