Design av digitala upplevelser för lärande

120 hp

:
  • Studietid: 2024 vecka 36 till 2026 vecka 23
  • Ort: Distans
  • Undervisningsform: Distans, blandad undervisningstid, helfart
  • Anmälningskod: BTH-87106
  • Språk: Svenska
  • Utbildningsplan: Ladda ner

Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)

Förmedla den senaste kunskapen med den senaste tekniken

Idag satsas det på digitalt lärande i de flesta branscher. Inom skolvärlden kompletteras till exempel den fysiska boken av interaktiva lärmiljöer som anpassas efter varje elevs behov. Men det finns möjligheter att göra lärandet ännu mer effektivt, särskilt om man redan vid designstadiet kopplar ihop upplägg, pedagogik och medieteknik – vilket är fokus för den här utbildningen. Efter examen kan du förändra hur kunskap förmedlas och skapa bättre möjligheter för lärande i framtidens skola, yrkesliv och vardag.

Vad kommer du att läsa?

Under utbildningen får du utveckla digitalt lärande med nya medier och den senaste tekniken, bland annat immersiva upplevelser. Det första året innehåller en introduktion i grundläggande programmering, anpassad till utbildningens inriktning. Du lär dig om användarupplevelse och gränssnitt men också hur du mäter, analyserar och värderar upplevelser. Det andra året fördjupar du dig i pedagogik men även realtidsutveckling av plattformar och hur du driver ett projekt från idé till färdig prototyp. Utbildningen avslutas med ett individuellt projekt om olika digitala lärandemiljöer. Då får du också fördjupa dig i omvärldsanalys, designprocesser och relevant forskning.

Hur ser framtiden ut?

Digitaliseringen av både utbildning och lärande ökar, men det är ändå bara början av en stor omställning. Förlag, Edtech-bolag och företag som Ikea, Volvo och Atlas Copco gör stora satsningar eftersom behovet är omfattande och det finns möjligheter till effektivisering och utveckling. För nystartade tech-bolag är satsningar på digitala utbildningar och lärande en självklarhet redan från början. Möjliga yrkesroller efter examen är designer och utvecklare av digitala lärarapplikationer för näringsliv eller skola, VR/AR/MR- tekniker, men också prototyptekniker för digitala upplevelser eller projektledare.

Programinnehåll

Jämför program

Observera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.

Kurser hösttermin 2024

, 7,5 hp

, 7,5 hp

, 7,5 hp

, 7,5 hp

Kurser vårtermin 2025

, 15,0 hp

, 15,0 hp

Kurser hösttermin 2025

, 7,5 hp

, 7,5 hp

, 7,5 hp

, 7,5 hp

Kurser vårtermin 2026

, 15,0 hp

, 7,5 hp

, 7,5 hp

Efter utbildningen?

Vanliga yrkesroller efter utbildningen är:

Designer och utvecklare av digitala lärarapplikationer, VR/AR/MR- tekniker eller prototyptekniker.

Läs mer om lönelägen och statistik på SACO:s webbsida.

I så gott som alla sammanhang – industri, kommunikation, kultur, utbildning, ja i princip i alla verksamheter i vårt samhälle – kan medieteknik göra stor skillnad. De utbildningar som erbjuds på BTH inom området har en mycket stor framtidsrelevans, de ger en kraftfull mix av förståelse för sammanhang, människa och teknik.

Mathias Roos
VD, Kreativum Science Center Karlshamn

Kontakt

Programansvarig:

Kristian Skytt

kristian.skytt@bth.se

Studievägledning:

studievagledning@bth.se

Utbildningstyp

Visa endast

Terminsstart

Studieort

Nivå

Studietakt

Liknande utbildningar

Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×