Civilingenjör i spelteknik
300 hp
- Studietid: 2024 vecka 35 till 2029 vecka 23
- Ort: Karlskrona
- Undervisningsform: Campus, dagtid, heltid
- Anmälningskod: BTH-87115
- Språk: Undervisning förekommer på såväl svenska som engelska.
Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)
Utveckla IT och mjukvara i en drivande bransch. Spelteknik spelar en stor roll inom mjukvaruutveckling – det kan du också göra.
Utbildningen ger dig en spetskompetens inom spelteknik med fokus på prestanda – men också en stabil grund inom realtidsprogrammering och programvaruteknik. Spelutvecklingsbranschen växer stadigt (+42 % 2019 enligt dataspelsbranschen.se) och är en drivande industri. Här skapas och testas nya tekniker som sedan används inom många andra områden. Därför gör en examen inom spelutveckling och spelteknik dig attraktiv inom många branscher utanför spelvärlden – överallt där prestanda är viktig, det vill säga de flesta branscher.
Många tänkbara yrkesroller i många olika branscher
Efter utbildningen är din arbetsmarknad inom AAA-sfären och du kan till exempel arbeta som 3D-programmerare, spelutvecklare, systemutvecklare eller konsult – men också med utveckling av affärssystem eller som programmerare och specialisera dig på interaktiva 3D-applikationer. En examen kan leda till en karriär med yrkesroller som expert eller chef i internationella bolagsmiljöer.
Nya tekniker och kunskaper från grunden
Du läser spelutveckling, datavetenskap och programvaruteknik, och teorin kombineras till stor del med praktiska moment och undervisning i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och projekt. Du jobbar med tekniker som ligger långt fram på marknaden och till skillnad från många andra spelutbildningar bygger du spelmotorer från grunden, istället för att jobba i befintliga. På samma sätt jobbar du med avancerad 3D-programmering och bygger en expertis inom system där hög uppdateringsfrekvens, täta beräkningar, hög takt och optimerad realtidsprogrammering och prestanda är avgörande.
Forma din egen spetskompetens
För att forma din egen spetskompetens väljer du fritt bland ett antal valbara kurser och även om du berört flera ämnen på gymnasienivå ger högskolenivån dig möjligheter att fördjupa och specialisera dina kunskaper för en vass kompetens.
Praktik och samarbeten ger realistiska referenser
Mycket i utbildningen utförs i praktiska samarbeten och därför är stora delar schemalagda, vilket ger en tät kontakt mellan dig, andra studenter och lärare. Du möter också gästföreläsare från spelutvecklingsindustrin som ger en osminkad, lärorik och realistisk bild av branschen.
Programutskott från branschens framkant
I programutskottet – som kvalitetssäkrar programmet och dess inriktning – hittar du representanter från bolag som King, AMD, och Blackdrop Interactive. De är i täten av utvecklingen och ser till att utbildningen är där också.
Arbetsprover efter examen
Under utbildningen gör du flera prototyper, det sista året i ett större projekt med ett företag. Projekten resulterar i demoversioner som du kan använda som arbetsprover efter examen.
Utbildningen omfattar 300 högskolepoäng och leder fram till en civilingenjörsexamen i spel- och programvaruteknik.
Studenten My berättar om programmet tillsammans med lärarna Veronica och Marcus. (2:09)
Programinnehåll
Datakommunikation och nätverksteknik 6
Kompilator- och översättarteknik 6
Ledarskap i högteknologiska och kunskapsintensiva organisationer 6
ICT startups och högteknologiskt entreprenörskap 6
Ledarskap i högteknologiska och kunskapsintensiva organisationer 6
Utökad verklighet (XR), applikationer och interaktionstekniker 6
Utökad verklighet (XR), applikationer och interaktionstekniker 6
Datakommunikation och nätverksteknik 6
Matematik eller Fysik
Valbara kurser
Examensarbete
Spelteknik
Datavetenskap
Programmering
Om utbildningen
Som civilingenjör i spelteknik får du en djupgående förståelse, kunskap och spetskompetens inom spelteknik och en stabil grund inom programvaruteknik.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, laborationer, inlämningsuppgifter och projekt. Inlärningen stimuleras i hög grad av samarbete. Därför är stora delar av undervisningen schemalagd. Det ger ökade möjligheter till kontakt mellan dig och din lärare i situationer där du ska öva upp din praktiska förmåga att tillämpa teoretiska moment. Under utbildningen deltar även gästföreläsare från spelindustrin. Utbildningen bedrivs huvudsakligen på svenska men föreläsningar på engelska kan förekomma.
Under utbildningen utvecklar du flera demoapplikationer som du kan visa upp när du ska söka jobb. Du kommer även att arbeta i större projekt där du och din grupp tillsammans utvecklar spel. Du lär dig att bygga komplexa programsystem från grunden och att utnyttja modern hårdvara. I projekt sätter vi tekniska krav du ska förhålla dig till, som en del av utmaningen, och sedan kommer vi kontinuerligt med andra krav för att få så djup teknisk nivå som möjligt.
Speltekniken är i fokus i utbildningen, inte själva spelkonceptet/designen, vilket innebär att du där får en stor kreativ frihet och möjlighet att utvecklas. Vi försöker matcha studenternas egna intressen så långt det går.
Vi fokuserar på C++, 3D- och realtidsprogrammering, prestanda, optimering och produktkvalitet – eftersom det är områden som är centrala för att kunna arbeta på de främsta företagen.
De tre första åren ger dig en gedigen bas i spelutveckling, datavetenskap och programvaruteknik och du får träning i ingenjörsmässighet genom att kombinera teori med praktiska spelspecifika kurser.
Under årskurs fyra och fem fördjupar du dig i spelutveckling som kombineras med praktiska och teoretiska projektkurser. Du får även en introduktion till hur du startar eget företag. Under år fyra väljer du fritt mellan ett antal olika valbara kurser.
Utbildningen avslutas med ett examensarbete på 30 högskolepoäng, det vill säga en termin, som knyter samman och fördjupar de kunskaper och färdigheter du har fått under utbildningen. Eftersom BTH har goda kontakter med näringslivet har du möjlighet att göra ditt examensarbete tillsammans med ett företag inom spel- eller mjukvarubranschen eller annat relaterat område. Det ger dig en naturlig inkörsport till fördjupade kontakter och samarbeten med företag.
Efter avslutad examen har du mycket goda spelutvecklingskunskaper och en allmän kompetens så att du kan arbeta med programmering och mjukvaruproduktion inom de flesta typer av verksamhetsområden i samhället.
Studera utomlands
Som student på BTH har du bra möjligheter att förlägga en del av dina studier utomlands. De flesta som tar chansen upplever att det var en av de mest givande perioderna under studietiden – en chans att lära känna nya kulturer, få nya perspektiv och skaffa erfarenheter både inför karriären och livet i sin helhet. Vi berättar mer om möjligheterna när du börjar här hos oss, men hör gärna av dig om du har frågor.
För att komma in på programmet krävs följande behörighet från gymnasiet:
Grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4/Matematik E.
Ser du inte ditt gymnasieprogram? Du kan eventuellt bli behörig genom att läsa en kombination av valbara kurser i ditt program. Kontakta din studievägledare för att se vilka aktiva val du kan göra inom din utbildning för att nå rätt behörighet.
Direkt behörig
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Kan bli behörig
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Fysik 2
- Matematik 4
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Fysik 2
- Matematik 4
I listan hittar du gymnasieprogram som är högskoleförberedande. För att bli behörig krävs för vissa program kompletteringar genom utökat program eller eftergymnasiala utbildningar. Om du har godkänt betyg i Matematik 2 (Matematik B) kan du till exempel bli behörig genom att läsa vårt högskoleförberedande program Tekniskt basår. Det programmet ger dig också platsgaranti till våra ingenjörsprogram. Om du saknar Matematik 2 kan du till exempel läsa in detta på Komvux.
Till behörighetstrappaObservera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2024
Linjär algebra, 6 hp
Programmering och problemlösning med Python, 6 hp
Spelutveckling och ingenjörsarbete, 6 hp
Industriell ekonomi, översiktskurs, 6 hp
Envariabelanalys 1: funktioner och differentialkalkyl, 6 hp
Kurser vårtermin 2025
Envariabelanalys 2: differentialekvationer och integralkalkyl, 6 hp
Programmering i C++, 6 hp
Digital etik och hållbar utveckling, 6 hp
Datastrukturer och algoritmer, 6 hp
Diskret matematik, 6 hp
Kurser hösttermin 2025
Kraft och energi, 6 hp
Flervariabelanalys, 6 hp
Programvaruutveckling, 6 hp
3D-programmering I, 6 hp
Datorteknik, 6 hp
Kurser vårtermin 2026
Objektorienterad design, 6 hp
Operativsystem, 6 hp
3D-programmering II, 12 hp
Fysik för spelteknik, 6 hp
Kurser hösttermin 2026
Litet spelprojekt, 12 hp
Skripting och andra språk, 6 hp
Matematisk statistik, 6 hp
Multiprocessorprogrammering, 6 hp
Kurser vårtermin 2027
Databasteknik, 6 hp *
Datakommunikation och nätverksteknik, 6 hp *
Utökad verklighet (XR), applikationer och interaktionstekniker, 6 hp *
Visualisering, 6 hp *
Kompilator- och översättarteknik, 6 hp *
Ledarskap i högteknologiska och kunskapsintensiva organisationer, 6 hp *
Kandidatarbete i teknik för spelteknik, 18 hp
* Valbar kurs
Kurser hösttermin 2027
Tillämpad artificiell intelligens, 6 hp
Forskningsmetodik i datavetenskap, 6 hp
Spelmotorarkitekturer, 6 hp
3D-programmering III, 6 hp
Teknisk 3D-grafik, 6 hp *
Spelteknik för webben, 6 hp *
Maskininlärning, 6 hp *
* Valbar kurs
Kurser vårtermin 2028
Avancerad maskininlärning, 6 hp *
ICT startups och högteknologiskt entreprenörskap, 6 hp *
Djup maskininlärning, 6 hp *
* Valbar kurs
Kurser hösttermin 2028
Stort spelprojekt, 30 hp
Kurser vårtermin 2029
Masterarbete i datavetenskap, 30 hp
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Efter utbildningen?
Vanliga yrkesroller efter examen är:
3D-programmerare, spelutvecklare, systemutvecklare eller konsult.
Läs mer om lönelägen och statistik på SACO:s webbsida.
Vill du veta mer om programmet?
Jag heter Stephanie och läser Civilingenjör i spelteknik. Har du en fråga om programmet? Skicka ett meddelande till mig!
Man är alla verktyg i verktygslådan, inte bara hammaren. Man kan jobba med spelmotorer, men också göra vad man vill inom programvaruutveckling.
My, student, Civilingenjör i spelteknik 300 hp
Studier utomlands
På BTH samarbetar vi med utländska universitet genom olika utbytesprogram. För dig som student innebär det en möjlighet att studera utomlands – som en del av din svenska utbildning. Det är ett bra tillfälle att lära känna andra kulturer, vässa dina språkkunskaper och få ett annat perspektiv.
Vi har också egna avtal för studentutbyten med universitet i andra delar av världen.
Är du nyfiken? Läs mer om utlandsstudier
Vill du studera utomlands på detta program passar det bäst under termin 7.
Läs vilka universitet du kan välja
(Inne på sidan, välj subject ”computer science” eller ”software engineering”)
Spelteknik ett brett forskningsområde på BTH. Bland annat forskar vi på olika teorier, metoder och tekniker för design och utveckling av digitala spel, interaktiva simulationer och system för visualisering. Det finns också en stark koppling till datavetenskaplig forskning som storskalig dataanalys, AI och maskininlärning.
Inte behörig?
Gå ett Tekniskt basår så höjer du din behörighet och får platsgaranti på alla våra ingenjörsprogram.
Ofta jobb innan examen
Kan man spelutveckling så blir man attraktiv på arbetsmarknaden. Många får jobb innan de ens gått färdigt utbildningen.
–Jag fick mitt jobb via min masteruppsats och är fortfarande kvar nu över fem år senare, säger Jonas Göransson, som har en civilingenjörsexamen i spelutveckling från BTH. Jonas är idag Lead Software Engineer på DICE.
–Jag har märkt nu i efterhand att jag har en otroligt bred och djup bas att stå på, fortsätter han när vi pratar om hans utbildning.
Han uppskattade spelprojekten, att arbeta tillsammans med spelprogrammerare och tillsammans utveckla spel i grupp. Han ser särskilt fördelarna nu i efterhand.
–Projekten kom förvånansvärt nära hur det är i arbetslivet.
Jag stöter fortfarande på nya problem där jag drar nytta av saker jag lärde mig under utbildningen.
Jonas Göransson
Lead Software Engineer, Dice
Studentprojekt
Mineral Madness (2:30)
Mineral Madness är ett fartfyllt och kaotiskt spel för flera spelare. Målet är att med hjälp av bomber och en hacka samla på sig mineraler i en fullt förstörbar, procedurellt genererad grotta. Bomberna är även ett utmärkt sätt att handskas med andra spelare eller stora insekter som vill ta dina mineraler. Du är inte ensam i grottan.
Fruit Hunter (3:53)
Ett spel där spelaren ska fånga olika frukter med hjälp av en gaffelbestyckad pilbåge i en varierande miljö. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och spelet ritas med DirectX 11.
SplasH2O (8:07)
Ett nätverksbaserat spel där spelarna har som mål att släcka varandras stearinljus med vattenstrålar. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och den egendesignade spelmotorn ritar grafiken med hjälp av ray tracing i DirectX 12.
Battlesphere (4:50)
Ett spel där spelare möter varandra eller AI-styrda bottar på samma skärm. Målet är att samla olika resurser och samtidigt förgöra sina motspelare. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och spelet ritas med DirectX 11.
Här studerar du
På Campus Karlskrona hittar du utbildningar inom teknik, IT, fysisk planering, industriell ekonomi samt hälsa och vård.
Campus Karlskrona ligger precis vid vattnet, här finns till och med en badbrygga 50 meter från föreläsningssalarna. Från det moderna bibliotekets studieplatser har du utsikt över havet och utanför finns motionsslingor som tar dig genom skogspartier och längs stranden.
Bra att veta
Vad är spelteknik?
Ta reda på mer om din framtid! Vad kommer du att studera under din utbildning och vad kan du arbeta med efteråt? Vilka branscher kommer att efterfråga din kompetens och vilka delar av vår vardag kommer du kunna påverka?