Civilingenjör i spelteknik

300 hp

:
  • Studietid: 2023 vecka 34 till 2028 vecka 22
  • Ort: Karlskrona
  • Undervisningsform: Campus, dagtid, heltid
  • Anmälningskod: BTH-87077
  • Språk: Undervisningen ges normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Länk till välkomstbrev från ansvarig lärare finns här senast 3 veckor innan kursstart.

Civilingenjör i spelteknik

Utveckla IT och mjukvara i branschen som oftast går först i utvecklingen. Spelteknik spelar roll och det kan du också göra. Lär dig hur på BTH.

Utbildningen ger dig en prestandafokuserad spetskompetens inom spelteknik och en stabil grund inom realtidsprogrammering och programvaruteknik. Spelutvecklingsbranschen växer stadigt (+42 % 2019 enligt dataspelsbranschen.se) och är ofta en drivande industri där nya tekniker föds för att sedan användas inom många andra områden. Därför gör en examen inom spelutveckling och spelteknik dig attraktiv inom många branscher utanför spelvärlden – överallt där prestanda är av vikt, det vill säga de flesta branscher.

Många tänkbara yrkesroller i många olika branscher

Efter utbildningen är din arbetsmarknad inom AAA-sfären och du kan till exempel arbeta som 3D-programmerare, spelutvecklare, systemutvecklare eller konsult – men också med utveckling av affärssystem eller som programmerare och specialisera dig på interaktiva 3D-applikationer. En examen ger ofta en karriär med yrkesroller som expert eller chef i internationella bolagsmiljöer.

Både grundläggande och spetsig

Du läser spelutveckling, datavetenskap och programvaruteknik, och teorin kombineras till stor del med praktiska moment och undervisning i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och projekt. Du jobbar ofta med tekniker som ligger långt fram på marknaden och till skillnad från många andra spelutbildningar bygger du spelmotorer från grunden, istället för att jobba i befintliga. På samma sätt jobbar du med avancerad 3D-programmering och bygger en expertis inom system där hög uppdateringsfrekvens, täta beräkningar, hög takt och optimerad realtidsprogrammering och prestanda är avgörande.

Forma din egen spetskompetens

För att forma din egen spetskompetens väljer du fritt bland ett antal valbara kurser och även om du berört flera ämnen på gymnasienivå ger högskolenivån dig möjligheter att fördjupa och specialisera dina kunskaper för en vass kompetens.

Praktik och samarbeten ger realistiska referenser

Mycket i utbildningen utförs i praktiska samarbeten och därför är stora delar schemalagda, vilket ger en tät kontakt mellan dig, andra studenter och lärare. Du möter också gästföreläsare från spelutvecklingsindustrin som ger en osminkad, lärorik och realistisk bild av branschen.

Programutskott från branschens framkant

I programutskottet – som kvalitetssäkrar programmet och dess inriktning – hittar du representanter från bolag som Massive Entertainment, Epic Games, King och Attractive Interactive. De är i täten av utvecklingen och ser till att utbildningen är där också.

Arbetsprover efter examen

Under utbildningen gör du flera prototyper, det sista året i ett större projekt med ett företag. Projekten resulterar i demoversioner som du kan använda som arbetsprover efter examen.

Utbildningen omfattar 300 högskolepoäng och leder fram till en civilingenjörsexamen i spel- och programvaruteknik.

Studenten My berättar om programmet tillsammans med lärarna Veronica och Marcus.

Kurser och innehåll

Analys 1 6 hp

Diskret matematik 6 hp

Fysik grundkurs 6 hp

Matematisk problemlösning 4 hp

Fysik för spelteknik 6 hp

Analys 2 6 hp

Linjär algebra 1 6 hp

Matematisk statistik 6 hp

Flervariabelanalys 6 hp

Stort spelprojekt 30 hp

Litet spelprojekt 10 hp

Nätverksbaserade system 7.5 hp

Multiprocessorprogrammering 7.5 hp

Kompilator- och översättarteknik 7.5 hp

3D-programmering lll 7.5 hp

Entreprenörskap och det innovativa företaget 7.5 hp

Mjukvarutestning 7.5 hp

Tillämpad artificiell intelligens 7.5 hp

Maskininlärning 7.5 hp

Användbarhet och interaktionsdesign 7.5 hp

Agile och Lean Mjukvaruutveckling 7.5 hp

Spelmotorarkitekturer 7.5 hp

Spelteknik för webben 4 hp

Grunder i spelutveckling 8 hp

3D-Programmering för civilingenjörer 16 hp

Examensarbete för civilingenjörer 30 hp

Versionshantering och byggsystem 2 hp

Datastrukturer och algoritmer 6 hp

Operativsystem 6 hp

Databasteknik 6 hp

Datorteknik 6 hp

Skripting och andra språk 6 hp

Programmering och problemlösning med Python 6 hp

Programmering i C++ 6 hp

Programmering i C 6 hp

Teknisk kommunikation 4 hp

Forskningsmetodik i spel- och programvaruteknik 7.5 hp

Grundkurs i hållbar utveckling 6 hp

Forskningsorientering inom spel- och programvaruteknik 2 hp

Teknikutveckling, digitalisering och samhällsförändring 4 hp

Objektorienterad design 6 hp

Programvaruarkitektur och kvalitet 6 hp

Ledarskap och organisation i kunskapsintensiva miljöer 6 hp

Industriell ekonomi, översiktskurs 6 hp

Visualisering 7.5 hp

Examensarbete

30 hp
av 300 hp

Datorgrafik

7.5 hp
av 300 hp
Jämför program

Observera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.

Kurser hösttermin 2023

, 6 hp

, 4 hp

, 8 hp

, 6 hp

, 6 hp

Kurser vårtermin 2024

, 4 hp

, 6 hp

, 6 hp

, 6 hp

, 6 hp

, 2 hp

Kurser hösttermin 2024

, 2 hp

, 6 hp

, 6 hp

, 16 hp

, 6 hp

, 6 hp

Kurser vårtermin 2025

, 6 hp

, 6 hp

, 6 hp

Kurser hösttermin 2025

, 6 hp

, 6 hp

, 6 hp

, 6 hp

, 6 hp

Kurser vårtermin 2026

, 6 hp

, 10 hp

, 4 hp

, 6 hp

, 4 hp

Kurser hösttermin 2026

, 7,5 hp

, 7,5 hp *

, 7,5 hp *

, 7,5 hp *

, 7,5 hp *

, 7,5 hp *

* Valbar kurs

Kurser vårtermin 2027

, 7,5 hp *

, 7,5 hp *

, 7,5 hp *

, 7,5 hp *

, 7,5 hp *

, 7,5 hp

, 7,5 hp

* Valbar kurs

Kurser hösttermin 2027

, 30 hp

Kurser vårtermin 2028

, 30 hp

Vill du veta mer om programmet?

Jag heter Stephanie och läser Civilingenjör i spelteknik. Har du en fråga om programmet? Skicka ett meddelande till mig!

Fråga Stephanie   Läs tidigare frågor och svar

Man är alla verktyg i verktygslådan, inte bara hammaren. Man kan jobba med spelmotorer, men också göra vad man vill inom programvaruutveckling.

My, student, Civilingenjör i spelteknik 300 hp

Studier utomlands

På BTH samarbetar vi med utländska universitet genom olika utbytesprogram. För dig som student innebär det en möjlighet att studera utomlands – som en del av din svenska utbildning. Det är ett bra tillfälle att lära känna andra kulturer, vässa dina språkkunskaper och få ett annat perspektiv.

Vi har också egna avtal för studentutbyten med universitet i andra delar av världen.
Är du nyfiken? Läs mer om utlandsstudier

Vill du studera utomlands på detta program passar det bäst under termin 7.

Läs vilka universitet du kan välja

(Inne på sidan, välj subject ”computer science” eller ”software engineering”)

Forskning

Spelteknik ett brett forskningsområde på BTH. Bland annat forskar vi på olika teorier, metoder och tekniker för design och utveckling av digitala spel, interaktiva simulationer och system för visualisering. Det finns också en stark koppling till datavetenskaplig forskning som storskalig dataanalys, AI och maskininlärning. 

Läs mer om vår forskning inom datalogi och datorsystemteknik

Inte behörig?

Gå ett Tekniskt basår så höjer du din behörighet och får platsgaranti på alla våra ingenjörsprogram.

Läs mer och anmäl dig till Tekniskt basår

Ofta jobb innan examen

Kan man spelutveckling så blir man attraktiv på arbetsmarknaden. Många får jobb innan de ens gått färdigt utbildningen.
–Jag fick mitt jobb via min masteruppsats och är fortfarande kvar nu över fem år senare, säger Jonas Göransson, som har en civilingenjörsexamen i spelutveckling från BTH. Jonas är idag Lead Software Engineer på DICE.
–Jag har märkt nu i efterhand att jag har en otroligt bred och djup bas att stå på, fortsätter han när vi pratar om hans utbildning.
Han uppskattade spelprojekten, att arbeta tillsammans med spelprogrammerare och tillsammans utveckla spel i grupp. Han ser särskilt fördelarna nu i efterhand.
–Projekten kom förvånansvärt nära hur det är i arbetslivet.

Jonas Göransson

Jag stöter fortfarande på nya problem där jag drar nytta av saker jag lärde mig under utbildningen.

Jonas Göransson
Lead Software Engineer, Dice

Studentprojekt

Battlesphere

Ett spel där spelare möter varandra eller AI-styrda bottar på samma skärm. Målet är att samla olika resurser och samtidigt förgöra sina motspelare. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och spelet ritas med DirectX 11.

Fruit Hunter

Ett spel där spelaren ska fånga olika frukter med hjälp av en gaffelbestyckad pilbåge i en varierande miljö. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och spelet ritas med DirectX 11.​

SplasH2O

Ett nätverksbaserat spel där spelarna har som mål att släcka varandras stearinljus med vattenstrålar. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och den egendesignade spelmotorn ritar grafiken med hjälp av ray tracing i DirectX 12.​

Mineral Madness

Mineral Madness är ett fartfyllt och kaotiskt spel för flera spelare. Målet är att med hjälp av bomber och en hacka samla på sig mineraler i en fullt förstörbar, procedurellt genererad grotta. Bomberna är även ett utmärkt sätt att handskas med andra spelare eller stora insekter som vill ta dina mineraler. Du är inte ensam i grottan.

Här studerar du

På Campus Karlskrona hittar du utbildningar inom teknik, IT, fysisk planering, industriell ekonomi samt hälsa och vård. 

Campus Karlskrona ligger precis vid vattnet, här finns till och med en badbrygga 50 meter från föreläsningssalarna. Från det moderna bibliotekets studieplatser har du utsikt över havet och utanför finns motionsslingor som tar dig genom skogspartier och längs stranden. 

 

Flygbild över Campus Gräsvik

Frågor?

Programansvarig:

Veronica Sundstedt

veronica.sundstedt@bth.se

Kvinna med headset

Studievägledning:

studievagledning@bth.se

0455-38 53 00

Vad är spelteknik?

Ta reda på mer om din framtid! Vad kommer du att studera under din utbildning och vad kan du arbeta med efteråt? Vilka branscher kommer att efterfråga din kompetens och vilka delar av vår vardag kommer du kunna påverka?

Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×