Design av digitala upplevelser för lärande
120 hp
- Studietid: 2024 vecka 36 till 2026 vecka 23
- Ort: Distans
- Undervisningsform: Distans, blandad undervisningstid, helfart
- Anmälningskod: BTH-87106
- Språk: Svenska
- Utbildningsplan: Ladda ner
Tillfället är stängt för anmälan
Interaktivt lärande med nya tekniker
Idag satsas det på digitalt lärande i de flesta branscher. Inom skolvärlden kompletteras till exempel den fysiska boken av interaktiva lärmiljöer som anpassas efter varje elevs behov. Men det finns möjligheter att göra lärandet ännu mer effektivt, särskilt om man redan vid designstadiet kopplar ihop upplägg, pedagogik och medieteknik – vilket är fokus för den här utbildningen. Efter examen kan du förändra hur kunskap förmedlas och skapa bättre möjligheter för lärande i framtidens skola, yrkesliv och vardag.
Vad kommer du att läsa?
Under utbildningen får du utveckla digitalt lärande med nya medier och den senaste tekniken, bland annat immersiva upplevelser. Det första året innehåller en introduktion i grundläggande programmering, anpassad till utbildningens inriktning och du driver projekt från idé till färdig prototyp. Du lär dig om användarupplevelse och gränssnitt men också hur du mäter, analyserar och värderar upplevelser. Det andra året fördjupar du dig i lärande applikationer i en digital kontext med hjälp av olika verktyg, plattformar och tekniker. Utbildningen avslutas med ett individuellt projekt om olika digitala lärandemiljöer. Då får du också fördjupa dig i omvärldsanalys, designprocesser och relevant forskning.
Hur ser framtiden ut?
Digitaliseringen av både utbildning och lärande ökar, men det är ändå bara början av en stor omställning. Förlag, Edtech-bolag och företag som Ikea, Volvo och Atlas Copco gör stora satsningar eftersom behovet är omfattande och det finns möjligheter till effektivisering och utveckling. För nystartade tech-bolag är satsningar på digitala utbildningar och lärande en självklarhet redan från början. Möjliga yrkesroller efter examen är designer och utvecklare av digitala lärarapplikationer för näringsliv eller skola, museum, offentliga utställningsmiljöer och mässor, VR/AR/MR- tekniker, men också prototyptekniker för digitala upplevelser eller projektledare.
Programinnehåll
Medieteknik
Programmet är en tvåårig medieteknikutbildning som riktar sig till dig som vill arbeta med att utforma och utforska morgondagens design av digitala upplevelser för lärande. Samtidigt bygger du kunskaper inom medieteknik, prototyputveckling, User Experience (UX) och Quality of Experience (QoE).
Första året – fokus på en bred teknisk grund ur ett designperspektiv
Det första året så skaffar du grundläggande förmågor och färdigheter som du sedan kan använda under år två. Den första kursen ger en medieteknisk grund och introduktion till medietekniska designmetoder. Därefter kommer en kurs som introducerar grundläggande programmering, specifikt anpassad för utbildningens inriktning.
Sedan följer en kurs som handlar om användarupplevelse och användargränssnitt där du bland annat lär dig hur du mäter, analyserar och värderar upplevelsekvalitet (UX, QoE). Kunskaperna från kursen ger dig en grundläggande verktygslåda för att göra ändamålsenliga val inom designprocesser allt eftersom utbildningen fortskrider.
Första året avslutas med en kurs där du använder dina kunskaper i programmering direkt i en upplevelse på ett givet tema som sammanfattar det första läsårets sammanlagda lärdomar.
Andra året – fokus på digitala lärmiljöer, interaktivitet och upplevelse
Det andra året börjar med en kurs som introducerar teori och praktik kring didaktik (förenklat vad, varför och hur något ska läras ut) och pedagogik inom digitala upplevelser för lärande. Därefter kommer en kurs som fördjupar dina kunskaper i realtidsutvecklingsplattformar för att kunna driva och utveckla ett projekt från idé till prototyp.
Kursen därefter, Medieteknisk prototyputveckling, går du med studenter från andra medietekniska program. Här får du utforska och använda digital-analog medieteknik och tekniker som AR/VR, omslutande video, 3D-scanning, 3D-printing och soundscape. Nästa kurs fokuserar på motivation för digitalt lärande i digitala redskap för lärande. Du utforskar hur mänskliga behov kan användas för att motivera en användare till att drivas framåt med positiv förstärkning, utmaning, belöning, och interaktionsfeedback.
Kursen efter det – Interaktivt berättande – läser du också med studenter från andra medietekniska program. Kursen ger en historisk överblick av hur berättande utvecklats i förhållande till cross- och transmedia. Du får också en introduktion till olika tekniker och metoder för att skapa icke-linjärt och interaktivt berättande.
Utbildningen avslutas med ett individuellt arbete där du enskilt genomför ett undersökande projekt inom användning av medietekniska kunskaper i olika digitala lärandemiljöer. Kursen innehåller metoder för omvärldsanalys och fördjupning i designprocesser, men också orientering i relevant forskning och tillämpningar inom medieteknik.
För att komma in på programmet krävs följande behörighet från gymnasiet:
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c.
Ser du inte ditt gymnasieprogram? Du kan eventuellt bli behörig genom att läsa en kombination av valbara kurser i ditt program. Kontakta din studievägledare för att se vilka aktiva val du kan göra inom din utbildning för att nå rätt behörighet.
Direkt behörig
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Kan bli behörig
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 2
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 2
I listan hittar du gymnasieprogram som är högskoleförberedande. För att bli behörig krävs för vissa program kompletteringar genom utökat program eller eftergymnasiala utbildningar. Om du har godkänt betyg i Matematik 2 (Matematik B) kan du till exempel bli behörig genom att läsa vårt högskoleförberedande program Tekniskt basår. Det programmet ger dig också platsgaranti till våra ingenjörsprogram. Om du saknar Matematik 2 kan du till exempel läsa in detta på Komvux.
Till behörighetstrappaObservera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2024
Webbproduktion, 7,5 hp
Grunder i design av digitala upplevelser för lärande, 7,5 hp
Digitalt lärande, 7,5 hp
Gestaltande programmering, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2025
Produktion av digitala upplevelser, 15 hp
Användarupplevelse och gränssnitt, 15 hp
Kurser hösttermin 2025
Digital didaktisk design, 7,5 hp
Fördjupning av gestaltande upplevelser, 7,5 hp
Fördjupning digitalt lärande, 7,5 hp
Digital prototyputveckling, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2026
Självständigt arbete i digitalt lärande, 15 hp
Motivation för digitalt lärande, 7,5 hp
Interaktivt berättande, 7,5 hp
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Efter utbildningen?
Vanliga yrkesroller efter utbildningen är:
Designer och utvecklare av digitala lärarapplikationer, VR/AR/MR- tekniker eller prototyptekniker.
I så gott som alla sammanhang – industri, kommunikation, kultur, utbildning, ja i princip i alla verksamheter i vårt samhälle – kan medieteknik göra stor skillnad. De utbildningar som erbjuds på BTH inom området har en mycket stor framtidsrelevans, de ger en kraftfull mix av förståelse för sammanhang, människa och teknik.
Mathias Roos
VD, Kreativum Science Center Karlshamn
Anmälan