1. Riktlinjer för webbredaktörer

1. Om riktlinjerna

Innehållet på BTH:s externa webbplats, bth.se, riktar sig flera olika externa målgrupper. Den primära målgruppen är presumtiva studenter, men webbplatsen har även innehåll framtaget för forskarvärlden, näringslivet och allmänheten i stort.

Oavsett målgrupp är det viktigt att innehållet utgår från besökaren behov. Det innebär att allt innehåll skall utformas och anpassas utifrån tydliga målgrupper och med väldefinierade och mätbara mål. Innehållet ska också presenteras på ett språkligt korrekt sätt och med ett visuellt tilltalande uttryck, samt följa gällande lagstiftning.

Inför framtagande av nytt innehåll är det därför av stor vikt att en kommunikationsplan upprättas och att reglerna för bth.se i webbhandboken efterlevs. Detta säkerställer att innehållet kommer tilltala målgruppen och ger möjligheter att mäta och utvärdera resultat.

Behöver du råd och tips för att genomföra en målgruppsanalys eller upprätta en kommunikationsplan? Kontakta kommunikationsavdelningen på kommunikation@bth.se

2. Redaktörskap på bth.se

För att underlätta hantering av behörighet och ansvar på bth.se är samtliga redaktörer indelade i fyra olika roller.

Läs om de olika rollerna och deras respektive behörigheter här nedan.


Rollen författare

Samtliga anställda vid BTH kan få rollen författare. Denna behörighet ges automatiskt så snart en användare för första gången loggar in i webbpubliceringsverktyget (WordPress).

En författare har behörighet att publicera och uppdatera sin personliga profilsida och ansvarar för att innehållet följer BTH:s riktlinjer för språk och grafiska riktlinjer och samt webbhandboken. För denna roll krävs kännedom om hur profilsidorna fungerar enligt de instruktioner som finns i webbhandboken.

Profil och behörighet skapas automatiskt vid inloggning här: https://www.bth.se/wp-admin/


Rollen sidansvarig

Alla anställda vid BTH kan bli sidansvariga i samråd med webbredaktören vid avdelningen/institutionen, avdelningschef, prefekt eller kommunikationsavdelningen. Att vara sidansvarig kräver grundläggande kunskap om BTH:s webbpubliceringsverktyg, vilket den sidansvarige får genom webbhandboken.

En sidansvarig har behörighet att redigera enskilda sidor på bth.se. Dessa sidor är ofta undersidor som ligger längre ner i strukturen. En sidansvarig kan också ha behörighet att publicera nyheter inom specifika kategorier. Sidansvariga redaktörer ansvarar för att innehållet på deras sidor följer BTH:s riktlinjer för språk och grafiska riktlinjer samt webbhandboken.


Rollen webbredaktör

Webbredaktörer utses av avdelningschef eller prefekt, och ingår i webbredaktörsgruppen, där webbredaktören förväntas vara en aktiv deltagare. Att vara webbredaktör kräver god kunskap om BTH:s webbpubliceringsverktyg, vilket webbredaktören får genom webbhandboken samt vidareutbildning i webbredaktörsgruppen.

Webbredaktörer ansvarar för hela sektioner på bth.se, vilket innefattar flertalet sidor – ofta med en huvudsida längre upp i strukturen, samt dess medföljande undersidor. Övrigt ansvar finns beskrivet under rubriken ”Ansvar för webbredaktörer”. Webbredaktörer kan också ha behörighet att publicera nyheter inom specifika kategorier, samt uppdatera projektsidor inom forskningsområden.


Rollen huvudredaktör

Huvudredaktörer har behörighet att publicera och uppdatera samtliga sidor på hela webbplatsen. Huvudredaktörer kan även publicera nyheter och artiklar inom samtliga kategorier.

Vid BTH är medarbetare på kommunikationsavdelningen huvudredaktörer.

3. Ansvar för webbredaktörer

Som webbredaktör för bth.se åtar sig den anställde nedanstående ansvar. 

Utgångspunkten för allt innehåll på bth.se är att det finns ett kommunikativt behov. Oftast finns från början en grov bild av vad som ska förmedlas, men innan detta kan göras behöver det klargöras till vem och hur budskapet ska utformas och förmedlas. Detta görs genom upprättande av en kommunikationsplan.

Efter upprättad kommunikationsplan kan innehållet skapas utifrån BTH:s riktlinjer för språk, grafiska riktlinjer samt webbhandboken.

Önskar du bli webbredaktör för din avdelning eller institution?

Lyft först frågan med din chef och fyll därefter i formuläret längst ner på sidan.


Kommunikationsplan

Syftet med kommunikationsplanen är att genom god planering samordna samtliga kommunikativa insatser för bästa möjliga effekt. Planen tjänar även som ett internt diskussions- och förankringsunderlag.

Mall för kommunikationsplan finns att ladda ner här.

 

Riktlinjer för språk

BTH har tagit fram en uppsättning riktlinjer för hur organisationen uttrycker sig i skrift på bth.se. Riktlinjerna belyser både språkliga regler samt tilltal. Webbredaktören har som ansvar att se till att riktlinjerna efterlevs på de sidor som denne ansvarar för.

Läs mer på sidan för språkliga riktlinjer:
https://www.bth.se/webbhandbok/7-riktlinjer-for-sprak/

 

Grafiska riktlinjer

Utifrån BTH:s grafiska profil har riktlinjer tagits fram kring hur webbsidor visuellt ska presenteras. Reglerna belyser områden som färgval, bakgrunder, bilder och textformatering. Webbredaktören har som ansvar att säkerställa att reglerna för layout efterlevs på de sidor som denne ansvarar för.

Läs mer på sidan för grafiska riktlinjer:
https://www.bth.se/webbhandbok/6-grafiska-riktlinjer/

 

GDPR och upphovsrätt

Allt innehåll som publiceras, oavsett om det gäller text, bild eller film, måste vara godkänt enligt dataskyddsförordningen GDPR. Det är webbredaktörens ansvar att vid behov inhämta samtycke samt vidaresända detta till kommunikationsavdelningen.

Utöver detta ansvarar webbredaktören för att allt material på dennes sidor är godkänt för användning enligt gällande upphovsrättsliga lagar och förordningar.

Läs mer på sidan om GDPR och samtycken:
https://www.bth.se/webbhandbok/4-mediehantering/4-4-gdpr-och-samtycken/

 

Tillgänglighetsanpassning

Enligt EU:s direktiv för webbtillgänglighet ska alla svenska myndigheters digitala information vara tillgänglighetsanpassad enligt den harmoniserade europeiska standarden EN 301 549. Det är webbredaktörens ansvar att innehållet som publiceras på bth.se är tillgänglighetsanpassat enligt minst nivå AA i version 2.1 av WCAG.

Läs mer på sidan om webbtillgänglighet:
https://www.bth.se/webbhandbok/8-webbtillganglighet/

 

Övergripande ansvar

Utöver ansvar för innehållet på webbredaktörens egna sidor/sektioner, har även denne ett övergripande ansvar över de sidor som finns inom avdelningen/institutionen.

Detta ansvar innebär att:

  • kommunikationsplaner vid behov upprättas i samråd med sidansvarig eller andra berörda redaktörer
  • BTH:s skrivregler och grafiska riktlinjer samt webbhandboken efterlevs
  • allt material som används är förenligt med GDPR och andra gällande upphovsrättsliga lagar och förordningar
  • innehållet är tillgänglighetsanpassat
  • innehållet löpande kvalitetsgranskas och besöksstatistik analyseras

4. Ansök om webbredaktörskap

    * Obligatorisk uppgift

    Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
    ×