Datavetenskap för spelutveckling
180 hp
- Studietid: 2025 vecka 35 till 2028 vecka 22
- Ort: Campus Karlskrona
- Undervisningsform: Campus, dagtid, helfart
- Anmälningskod: BTH-87128
- Språk: Svenska
- Utbildningsplan: Ladda ner
Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)
Skapa och designa miljöer och karaktärer i spel
Programmets fokus är programmering och hur den kan användas för att designa och skapa karaktärer, miljöer och andra element i spel. Utbildningen ger dig en stabil grund i programmering, men du specialiserar dig på spelutveckling.
Vad kommer du att läsa?
Du lär dig grunderna i programmering, som objektorientering, databaser och algoritmer med datastrukturer. Utöver det fördjupar du dig i spelutveckling i teoretiska kurser, projektarbeten och ett examensarbete. Du går kurser inom forskningsmetodik och i valbara kurser kan du välja att fördjupa dig inom datavetenskap, programvaruteknik och matematik.
Hur ser framtiden ut?
Arbetsmarknaden för programmerare och utvecklare är stabil och efterfrågan är hög. Industrin behöver ständigt folk som kan de senaste teknikerna. De tekniker som används i branschen skiftar fort men med en utbildning som den här blir du eftertraktad på arbetsmarknaden. Här ligger fokus på tekniken inom spelutveckling och att du verkligen förstår det du arbetar med från grunden. Detta ger dig långsiktiga möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll.
Programmet är helt nytt och viss information kan saknas på den här sidan. Vi fyller på så fort vi kan, men hör gärna av dig om du har frågor. Du hittar kontaktuppgifter längre ned på sidan.
Kurser och innehåll
Observera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2025
Programmering och problemlösning med Python, 7,5 hp
Spelutveckling - 3D-modellering, 7,5 hp
Spelutveckling - Karaktärsmodellering, 7,5 hp
Objektorienterad programmering i CSharp, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2026
Algoritmer och datastrukturer, 7,5 hp
Spelprojekt med spelmotor, 7,5 hp
Databasteknik, 7,5 hp
Spelutveckling - Animation, 7,5 hp
Kurser hösttermin 2026
Individuellt programvaruprojekt, 7,5 hp
Speldesign, 7,5 hp
Spelobjektsutveckling (Game asset creation), 7,5 hp
Diskret matematik och algoritmer, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2027
Portfolio för spelutvecklare, 7,5 hp
Specialeffekter (SFX) och visuella effekter (VFX), 7,5 hp
Spelutvecklingsprojekt i grupp, 15 hp
Kurser hösttermin 2027
Forskningsmetodik i datavetenskaper, 7,5 hp
Numeriska metoder och modellering, 7,5 hp *
Webbteknologier, 7,5 hp *
Virtuell produktion, 7,5 hp *
UX-design med JavaScript, 7,5 hp *
Objektorienterad programmering i C++, 7,5 hp *
* Valbar kurs
Kurser vårtermin 2028
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Första året är uppdelat i två delar där ena delen ger grunderna i programmering, objektorientering, databaser och algoritmer med datastrukturer. Dessa kurser ger en bas i programmering. Den andra delen av första året ger grunder och fördjupning i spelutveckling.
Andra året fördjupar du dig i spelutveckling och läser samtidigt en del kurser som ger bredd. I slutet av året genomförs ett projektarbete på 15 högskolepoäng.
Tredje året fokuseras på forskningsmetodik, examensarbete och projekt i spelutveckling. Samtidigt har du möjligheten att via valbara kurser fördjupa dig inom spelutveckling eller bredda dig inom områden som datavetenskap, programvaruteknik och matematik.
Efter utbildningen?
Vanliga yrkesroller efter utbildningen är:
Programmerare, 3D-artist och liknande inom webb, speldesign, animation, SFX eller VFX.
Att plugga spelteknik på BTH
Anmälan
Vad är spelteknik?
Ta reda på mer om din framtid! Vad kommer du att studera under din utbildning och vad kan du arbeta med efteråt? Vilka branscher kommer att efterfråga din kompetens och vilka delar av vår vardag kommer du kunna påverka?