2. WordPress meny

1. Inloggning

Inloggning till WordPress sker automatiskt via BTH:s Active Directory. Det innebär att du som har en profil i WordPress automatiskt bör se toppmenyn när du besöker bth.se.

Om menyn inte syns, gå till www.bth.se/wp-admin/ och ange eventuellt din akronym och ditt AD-lösenord. Har du inte redan en profil kommer denna automatiskt att skapas.

2. Toppmenyn

Wordpress toppmeny(Klicka på bilden för att förstora)

När du är inloggad i WordPress kommer du se toppmenyn längst upp när du besöker bth.se. Toppmenyn kommer skilja sig i utseende beroende på vilken behörighet du har och vilken sida du besöker. De vanligaste och viktigaste funktionerna är dessa:

    1. Tar dig till WordPress adminläge, där du bland annat kan skapa sidor och nyheter.
    2. Snabbgenväg för att skapa olika typer av innehåll (om du har behörighet).
    3. Länk för att redigera sidan/nyheten du befinner dig på. Enbart synlig om du har behörighet att redigera sidan.
    4. Länk till din personliga profilsida, där du kan redigera och publicera information på din publika CV-sida.

3. Adminmenyn

Wordpress adminmeny(Klicka på bilden för att förstora)
    1. Inlägg. Här skapar du nyheter. Webbredaktörer kan publicera nyheter i de kanaler de har behörighet till. Huvudredaktörer kan publicera nyheter i samtliga kanaler. Se mer information på sidan 3.5 Nyheter.
    2. Media. Meny för att komma åt WordPress inbyggda mediabibliotek. Används inte för att ladda upp nya filer! Se information i handboken på sidan 4. Mediehantering.
    3. Sidor. Här ser du alla de sidor du har tillgång till, inklusive de utkast som ännu inte är publicerade. Här kan du också skapa nya sidor om du har rätt behörighet.
    4. Page Owners. Meny för sidansvariga. Webbredaktörer kan beställa nya sidansvariga på sidan 5.5 Beställ ny sidansvarig.
    5. Kommentarer. Används ej i dagsläget.
    6. Evenemang. Här läggs nya evenemang till kalendariet in. Enbart huvudredaktörer har denna behörighet. Övriga kan beställa nytt evenemang på sidan 5.3 Beställ nytt evenemang.
    7. Companies. Meny för partnerföretag. Används i modulen ”Partner och finansiärer” på forskningsprojektsidorna. Webbredaktörer beställer nya companies på sidan 5.4 Beställ ny company.
    8. Contact. Här skapas kontaktformulären. Enbart huvudredaktörer och administratörer har behörighet till att göra det, och det är bara administratörer som kan exportera listor med inskickade uppgifter från formulären. Övriga kan beställa kontaktformulär på sidan 5.2 Beställ nytt formulär.
    9. Profil. Här kan du redigera och publicera information på din CV-sida. För mer information, se sidan 3.4 Profilsidor.
Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×