Specialistsjuksköterskeprogram med inriktning mot psykiatrisk vård
60 hp
- Studietid: 2021 vecka 35 till 2023 vecka 22
- Ort: Distans
- Undervisningsform: Distans, blandad undervisningstid, deltid 50%
- Språk: Undervisningen ges i normalfallet på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.
- Utbildningsplan: Ladda ner
Tillfället är stängt för anmälan
Specialisera dig som sjuksköterska inom psykiatrin. Stärk vårdens kapacitet och möt ett växande behov med kompetens baserad på vetenskap och praktik.
En utbildning som möter ett ökat behov
Samhällets efterfrågan på sjukvårdsutbildad personal med inriktning mot psykiatri ökar, eftersom den psykiska ohälsan ökar. Utbildningen förbereder dig för arbete inom olika former av psykiatrisk vård, där du kan arbeta självständigt eller i team med att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Specialisera dig på psykisk ohälsa
Utbildningen ger dig den kompetens du behöver för att specialisera dig och arbeta som sjuksköterska inom psykiatrin.
Ledarskap, kvalitetsförbättring och utveckling
Programmet ger dig kunskap och kompetens för att kunna leda, kvalitetsförbättra och utveckla omvårdnadsarbetet inom psykiatri och du lär dig att arbeta evidensbaserat samt att implementera forskningsresultat i ditt arbete.
Praktik och vetenskap i beprövad metodik
I utbildningen ingår både teoretisk och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) samt ett självständigt arbete. Det är viktigt att du som färdig specialistsjuksköterska självständigt – eller i samverkan – kan leda, genomföra och utveckla ditt arbete. Detta tränar du under utbildningen genom problembaserat lärande, PBL.
Utbildningen omfattar 60 högskolepoäng och leder fram till en specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård.
Tidigare studenten Mia berättar om programmet. (2:03)
Kurser och innehåll
Omvårdnad, teori
Om utbildningen
I programmet ingår teoretisk såväl som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) samt ett självständigt arbete. Första terminen läser du tillsammans med de andra specialistsjuksköterskeinriktningarna och under andra terminen läser varje inriktning för sig.
Det är viktigt att du som färdig specialistsjuksköterska självständigt – eller i samverkan – kan leda, genomföra och utveckla arbetet inom ditt framtida yrkesområde. Detta tränar du under utbildningen genom ett undersökande och forskande arbetssätt som är problembaserat, vilket stärker utvecklingen av din professionella kompetens.
Undervisningen sker på distans på halvfart och omfattar 60 högskolepoäng.
Vetenskaplig metodik integreras i samtliga obligatoriska kurser och ett självständigt examensarbete på 15 högskolepoäng ingår i programmet.
BTH forsknings- och utbildningsklinik
Som student på programmet får du tillgång till BTH:s forsknings- och utbildningsklinik
Observera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2021
Specialistsjuksköterskans profession och vetenskapliga förhållningssätt inom psykiatrisk vård, 30 hp
Kurser hösttermin 2022
Specifik omvårdnad inom psykiatrisk vård, 15 hp
Kurser vårtermin 2023
Examensarbete i omvårdnad med inriktning mot psykiatrisk vård, 15 hp
Förkunskapskravet ändrat via ett dispensbeslut, Ht18
Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav 15 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad/vårdvetenskap. Svensk legitimation som sjuksköterska. Yrkeserfarenhet som sjuksköterska motsvarande 6 månaders heltidstjänstgöring.
Urval
Vid fler antal behöriga sökande än antal tillgängliga platser, till aktuell programstart, görs ett urval med akademiska meriter som grund. Detta går till på följande sätt:
METOD 1 Generell metod
ALLMÄNT
Denna metod är enkel och har en hög grad av legitimitet och rättssäkerhet. Den fungerar bra då de sökande förväntas ha en likartad utbildningsbakgrund.
URVALSGRUND
Tidigare utbildning.
PRECISERING AV URVALSGRUND
Endast antal avklarade högskolepoäng som sökande dokumenterat i samband med sin anmälan beaktas. Utländska poäng omräknas enligt riktlinjer från Högskoleverket.
HÖGSTA MERITVÄRDE
Meritvärdet utgörs av antal avklarade högskolepoäng och beräknas i intervallet 30 - 285 högskolepoäng.
ARBETSMETOD
Urvalet kan till stor del genomföras maskinellt. Om inte alla sökande med lika lägsta meritvärde kan erbjudas plats tillgrips lottning.
Läs mer om antagning här
Examen
Utbildningen leder fram till följande examen på avancerad nivå:
Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård
Motsvarande benämning på engelska är:
Postgraduate Diploma in Specialist Nursing - Psychiatric Care
Utbildningen leder även fram till:
Filosofie magisterexamen
Huvudområde: Omvårdnad
Motsvarande benämning på engelska är:
Degree of Master of Science (60 credits)
Main field of study: Nursing Science
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomförd utbildning ska studenten:
- visa kunskap inom området omvårdnads vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete och kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt sambandets betydelse för yrkesutövningen (mål för specialistsjuksköterskeexamen och magisterexamen)
- visa fördjupad metodkunskap inom omvårdnad (mål för magisterexamen)
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
- visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg (mål för specifik inriktning)
- visa kunskap om eHälsans betydelse för att bedriva god och säker vård med patienten och deras närstående som en part i teamet på lika villkor (lokalt mål)
- visa kunskap om eHälsans möjligheter för att främja, förbättra och effektivisera omvårdnads-, arbets- och kommunikationsprocesser i det dagliga arbetet (lokalt mål)
- visa fördjupade kunskaper om omvårdnad på akademisk grund för att kunna leda och utveckla omvårdnadsarbetet (lokalt mål)
Färdighet och förmåga
Efter genomförd utbildning ska studenten:
- visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
- visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
- visa förmåga att integrera kunskap relevanta för psykiatrisjuksköterskan och omvårdnad samt förmåga att analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer även med begränsad information (mål för specialistsjuksköterskeexamen och magisterexamen)
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
- visa vårdpedagogisk förmåga (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
- visa förmåga att observera, bedöma, åtgärda och utvärdera komplexa vårdbehov (mål för specifik inriktning)
- visa förmåga att möta människor i kris (mål för specifik inriktning)
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar inom psykiatrisjuksköterskans verksamhetsområde samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar (mål för magisterexamen)
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper inom psykiatrisjuksköterskans verksamhetsområde (mål för magisterexamen)
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet (mål för magisterexamen)
- visa förmåga att med problembaserat lärande som pedagogisk modell kunna identifiera problem, söka, analysera och värdera kunskap för att kunna lösa frågeställningar och rustas för ett livslångt lärande i det kommande yrket som psykiatrisjuksköterska (lokalt mål)
- visa förmåga att på evidensbaserad grund kunna leda och bedriva förändring- och förbättringsarbete (lokalt mål)
- med vårdpedagogisk förmåga genomföra rådgivande och kvalificerade rådgivande samtal vid ohälsosamma levnadsvanor i simuleringsmiljö (lokalt mål)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd utbildning ska studenten:
- visa självkännedom och empatisk förmåga (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
- visa förmåga att inom omvårdnad och med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna (mål för specialistsjuksköterskeexamen och magisterexamen)
- visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete inom omvårdnad (mål för magisterexamen)
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används (mål för magisterexamen)
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående (mål för specialistsjuksköterskeexamen)
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap, fortlöpande utveckla sin kompetens och därmed ta ansvar för sin kunskapsutveckling (mål för specialistsjuksköterskeexamen och magisterexamen)
- visa ett förhållningssätt i vårdandet som är grundat i personcentrerad omvårdnad och som visar att en jämlik vård tillämpas för alla oavsett bakgrund (lokalt mål)
- visa på ett förhållningssätt gentemot patienter och närstående som underlättar ett liv med sjukdom, funktionsnedsättning, lidande och ge möjligheter till en värdig död (lokalt mål)
- utifrån ett etiskt förhållningssätt tillämpa, utveckla och implementera eHälsoverktyg/tjänster för att stödja omvårdnad och hälsa (lokalt mål)
Jobbprofiler
Behovet av specialistsjuksköterskor är idag stort varför Dina möjligheter att kunna arbeta inom såväl landsting, kommun som privata vårdgivare är stora.
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Bra att veta
Vad är hälsa och vård?
Ta reda på mer om din framtid! Vad kommer du att studera under din utbildning och vad kan du arbeta med efteråt? Vilka branscher kommer att efterfråga din kompetens och vilka delar av vår vardag kommer du kunna påverka?