Civilingenjör i spelteknik

300 hp

:
  • Studietid: 2024 vecka 35 till 2029 vecka 23
  • Ort: Campus Karlskrona
  • Undervisningsform: Campus, dagtid, helfart
  • Anmälningskod: BTH-87115
  • Språk: Svenska
  • Utbildningsplan: Ladda ner

Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)

Studera spelteknik – utvecklas i en växande bransch

Den här utbildningen ger dig spetskompetens inom spelteknik med fokus på prestanda, tillsammans med en grund inom realtidsprogrammering och programvaruteknik. Spelutvecklingsbranschen växer, bara i Sverige behövs 25 000 utvecklare de närmaste åren (enligt dataspelsbranschen.se). Här skapas och testas nya tekniker som också används inom andra områden. Därför är en examen inom spelutveckling och spelteknik attraktiv i de flesta branscher, särskilt på ingenjörsnivå.

Vad kommer du att läsa?

Du läser spelutveckling, datavetenskap och programvaruteknik som kombineras med praktiska moment, föreläsningar, seminarier och laborationer. Du jobbar med tekniker som ligger långt fram och till skillnad från många andra spelutbildningar bygger du spelmotorer från grunden, istället för att jobba i befintliga. På samma sätt jobbar du med avancerad 3D-programmering och blir expert på system där hög frekvens och prestanda är avgörande. För att forma din spetskompetens väljer du fritt bland ett antal valbara kurser. Mycket i utbildningen består av praktiska samarbeten. Det ger en tät kontakt mellan dig, andra studenter och lärare. Du möter också gästföreläsare från industrin och får göra prototyper – det sista året i ett större projekt med ett företag. Projekten resulterar i demoversioner som du sedan kan använda som arbetsprover. I programutskottet – som kvalitetssäkrar programmet – finns representanter från bolag som King, AMD, och Blackdrop Interactive. De är i täten av utvecklingen och ser till att utbildningen också är där.

Hur ser framtiden ut?

Programmet omfattar 300 högskolepoäng och leder till en civilingenjörsexamen i spel- och programvaruteknik. Efter utbildningen är din arbetsmarknad inom AAA-sfären och du kan arbeta som 3D-programmerare, spelutvecklare, systemutvecklare eller konsult – men också med utveckling av affärssystem eller som programmerare och specialisera dig på interaktiva 3D-applikationer. En examen kan leda till många olika roller i många branscher, till exempel som expert eller chef i internationella bolagsmiljöer.

Utbildningen omfattar 300 högskolepoäng och leder fram till en civilingenjörsexamen i spel- och programvaruteknik.

Studenten My berättar om programmet tillsammans med lärarna Veronica och Marcus. (2:09)

Programinnehåll

Industriell ekonomi

6 hp
av 300 hp

AI, maskininlärning och data science

6 hp
av 300 hp

Ingenjörs- och forskningsmetod

6 hp
av 300 hp
Jämför program

Observera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.

Kurser hösttermin 2024

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

Kurser vårtermin 2025

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

Kurser hösttermin 2025

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

Kurser vårtermin 2026

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 12,0 hp

, 6,0 hp

Kurser hösttermin 2026

, 12,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

Kurser vårtermin 2027

, 6,0 hp *

, 6,0 hp *

, 6,0 hp *

, 6,0 hp *

, 6,0 hp *

, 6,0 hp *

, 18,0 hp

* Valbar kurs

Kurser hösttermin 2027

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp

, 6,0 hp *

, 6,0 hp *

, 6,0 hp *

* Valbar kurs

Kurser vårtermin 2028

, 6,0 hp *

, 6,0 hp *

, 6,0 hp *

, 6,0 hp *

* Valbar kurs

Kurser hösttermin 2028

, 30,0 hp

Kurser vårtermin 2029

, 30,0 hp

Efter utbildningen?

Vanliga yrkesroller efter examen är:

3D-programmerare, spelutvecklare, systemutvecklare eller konsult.

Man är alla verktyg i verktygslådan, inte bara hammaren. Man kan jobba med spelmotorer, men också göra vad man vill inom programvaruutveckling.

My, student, Civilingenjör i spelteknik 300 hp

Fråga en student

Jag heter My och läser Civilingenjör i spelteknik. Har du en fråga om programmet? Skicka ett meddelande till mig!

Fråga My

Inte behörig?

Tekniskt basår ger platsgaranti på alla våra ingenjörsprogram.

Läs mer om Tekniskt basår

Ofta jobb innan examen

Kan man spelutveckling så blir man attraktiv på arbetsmarknaden. Många får jobb innan de ens gått färdigt utbildningen.
–Jag fick mitt jobb via min masteruppsats och är fortfarande kvar nu över fem år senare, säger Jonas Göransson, som har en civilingenjörsexamen i spelutveckling från BTH. Jonas är idag Lead Software Engineer på DICE.
–Jag har märkt nu i efterhand att jag har en otroligt bred och djup bas att stå på, fortsätter han när vi pratar om hans utbildning.
Han uppskattade spelprojekten, att arbeta tillsammans med spelprogrammerare och tillsammans utveckla spel i grupp. Han ser särskilt fördelarna nu i efterhand.
–Projekten kom förvånansvärt nära hur det är i arbetslivet.

Jonas Göransson

Jag stöter fortfarande på nya problem där jag drar nytta av saker jag lärde mig under utbildningen.

Jonas Göransson
Lead Software Engineer, Dice

Studentprojekt

Mineral Madness (2:30)

Mineral Madness är ett fartfyllt och kaotiskt spel för flera spelare. Målet är att med hjälp av bomber och en hacka samla på sig mineraler i en fullt förstörbar, procedurellt genererad grotta. Bomberna är även ett utmärkt sätt att handskas med andra spelare eller stora insekter som vill ta dina mineraler. Du är inte ensam i grottan.

Fruit Hunter (3:53)

Ett spel där spelaren ska fånga olika frukter med hjälp av en gaffelbestyckad pilbåge i en varierande miljö. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och spelet ritas med DirectX 11.​

SplasH2O (8:07)

Ett nätverksbaserat spel där spelarna har som mål att släcka varandras stearinljus med vattenstrålar. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och den egendesignade spelmotorn ritar grafiken med hjälp av ray tracing i DirectX 12.​

Battlesphere (4:50)

Ett spel där spelare möter varandra eller AI-styrda bottar på samma skärm. Målet är att samla olika resurser och samtidigt förgöra sina motspelare. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och spelet ritas med DirectX 11.

Kontakt

Programansvarig:

Veronica Sundstedt

veronica.sundstedt@bth.se

Studievägledning:

studievagledning@bth.se

Utbildningstyp

Visa endast

Terminsstart

Studieort

Nivå

Studietakt

Liknande utbildningar

Har du en fråga? Skriv den här, så återkommer vi så snart som möjligt!
×