Software Engineering
180 hp
- Studietid: 2025 vecka 35 till 2028 vecka 22
- Ort: Campus Karlskrona
- Undervisningsform: Campus, dagtid, helfart
- Anmälningskod: BTH-87132
- Språk: Svenska
- Utbildningsplan: Ladda ner
Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)
Bli mjukvaruutvecklare på BTH – vi är i världsklass inom området
På det här programmet blir du en mångsidig mjukvaruutvecklare som snabbt kan orientera dig i nya teknologier och miljöer. Du kan jobba med i stort sett alla delar som berör programvara och AI. Du får kunskap och erfarenhet som behövs för att utveckla programvara för sociala medier, medicinsk utrustning, självkörande fordon, telekom och mobila plattformar – för att nämna några exempel. Möjligheterna är nästintill gränslösa.
Vad kommer du att läsa?
Software Engineering ger dig en stadig bas, oavsett vilken specialisering du tänkt dig. Bland annat lär du dig Python/C++, Assembler/C och nätverksteknologier. Du studerar operativsystem som Unix och Linux, maskinnära programmering och mjukvarudesign. Det tredje året fördjupar du dig i avancerad programmering, prestandaoptimering och datasäkerhet. En stor del av utbildningen jobbar du i skarpa projekt med företag. Det ger dig insikter i yrkesrollens möjligheter och naturliga kontakter med potentiella arbetsgivare efter examen. Du kan dessutom välja att förlägga en del av dina studier på något av våra partneruniversitet utomlands.
Hur ser framtiden ut?
Programmet omfattar 180 högskolepoäng och leder fram till en teknologie kandidatexamen i programvaruteknik. Efter examen är du redo för yrkesroller som programmerare, systemutvecklare, systemarkitekt, testledare, projektledare, produktledare eller chef inom mobila system, spel och affärssystem. Kompetensen du bygger i utbildningen bryr sig inte om gränser, hela världen kan bli din arbetsmarknad.
Utbildningen omfattar 180 högskolepoäng och leder fram till en teknologie kandidatexamen i programvaruteknik.
Vill du läsa en mer djupgående utbildning? Läs om Civilingenjör i mjukvaruutveckling, 300 hp.
Studenten Stina berättar mer om programmet, varför hon valde det och hur det är att vara tjej inom ett mansdominerat område. (2:04)
Programinnehåll
Projektarbete
Datavetenskap
Valbara kurser
Mjukvaruutveckling
Programmering
Matematik eller Fysik
Om utbildningen
Utbildningens mål är att du ska bli en mångsidig mjukvaruutvecklare med avancerad problemlösningsförmåga och som snabbt tar till dig ny teknologi.
Första året läser du kurser som förbereder dig för kommande praktiska projekt och mer avancerade kurser. Fokus är på programmering och problemlösning. Du läser grundläggande programmering (C++, Python), webbprogrammering, databaser och grunder till mjukvarudesign och arkitektur. Du läser också kurser i matematik, då det behövs för att kunna utveckla avancerade mjukvarulösningar.
Andra året börjar projektkurserna. Först med ett individuellt projekt och därefter ett mindre projekt i grupp där du jobbar ihop med fyra till fem andra studenter. Parallellt med projekten läser du kurser i nätverk, operativsystem, avancerade algoritmer och mjukvarutestning.
Under det tredje året väljer du själv kurser inom avancerad programmering, prestandaoptimering och datasäkerhet. Studierna avslutas med ett stort programvaruprojekt i grupp och ett examensarbete i programvaruteknik.
Programmet avslutas med ett skriftligt examensarbete motsvarande 15 hp.
Av de 180 poängen består 37,5 av utvecklingsprojekt med företag och 30 poäng programmering samt 30 poäng valbara kurser utomlands.
Konstruktion av avancerad programvara är mycket mer än programmering, och du lär dig behärska helheten för att sedan leverera en storskalig komplex mjukvarulösning med hög kvalitet. Du arbetar med kunder som kravställare och i grupp.
Du lär dig att arbeta på ett strukturerat sätt för att lösa svåra problem. Det räcker inte med att du kan programmera, du lär dig också förstå svagheter och styrkor med olika programmeringsspråk och lösningar – för att sedan kunna välja den lösning som passar bäst.
Under utbildningen tränar du din förmåga i problemlösning och självständigt lärande i olika kurser men framförallt i projektkurserna. Här utvecklar du din förmåga i problemlösning till fullo då du arbetar i nya miljöer och förväntas självständigt kunna lära dig ny teknologi.
Under en stor del av utbildningen arbetar du i skarpa projekt tillsammans med företag. Projekten ger dig erfarenhet av att jobba med spännande teknologier och du lär dig viktiga sociala och praktiska aspekter av att arbeta i team, såsom kommunikation, planering, uppföljning av progress och framförallt att leverera kvalitet.
Under de senaste åren har temat för projekten varit: Android/iOS-utveckling, webbutveckling, Big Data, IoT och cloud computing i samarbete med bland annat Ericsson, Softhouse, HiQ, CSC, WIP, Qvantel, Malvacom, Cybercom, CGI, Allbinary och Crystalcode.
Du får under utbildningen en bred grund för fortsatta studier och självständigt lärande med programmering (C/C++, Python, Assembler), datastrukturer och algoritmer, databasteknik, webbteknologier, datorteknik, operativsystem, nätverksprogrammering, kompilatorteknik och principer for uppbyggnad av programvarudesign och arkitektur. Matematik är en självklar del av utbildningen då konstruktion av avancerad programvara kräver en välutvecklad logisk förmåga. Studierna har fokus på avancerad programmering och lågnivåprogrammering via kurser som datorteknik, operativsystem, avancerad programmering i Unix, kompilatorteknik, prestandaoptimering och multiprocessorsystem.
Efter utbildningen ska du kunna arbeta inom en stor del av IT-branschen, till exempel med högnivåprogrammering, det vill säga programmera appar, webbapplikationer och spel, eller arbeta mera backend och skapa nya plattformar för framtidens programmerare. Kanske skapar du alternativ till Android och iOS-plattformar, alternativ till Googles sökmotor? Eller hållbara lösningar för big data, internet of things eller cloud-gaming?
Utbildningen bedrivs huvudsakligen på svenska men enstaka föreläsningar och hela kurser på engelska kan förekomma. Litteraturen är både på engelska och svenska.
Som student på programmet får du tillgång till Ericsson Space Lab, ett labb fullt av den senaste tekniken – bara för dig som student.
För att komma in på programmet krävs följande behörighet från gymnasiet:
Grundläggande behörighet samt Matematik 3b alt 3c.
Ser du inte ditt gymnasieprogram? Du kan eventuellt bli behörig genom att läsa en kombination av valbara kurser i ditt program. Kontakta din studievägledare för att se vilka aktiva val du kan göra inom din utbildning för att nå rätt behörighet.
Direkt behörig
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Kan bli behörig
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 3
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 3
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 3
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 3
I listan hittar du gymnasieprogram som är högskoleförberedande. För att bli behörig krävs för vissa program kompletteringar genom utökat program eller eftergymnasiala utbildningar. Om du har godkänt betyg i Matematik 2 (Matematik B) kan du till exempel bli behörig genom att läsa vårt högskoleförberedande program Tekniskt basår. Det programmet ger dig också platsgaranti till våra ingenjörsprogram. Om du saknar Matematik 2 kan du till exempel läsa in detta på Komvux.
Till behörighetstrappaObservera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2025
Programmering och problemlösning med Python, 7,5 hp
Grundläggande mjukvaruutveckling, 7,5 hp
Objektorienterad programmering i C++, 7,5 hp
Diskret matematik och algoritmer, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2026
Nätverksbaserade system, 7,5 hp
Algoritmer och datastrukturer, 7,5 hp
Databasteknik, 7,5 hp
Programvarudesign, 7,5 hp
Kurser hösttermin 2026
Individuellt programvaruprojekt, 7,5 hp
Numeriska metoder och modellering, 7,5 hp
Datorteknik, 7,5 hp
Operativsystem, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2027
Grundläggande systemverifiering, 7,5 hp
Programvaruprojekt i grupp, 15 hp
Användbarhet och interaktionsdesign, 7,5 hp *
Kompilator- och översättarteknik, 7,5 hp *
* Valbar kurs
Kurser hösttermin 2027
Forskningsmetodik i datavetenskaper, 7,5 hp
Prestandaoptimering, 7,5 hp *
Programmering i UNIX-miljö, 7,5 hp *
Global programvaruteknik, 7,5 hp *
Programvaruarkitektur och kvalitet, 7,5 hp *
Introduktion till Cloud Computing, 7,5 hp *
Utveckling av mobila applikationer, 7,5 hp *
Programvarusäkerhet, 7,5 hp *
* Valbar kurs
Kurser vårtermin 2028
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Efter utbildningen?
Vanliga yrkesroller efter utbildningen är:
Programmerare, systemutvecklare, systemarkitekt, testledare, projektledare eller produktledare.
Nästan alla kurser jag läst hittills har varit riktigt intressanta. Det är inte ofta man läser en kurs bara för att man ”måste”.
Elias
Student, Software Engineering
Vill du veta mer?
Är du nyfiken på programmet, eller undrar du hur det är att plugga på BTH?
Skicka din fråga direkt till en student på programmet!
Studentprojekt
En idé att bygga ett Service Level Agreement (SLA) av kontrakt med hjälp av oberoende byggstenar som kan versionsstyras och återanvändas mellan olika kontrakt i deras livscykelstadier. Varje byggblock har maskinläsbara delar som kan användas för att konfigurera relaterade BSS/OSS-applikationer, som SLA-hanteraren.
En annan viktig del är möjligheten att skapa en kunskapsgraf som används för att förstå hur man kan optimera de olika typerna av kontrakt med hjälp av maskinellt resonemang.
Vad är mjukvara?
Tid, kostnad och resultat – det måste du ha koll på om du vill bli en bra mjukvaruutvecklare. Conny berättar varför det är viktigt och hur du når dit genom att träna på att jobba effektivt i team. (6:43)
Vad är mjukvara och hur kan den användas? Javier berättar hur stora företag arbetar med mjukvara, men också vad du kan jobba som efter din utbildning. (3:08)
Anmälan