Högskoleingenjör i teknisk spelgrafik
180 hp
- Studietid: 2024 vecka 35 till 2027 vecka 22
- Ort: Karlskrona
- Undervisningsform: Campus, dagtid, heltid
- Anmälningskod: BTH-87102
- Språk: Undervisningen ges i normalfallet på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.
Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)
Gillar du programmering, spelgrafik och smarta tekniska lösningar? På det här programmet får du lära dig att skapa verktygen som möjliggör grafiken i moderna spelmotorer.
Inom teknisk spelgrafik gäller det att hitta kreativa lösningar för grafiken i moderna spel. Du får lära dig grunderna i spelutveckling, programmering, 3D-modellering, animering och specialeffekter, samt hur du bygger egenutvecklade verktyg, skripts och shaders. Du kommer också att bekanta dig med den senaste utrustningen, till exempel 3D-skanners, motion capture och VR.
Var beredd på ett jobb i spelbranschen
En stor del av utbildningen är förlagd i våra labbsalar där du får tillämpa och testa olika teorier och metoder tillsammans med lärare. För att hålla utbildningen aktuell, uppdateras innehållet och upplägget kontinuerligt och förankras med olika branschaktörer. Som en förberedelse för din framtida yrkesroll kommer du att få testa dina färdigheter mot industristandardiserade spelmotorer i både små och stora kursprojekt.
Flera olika roller i en växande bransch
Som högskoleingenjör i teknisk spelgrafik får du en bred bas att stå på och en efterfrågad kompetens. Efter examen kommer du att ha både praktiska färdigheter och värdefulla kunskaper i optimering, produktkvalitet och branschspecifika arbetsflöden. Du kommer att vara kvalificerad för olika roller inom spelindustrin, bland annat som teknisk grafiker/technical artist, material artist, visual scripter, technical animator, technical director, tools developer eller programmerare.
Programinnehåll
Spelteknik
Projektarbete
Matematik eller Fysik
Programmering
Programmet ger kunskap inom programmering, skripting och grafik – och du bygger på så sätt en helhetsförståelse för tekniska metoder inom kreativt skapande av spelgrafik.
Programmet innehåller många kreativa och speltekniska utmaningar som baseras på hur man i spelindustrin arbetar med spelgrafik. Teori växlas med praktik under hela utbildningen, som också breddas med kurser inom till exempel ledarskap och industriell ekonomi.
Första året innehåller baskurser i spelutveckling, grafik, programmering, matematik och fysik. Här lägger du kunskapsgrunden för kommande kurser och får en översikt av spelutvecklingsprocessens många beståndsdelar. I slutet av första året testar du dina färdigheter i ett projekt.
Andra året fördjupar du dina kunskaper inom skripting och konstruerar plugins och verktyg för grafikmjukvaror. Andra året genomsyras av ett optimeringstänk och du introduceras för animationstekniker, 3D-skanning, 3D-programmering och specialeffekter.
Tredje året inleds med en större projektkurs som simulerar ett spelutvecklingsprojekt i yrkeslivet. Parallellt förbereder du dig inför examensarbetet genom att läsa forskningsmetodik. Den sista terminen skapar du egna speltekniksverktyg och gör ditt examensarbete.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, laborationer, inlämningsuppgifter och projekt. Ett flertal kurser läser du tillsammans med studenter från andra utbildningar på BTH. Kurslitteratur och programvaror som används inom programmet är vanligtvis på engelska. Programmet ges normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
För att komma in på programmet krävs följande behörighet från gymnasiet:
Grundläggande behörighet samt Fysik 2 och Matematik 3c/Matematik D.
Ser du inte ditt gymnasieprogram? Du kan eventuellt bli behörig genom att läsa en kombination av valbara kurser i ditt program. Kontakta din studievägledare för att se vilka aktiva val du kan göra inom din utbildning för att nå rätt behörighet.
Direkt behörig
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Kan bli behörig
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Fysik 2
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Fysik 2
I listan hittar du gymnasieprogram som är högskoleförberedande. För att bli behörig krävs för vissa program kompletteringar genom utökat program eller eftergymnasiala utbildningar. Om du har godkänt betyg i Matematik 2 (Matematik B) kan du till exempel bli behörig genom att läsa vårt högskoleförberedande program Tekniskt basår. Det programmet ger dig också platsgaranti till våra ingenjörsprogram. Om du saknar Matematik 2 kan du till exempel läsa in detta på Komvux.
Till behörighetstrappaObservera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2024
Matematik grundkurs med problemlösning, 6 hp
Programmering och problemlösning med Python, 6 hp
Spelutveckling inom teknisk spelgrafik, 6 hp
Teknisk 3D-grafik, 6 hp
Envariabelanalys 1: funktioner och differentialkalkyl, 6 hp
Kurser vårtermin 2025
Spelgrafik, 6 hp
Linjär algebra, 6 hp
Prototyputveckling inom teknisk spelgrafik, 12 hp
Skripting för spelgrafik, 6 hp
Kurser hösttermin 2025
3D-programmering 1, 6 hp
Tillämpad spelgrafik, 14 hp
Ledarskap och projektverksamhet, 4 hp
Matematisk statistik med programvara, 6 hp
Kurser vårtermin 2026
Litet spelprojekt för teknisk spelgrafik, 10 hp
Fysik inom teknisk spelgrafik, 6 hp
Specialeffekter i spel, 6 hp
Animationstekniker, 8 hp
Kurser hösttermin 2026
Forskningsmetodik för spelteknik, 6 hp
Stort spelprojekt för teknisk spelgrafik, 24 hp
Kurser vårtermin 2027
Plugin-konstruktion, 6 hp
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Efter utbildningen?
Vanliga yrkesroller efter examen är:
Teknisk grafiker/technical artist, material artist, visual scripter, technical animator, technical director, tools developer eller programmerare.
Läs mer om lönelägen och statistik på SACO:s webbsida.
Inte behörig?
Gå ett Tekniskt basår så höjer du din behörighet och får platsgaranti på alla våra ingenjörsprogram.
Spelteknik på BTH
Forskning
Spelteknik ett brett forskningsområde på BTH. Bland annat forskar vi på olika teorier, metoder och tekniker för design och utveckling av digitala spel, interaktiva simulationer och system för visualisering. Det finns också en stark koppling till datavetenskaplig forskning som storskalig dataanalys, AI och maskininlärning.
Här studerar du
På Campus Karlskrona hittar du utbildningar inom teknik, IT, fysisk planering, industriell ekonomi samt hälsa och vård.
Campus Karlskrona ligger precis vid vattnet, här finns till och med en badbrygga 50 meter från föreläsningssalarna. Från det moderna bibliotekets studieplatser har du utsikt över havet och utanför finns motionsslingor som tar dig genom skogspartier och längs stranden.
Bra att veta
Vad är spelteknik?
Ta reda på mer om din framtid! Vad kommer du att studera under din utbildning och vad kan du arbeta med efteråt? Vilka branscher kommer att efterfråga din kompetens och vilka delar av vår vardag kommer du kunna påverka?